Zamknij

Dieta nordycka obniża poziom cukru i cholesterolu. Nie trzeba nawet chudnąć!

21.03.2022
Aktualizacja: 21.03.2022 11:00
Dieta nordycka obniża poziom cukru i cholesterolu
fot. Shutterstock

Dieta nordycka jest jedną z najzdrowszych na świecie. Okazuje się, że może obniżać poziom cukru i cholesterolu we krwi, i to niezależnie od tego, czy osoba stosująca ją traci na wadze czy nie – wykazało to badanie naukowców z Kopenhagi. Z czego to wynika?

  1. Co to jest dieta nordycka?
  2. Dieta nordycka niesie korzyści dla zdrowia, nawet bez utraty wagi
  3. Co sprawia, że dieta nordycka jest tak zdrowa?
  4. Dieta nordycka – jakie produkty zawiera?

Kraje skandynawskie, takie jak Norwegia, Islandia, Szwecja i Dania, według raportu ONZ znajdują się w pierwszej dziesiątce najlepszych miejsc do życia na świecie. Teraz udowodniono też, że dieta, jaką stosują ich mieszkańcy, jest także jedną z najzdrowszych diet na świecie. Badanie na temat diety nordyckiej ukazało się na łamach pisma „Clinical Nutrition”.

Co to jest dieta nordycka?

Dieta nordycka jest podobna do korzystnej dla serca, bogatej w ryby diety śródziemnomorskiej, ale ma kilka cech szczególnych. Dieta nordycka opiera się na dużych ilościach warzyw, owoców jagodowych, ryb, produktów pełnoziarnistych oraz olejów, a ograniczeniu mięsa (innego niż ryby). Co więcej, Skandynawowie zalecają, by łowić ryby i zbierać owoce w środowisku naturalnym – lepiej, by nie pochodziły z hodowli czy upraw. (Co oczywiście nie wszędzie jest możliwe).

Od kilku lat podkreśla się dobroczynny wpływ diety nordyckiej na zdrowie. Dowody wskazują, że może m.in. zapobiegać otyłości, zmniejszać ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2, wysokiego ciśnienia krwi i wysokiego poziomu cholesterolu. To korzyści zdrowotne, które zwykle pojawiają się po utracie wagi.

– Większość ludzi uważa, że pozytywny wpływ na poziom cukru i cholesterolu we krwi wynika jedynie z utraty wagi. My odkryliśmy, że tak nie jest. W grę wchodzą również inne mechanizmy – mówi dr Lars Ove Dragsted, główny autor publikacji.

Dieta nordycka niesie korzyści dla zdrowia, nawet bez utraty wagi

Dr Lars Ove Dragsted, naukowiec i kierownik sekcji na Wydziale Żywienia, Ćwiczeń i Sportu Uniwersytetu Kopenhaskiego, wraz z naukowcami z Finlandii, Norwegii, Szwecji i Islandii zbadał próbki krwi i moczu 200 osób w wieku powyżej 50. roku życia. Wszyscy uczestnicy badania mieli podwyższony wskaźnik BMI i zwiększone ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób układu krążenia. (Krótko mówiąc: mieli nadwagę i byli niezbyt sprawni fizycznie).

Na czas trwania badania, czyli 6 miesięcy, uczestników podzielono na dwie grupy: jedna stosowała dietę nordycką, a druga dietę zwyczajową (grupa kontrolna), która zawierała zwykłe ilości soli, cukrów i niezdrowych tłuszczów. Po tym czasie naukowcy sformułowali wnioski – okazało się, że osoby będące na diecie nordyckiej „stały się znacznie zdrowsze”

– Osoby te miały niższy poziom cholesterolu, niższy ogólny poziom tłuszczów nasyconych i nienasyconych we krwi oraz lepszą regulację poziomu glukozy (w porównaniu z grupą kontrolną). Co ważne uczestnicy z tej grupy mieli przez cały czas trwania eksperymentu stałą wagę, bo poprosiliśmy ich, aby jedli więcej, jeśli tylko zaczną tracić na wadze. I nawet bez utraty masy ciała zaobserwowaliśmy wszystkie te pozytywne efekty – wyjaśnia dr Dragsted.

Co sprawia, że dieta nordycka jest tak zdrowa?

Zdaniem naukowców, „to unikalny skład tłuszczów w diecie nordyckiej jest wyjaśnieniem korzyści zdrowotnych". Tłuszcze nienasycone omega-3 i omega-6 w diecie nordyckiej pochodzą przede wszystkim z ryb, nasion lnu, słonecznika i rzepaku. Tłuszcze te są bardzo korzystne dla organizmu, ale naukowcy muszą jeszcze dokładnie wyjaśnić, w jaki sposób tłuszcze te sprzyjają obniżaniu zarówno poziom cukru we krwi, jak i poziomu cholesterolu.

– Analizując krew uczestników, stwierdziliśmy, że ci, którzy najbardziej skorzystali na zmianie diety, mieli zupełnie inne profile metaboliczne osocza i moczu niż grupa kontrolna. Chodzi głównie o substancje, które wydają się być powiązane z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi z olejów, w które bogata jest dieta nordycka. To znak, że tłuszcze te odgrywają prawdopodobnie najważniejszą rolę w zaobserwowanych tutaj efektach zdrowotnych – opowiada główny autor badania.

Dr Dragsted podkreśla jednak, że utrata masy ciała, która często wynika z nordyckiego wzorca żywieniowego, pozostaje bardzo ważna dla ogólnych korzyści zdrowotnych. - Nasze badanie pokazuje po prostu, że nie tylko utrata masy ciała prowadzi do tych korzyści. Równie istotną rolę odgrywa również unikalny skład tłuszczów – dodaje naukowiec.

Dieta nordycka – jakie produkty zawiera?

Dieta nordycka jest charakterystyczna dla takich krajów, jak Dania, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Grenlandia, Wyspy Owcze i Islandia. Opiera się ona na produktach, które są wytwarzane lokalnie, w sposób zrównoważony.

Produkty zalecane w diecie nordyckiej to:

  • groch
  • fasola
  • kapusta
  • cebula
  • warzywa korzeniowe
  • jabłka
  • gruszki
  • śliwki
  • jagody
  • orzechy
  • nasiona
  • produkty z pełnego ziarna zbóż
  • ryby i skorupiaki
  • oleje roślinne z rzepaku, słonecznika i siemienia lnianego
  • niskotłuszczowe produkty mleczne
  • nieduża ilość mięsa (znacznie mniej niż w przypadku diety zachodniej).

Warto podkreślić, że korzyści zdrowotne, które niesie ze sobą dieta nordycka, to zmniejszenie ryzyka zakrzepów krwi, cukrzycy typu 2, nadciśnienia i poziomu cholesterolu, a także ogólnie chorób układu krążenia.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: MedicalNewsToday / The New Daily / Clinical Nutrition