Okiem eksperta: Dieta zgodna z grupą krwi - co to znaczy?

Aleksandra Supryn
16.11.2015 14:06
Okiem eksperta: Dieta zgodna z grupą krwi - co to znaczy?
fot. Dieta dostosowana do grupy krwi pomoże zachować zdrowie i figurę

Dieta zgodna z grupą krwi jest w ostatnich latach bardzo popularna. Jej pomysłodawca jest lekarz medycyny naturalnej dr Peter J. D’Adamo. Twierdzi on, że to co jemy i nasza grupa krwi są ze sobą skorelowane. Sprawdź, co według tej teorii powinno się znaleźć na twoim talerzu, a czego powinieneś unikać. 

Udowodniono, że osoby z grupą krwi A częściej chorują na ospę lub są bardziej narażone na raka żołądka, a z grupą krwi 0 częściej zapadają na chorobę wrzodową. Dodatkowo, jak twierdzi dr Peter J. D’Adamo, lekarz medycyny naturalnej, grupa krwi może być skarbnicą wiedzy na temat naszego zdrowia, długowieczności i witalności. Aby więc cieszyć się dobrym zdrowiem, należy dostosować nasze menu do grupy krwi. Co jeść, a czego unikać?

Zobacz także: Nie wiesz, jaką masz grupę krwi? Nowy test ustali to w 30 sekund!

Jakie są grupy krwi?

Krew można podzielić na cztery podstawowe grupy: 0, A, B, AB.

  • Grupa krwi 0 w toku ewolucji wykształciła się najwcześniej. Wywodzi się od przodków zamieszkujących tereny Afryki, którzy byli myśliwymi, zbieraczami i żywili się głównie mięsem. Jednak z czasem zaczęło im brakować zwierzyny, dlatego wprowadzili do diety m.in. jagody, orzechy, korzenie, larwy.
  • Grupa krwi A to tak zwana grupa rolnicza. Powstała, gdy nastąpiło przejście na osiadły tryb życia, a głównym zajęciem stało się rolnictwo. Ze względu na nową dietę wystąpiły zmiany w układzie pokarmowym i odpornościowym człowieka. Umożliwiło to lepsze przyswajanie ziaren oraz produktów rolniczych. Ta grupa krwi najczęściej występuje wśród zachodnich Europejczyków.
  • Grupa krwi B powstała w wyniku odpowiedzi organizmu na zmiany klimatyczne, kiedy to mieszkańcy Afryki Wschodniej zaczęli migrować w obszary Himalajów. Dieta oparta była głównie na mięsie i produktach mlecznych. Obecnie tę grupę krwi posiadają przede wszystkim wschodnie populacje.
  • Grupa krwi AB występuje rzadko, u 5 proc. populacji, i jest najmłodszą grupą krwi. Pojawiła się w skutek przemieszania kaukaskiej grupy A z mongolską grupą B.

Warto przeczytać: Stres działa na nasz organizm jak... fast food! Zaskakujące odkrycie

Czym jest teoria lektynowa?

Teoria lektynowa mówi o tym, że spożywając produkty żywnościowe, które zawierają lektyny (proteiny wiążące węglowodany), niezgodne z naszą grupą krwi, doprowadzamy do tzw. aglutynacji, czyli zlepiania krwinek. Skutkiem tego mogą być problemy zdrowotne. Trzeba uświadomić sobie również, że produkty mogą mieć różne działanie na organizm ‒ jednym może pomóc, innym zaszkodzić.
Aby osiągnąć idealne samopoczucie, powinno się połączyć odpowiednią dietę, ćwiczenia fizyczne oraz nauczyć się kontrolować stres.

