Mrożone warzywa i owoce ‒ zdrowe czy niezdrowe?

Aleksandra Supryn
26.11.2015 15:23
Mrożone warzywa i owoce ‒ zdrowe czy niezdrowe?
fot. Czy mrożone owoce i warzywa są zdrowe? Ile tracą wartości odżywczych?

Koniec wiosny i lata to koniec świeżych warzyw i owoców prosto z grządek. Co więc robić zimą? Na pewno nie warto z nich zupełnie zrezygnować lub zastępować je suplementami diety. Może warto spróbować włączyć do swojej jesienno-zimowej diety mrożonki?

Czy jednak mrożone warzywa i owoce są zdrowe? Co z witaminami i minerałami? Czy ich ilość drastycznie się nie zmniejsza podczas obróbki? Okazuje się, że utrata jest naprawdę minimalna.

Czy mrożonki są zdrowe?

Mrożenie warzyw i owoców to najpopularniejszy i zarazem najzdrowszy proces, któremu poddaje się jedzenie, aby dłużej zachowało swoją świeżość. Jest znacznie lepsze niż marynowanie czy suszenie.

Musisz wiedzieć, że produkty już kilka godzin po zerwaniu tracą ważne wartości odżywcze. To dlatego, że cały czas zachodzą w nich procesy życiowe. Obniżenie temperatury o 10°C spowalnia te procesy 3-krotnie. Niewątpliwie są więc lepsze niż te przechowywane w temperaturze pokojowej.

Procesy metaboliczne zwalniają, więc owoce i warzywa są dłużej świeże. Woda zamienia się w lód, czyli środowisko, w którym nie mogą rozwijać się drobnoustroje takie jak bakterie czy drożdżaki.

Mrożone owoce i warzywa

Wiele osób zupełnie rezygnuje z jedzenia owoców i warzyw w okresie zimowym. To dlatego, że te ze sklepów są praktycznie pozbawione smaku i zdaje się, że więcej w nich chemii niż natury. Rezygnują również z produktów mrożonych, ponieważ uważają, że podczas obróbki tracą one wartości odżywcze, a więc nie ma sensu ich jeść.

Okazuje się, że nie jest to prawda. Utrata witamin i minerałów jest naprawdę niewielka. Co więcej, niektóre składniki warzyw i owoców w ogóle nie ulegają zmianie. Zawartość i struktura soli mineralnych, cukrów prostych oraz kwasów organicznych nie ulegają zmianie.

Ilość witaminy A zmniejsza się w owocach o 5-10 proc., a w warzywach ‒ 20-30 proc., natomiast ilość witaminy C, jednej z najbardziej wrażliwych witamin, spada jedynie o 10-20 proc.

Naukowcy mówią nawet, że mrożone owoce i warzywa zawierają znacznie więcej przeciwutleniaczy niż ich świeże odpowiedniki.

Jaka temperatura jest najlepsza?

Im szybszy jest proces zamrażania, tym lepiej. Dzięki temu procesy życiowe, które zachodzą w roślinach są bardzo krótkie, a więc uszkodzenie jest minimalne.

Największa utrata wartości odżywczych zachodzi, gdy obniżamy temperaturę od -2°C do -5°C, najlepiej zamrażać je w co najmniej -20°C.

Współcześnie wiele firm wykorzystuje teraz metodę błyskawicznego mrożenia. Owoce i warzywa omywane są strumieniami lodowatego powietrza, które zamraża je w przeciągu kilku minut

___

ZdrowoBardzo / AS