Zamknij

Czysta Piętnastka 2022. Te warzywa i owoce zawierają najmniej pestycydów [LISTA]

12.04.2022
Aktualizacja: 12.04.2022 12:20

Lista Czystej Piętnastki, czyli warzyw i owoców, które są najmniej zanieczyszczone pestycydami, jest publikowana co roku tak samo jak zestawienie produktów roślinnych zanieczyszczonych najbardziej. Co znalazło się na czystej liście? Które warzywa i owoce warto jeść najczęściej?

Czysta Piętnastka 2022. Najczystsze warzywa i owoce
fot. Shutterstock
  1. Czysta Piętnastka 2022 [LISTA]
  2. Dlaczego warto jeść produkty jak najmniej zanieczyszczone pestycydami?
  3. Jak korzystać z rankingu Czysta Piętnastka?

Jak co roku na wiosnę organizacja Environmental Working Group (EWG) zaktualizowała ranking najmniej zanieczyszczonych pestycydami warzyw i owoców. Choć zestawienie jest przygotowywane przez amerykańską organizację ekologiczną na podstawie danych dostarczonych przez FDA, czyli amerykańską Agencję Żywności i Leków, to jest ono uważane za uniwersalne. Warzywa i owoce z tej listy warto jeść w pierwszej kolejności, bo w najmniejszym stopniu przyczyniają się one do zwiększenia poziomu pestycydów w organizmie (przeciwnie jest w przypadku tzw. Brudnej Dwunastki, czyli listy warzyw i owoców najbardziej zanieczyszczonych pestycydami). Oto najnowsze zestawienie Czystej Piętnastki.

Czysta Piętnastka 2022 [LISTA]

Na liście Czystej Piętnastki 2022 znajdują się owoce i warzywa, które w badaniach okazały się najczystsze, a w ich składzie i na powierzchni znalazły się tylko znikome ilości pestycydów. Na czele rankingu znów znalazło się awokado, a na drugim miejscu kukurydza.

  1. Awokado
  2. Słodka kukurydza
  3. Ananas
  4. Cebula
  5. Papaja
  6. Słodki groszek (mrożony)
  7. Szparagi
  8. Melon miodowy
  9. Kiwi
  10. Kapusta
  11. Grzyby
  12. Kantalupa
  13. Mango
  14. Arbuz
  15. Słodkie ziemniaki

EWG podkreśla, że prawie 70 proc. próbek owoców i warzyw z Czystej Piętnastki nie zawierało wykrywalnych pozostałości pestycydów. Awokado i słodka kukurydza okazały się być najczystszymi produktami – mniej niż 2 proc. próbek zawierało wykrywalne pestycydy.

Warto zwrócić uwagę, że większość warzyw i owoców, które znalazły się na tej liści, zjada się bez skórki – to właśnie na niej znajduje się najwięcej pozostałości środków ochrony roślin (obranie ze skórki jest też dobrym sposobem, by pozbyć się pestycydów z warzyw i owoców).

Dlaczego warto jeść produkty jak najmniej zanieczyszczone pestycydami?

EWG podkreśla, że nadmiar substancji chemicznych w żywności jest niebezpieczny dla organizmu człowieka, bo może się kumulować i negatywnie wpływać na zdrowie. Warzywa i owoce są jednak niezwykle cennym źródłem wielu witamin oraz składników mineralnych, więc nie można ich wykluczyć z codziennej diety. Warto natomiast zwracać uwagę, by wybierać te, w których zawartość pestycydów jest najmniejsza.

Warto dodać, że żywność ekologiczna nie powinna zawierać syntetycznych pestycydów – stosowania ich zabraniają normy ekologiczne. Wyniki badania przeprowadzonego we Francji dowiodły, że spożywanie żywności produkowanej metodami ekologicznymi zmniejsza narażenie na pestycydy i wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi. W innym badaniu wykazano natomiast, że wyższe spożycie żywności ekologicznej ma związek z niższym poziomem pestycydów w moczu (co jest świadectwem narażenia narażenia na pestycydy), a także poprawą płodności, zmniejszeniem zachorowalności na chłoniaka nieziarniczego, obniżeniem BMI i zmniejszeniem ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2.

Jak korzystać z rankingu Czysta Piętnastka?

Warto pamiętać, że powyższa lista – podobnie jak Brudna Piętnastka – publikowana jest po to, by uwrażliwić nas na jakość warzyw i owoców. A także by ewentualnie wywrzeć nacisk na sposób uprawy roślin przez producentów żywności. Nie znaczy to jednak, że produktów spoza listy Czystej Piętnastki nie należy jeść – to tylko podpowiedź i inspiracja. Natomiast na pewno owoce i warzywa z upraw ekologicznych są pod względem zawartości pozostałości ochrony roślin bezpieczniejsze – w ich przypadku przepisy są bowiem dużo bardziej restrykcyjne.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: Ewg.org / Nypost.com