Dieta dla grupy krwi 0

Osoby z grupą krwi 0 mają odporny układ pokarmowy i nadaktywny układ odpornościowy. Dla zachowania prawidłowej kondycji psychicznej i fizycznej ważne są intensywna aktywność fizyczna.
W diecie takich osób podstawowym składnikiem powinno być białko zwierzęce. Udowodniono jednak, że mięso to zawiera tłuszcze nasycone, narażające nas na choroby serca i raka (poczytaj o diecie antyrakowej). Dlatego kupując mięsne produkty należy zwrócić uwagę na ich jakość.

Aby zachować prawidłową wagę niezbędny jest efektywny metabolizm. Żeby go pobudzić warto wzbogacić dietę w ryby i owoce morza, szpinak czy brokuły. Wskazana jest również oliwa z oliwek lub olej z siemienia lnianego, a także pestki dyni i orzechy włoskie. Jeśli chodzi o owoce najbardziej pozytywne działanie mają na nich śliwki oraz figi.

Ludzie z grupą krwi 0 powinni jednak ograniczyć spożycie kalafiora, kapusty, kukurydzy, nabiału, jajek oraz produktów pszenicznych (chleba, makaronu - zobacz więcej na temat nietolerancji glutenu).

Dieta dla grupy krwi A

Grupa A charakteryzuje się wrażliwym układem pokarmowym oraz tolerancyjnym układem odpornościowym. Na walkę ze stresem najlepiej działają ćwiczenia uspokajające, takie jak joga czy medytacje.

Ta grupa krwi to zupełne przeciwieństwo grupy O, ponieważ dla uzyskania szczupłej sylwetki i dobrego samopoczucia wskazana jest dieta wegetariańska. Przyspieszeniu metabolizmu i utracie wagi może sprzyjać spożywanie ryb, warzyw i orzechów. Dobrze służą im również produkty zbożowe, ziarna i makarony.

Osoby z grupą krwi A powinny uważać na cytrusy, mango oraz banany. Nabiał również nie jest zalecany.

Dieta dla grupy krwi B

Osoby z grupą krwi B mają tolerancyjny przewód pokarmowy i silny układ odpornościowy. Lepiej reagują na stres przy aktywności twórczej, zrównoważonych ćwiczeniach fizycznych i umysłowych.
W diecie wspomagającej utratę wagi wysoce wskazana jest baranina, dziczyzna oraz jagnięcina, natomiast należy unikać drobiu. Co ciekawe, grupa B jako jedyna może w pełni korzystać z produktów mlecznych. Wskazane są także ryby oceaniczne np. dorsz i łosoś. Do jadłospisu zaleca się wprowadzenie oliwy z oliwek, która wspomoże prawidłowe działanie układu pokarmowego. Większość owoców i warzyw też działa pozytywnie na organizm.

Niestety występują również produkty niewskazane, do których należy większość orzechów, pestek i roślin strączkowych.

Dieta dla grupy krwi AB

To współczesne połączenie grupy A i B. Przewód pokarmowy osób z tą grupą krwi jest wrażliwy, a układ odpornościowy niezbyt tolerancyjny. Dla zachowania prawidłowej kondycji psychicznej i fizycznej ważne są ćwiczenia relaksacyjne.

Osoby z grupa AB powinny zapoznać się z zaleceniami zarówno dla grupy A, jak i grupy B, ponieważ mają ze sobą wiele wspólnego. Powinny jeść podobne rodzaje mięsa jak w grupie B oraz nabiał. Zaleca się również spożywanie dużej ilości warzyw oraz owoców, takich jak winogrona, śliwki czy jagody. Zamiast makaronów, warto sięgnąć po ryż i ograniczyć rośliny strączkowe.

Zaletą koncepcji dr D’Adamo jest czytelny podział na produkty, które są wskazane w diecie, neutralne oraz przeciwwskazane dla danej grupy krwi, a także fakt, iż nie trzeba rygorystycznie przeliczać kalorii.
Mimo to skuteczność powyższej diety nie została naukowo potwierdzona.

Polecamy: Dieta na raka: Co powinny jeść kobiety, by ograniczyć ryzyko nowotworów?

___

ZdrowoBardzo / Aneta Moskalik/ mk