Zamknij

Euro 2021: czym zastąpić niezdrowe przekąski podczas meczów. Radzi dietetyk

11.06.2021
Aktualizacja: 11.06.2021 14:13
Euro 2020: zdrowe przekąski dla kibica
fot. Shutterstock

Chipsy, popcorn, precelki, tłuste skrzydełka kurczaka, a to wszystko podlane solidną porcją piwa... System trawienny kibiców wspierających polską reprezentację podczas mistrzostw Europy w piłce nożnej czeka spore wyzwanie. – Zamiast sięgać po niezdrowe przekąski, zdecydowanie lepiej zamienić je na świeże truskawki i czereśnie – radzi dietetyczka, dr Lucyna Pachocka z Instytutu Żywności i Żywienia.

  1. Jeśli nie chipsy i precle, to co?
  2. Alkohol jest bardziej kaloryczny niż cukier!
  3. 5 zdrowych przekąsek dla kibiców [LISTA]

Pierwszy mecz biało-czerwonych na mistrzostwach Europy w piłce nożnej z pewnością zgromadzi przed telewizorami miliony Polaków. Dieta przeciętnego kibica zwykle pozostawia wiele do życzenia. Co radzi fanom polskiej reprezentacji dietetyczka?

Jeśli nie chipsy i precle, to co?

Przekąski podczas meczów oczywiście nie są zabronione, jednak... – Stanowczo nie polecam zjadania chipsów czy chrupek – podkreśla dr Lucyna Pachocka, kierowniczka Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki w Instytucie Żywności i Żywienia. – Siedząc przed ekranem i kibicując piłkarzom, warto zrezygnować z pełnych tłuszczu i poddawanych obróbce w wysokiej temperaturze przekąsek i zamienić je na świeże owoce i warzywa, o które nietrudno o tej porze roku.

Dietetyczka zaleca też, by ograniczyć nadmierne ilości piwa i słodkich napojów gazowanych, które wbrew pozorom podczas upałów sprzyjają odwodnieniu.

Alkohol jest bardziej kaloryczny niż cukier!

Sięgając po trunki z procentami, warto mieć natomiast świadomość, że nawet jeden gram alkoholu ma wyższą wartość energetyczną niż jeden gram cukru, a na dodatek ma również negatywny wpływ na nasz organizm. Zdaniem ekspertki:

Taka dieta jest na pewno niezdrowa. Po zakończeniu mistrzostw świata kibicowi będzie trudno zbić zbędne kilogramy.

dr Lucyna Pachocka, dietetyczka

Kibicowaniu zwykle towarzyszą emocje i stres, a te podnoszą ciśnienie tętnicze, sprzyjają powstawaniu chorób serca. Dr Lucyna Pachocka radzi, by, zamiast fast foodów jeść przed telewizorem sezonowe owoce: truskawki i czereśnie! Tym bardziej że jest akurat na nie sezon. A po meczu koniecznie przejść się na spacer.

5 zdrowych przekąsek dla kibiców [LISTA]

W oczekiwaniu na upragnione gole biało-czerwonych najzdrowiej sięgać po zdrowe przekąski. Na czas meczu najlepiej przygotować sobie:

1. Migdały

Obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi, zapobiegają chorobom serca, a także cukrzycy, warto je chrupać zamiast słodyczy, ponieważ sprawiają, że szybko stajemy się syci.

2. Pestki dyni

Pomogą ci ukoić skołatane nerwy i nadmiar emocji podczas oglądania dramatycznego przebiegu meczu, a zawarty w nich cynk i magnez może szybko poprawić samopoczucie. Dzięki temu, że zawierają też potas i fosfor, nawet niewielka garść jest w stanie uzupełnić ich niedobór w naszym organizmie.

3. Truskawki

Są nie tylko niskokaloryczne i bogate w witaminę C, ale także obniżają ciśnienie i wspierają pracę układu nerwowego - to niebagatelne zalety dla rozemocjonowanego kibica, któremu podczas oglądania meczu podnosi się ciśnienie krwi. Truskawki łatwo też przygotować do spożycia, bo wystarczy je tylko umyć pod bieżącą wodą i nie trzeba ich kroić.

4. Kawałki arbuza

Choć składa się głównie z wody, to jednak ma też w sobie mnóstwo przeciwutleniaczy i witamin. W jego miąższu znajduje się cytrulina, która wpływa na podniesienie poziomu tlenku potasu we krwi, co prowadzi do rozluźnienia naczyń krwionośnych, przez co obniża ciśnienie i zapobiega chorobom serca.

5. Warzywa w słupkach z hummusem

Pokrojone w pałeczki twarde warzywa, takie jak seler naciowy i marchewka, sprawią, że nasz mózg będzie musiał skupić się na ich przegryzaniu, a my podświadomie zaczniemy się uspakajać (pomogą nam też pozbyć się nieświeżego oddechu).