Zamknij

5 popularnych produktów, których lepiej nie jeść na śniadanie [LISTA]

18.01.2022
Aktualizacja: 18.01.2022 16:55

Śniadanie to ważny pierwszy posiłek w ciągu dnia. Powinno być odżywcze i dostarczyć nie tylko porannej energii, ale także cennych składników, które pomogą ci być aktywnym i zdrowym. Niestety, nie wszystkie produkty, które zwykle jemy na śniadanie, mają takie działanie. Zobacz, czy z samego rana przypadkiem nie jesz produktów, które ci nie służą.

Czego nie jeść na śniadanie?
fot. Shutterstock
  1. Gotowe płatki śniadaniowe
  2. Kiełbaski
  3. Białe pieczywo pszenne
  4. Gotowe soki owocowe
  5. Beztłuszczowe jogurty smakowe

Rozpoczynając dzień od zdrowego, pożywnego śniadania, nie tylko zapewniasz sobie paliwo na cała pierwszą połowę dnia, ale także dbasz o swój ogólny stan zdrowia. Stwierdzono, że jedzenie śniadań obniża ryzyko zawału serca, zmniejsza ryzyko cukrzycy oraz poprawia koncentrację i sprzyja sprawnemu myśleniu. Może też pomóc w walce z nadmiarem kilogramów. O śniadaniu po prostu nie można zapominać! Oprócz tego, że trzeba je jeść, warto też zwrócić uwagę, by produkty, które zjadasz rano, były korzystne dla zdrowia. Czego lepiej nie jeść na śniadanie?

Gotowe płatki śniadaniowe

Zaczynając dzień od miski słodzonych płatków śniadaniowych, z pewnością szybko poczujesz się głodny. Większość takich płatków produkowana jest z rafinowanej mąki, więc jest uboga w błonnik pokarmowy. Zawierają też mnóstwo cukru i mało białka. Warto pamiętać, że nawet te gotowe płatki śniadaniowe, które mają w nazwie słowo „pełnoziarniste”, tak naprawdę zwykle nie zawieraj zbyt dużo składników pochodzących z pełnego przemiału. Lepiej wybrać naturalne płatki owsiane.

Kiełbaski

To niezwykle popularne danie śniadaniowe, ale… niezbyt korzystne na pierwszy posiłek w ciągu dnia. Kiełbaski (w tym także parówki) przygotowuje się z mielonego mięsa, tłuszczu, przypraw, środków aromatyzujących i substancji wypełniających. Takie danie zawiera zwykle dużą ilość sodu (pochodzącego głównie z soli), a taka żywność może podnosić ciśnienie krwi, a więc nie jest zdrowa dla serca i prawidłowego ciśnienia krwi. Obfituje też tłuszcze nasycone (mogą podnosić poziom złego cholesterolu LDL) i zawiera dużo kalorii. Przetworzone mięso, takie jak kiełbasa, lekarze wiążą też z podwyższonym ryzykiem chorób przewlekłych i raka. Zamiast porannej kiełbaski lepiej zjeść rano jajka czy jogurt grecki lub masło orzechowe, które są źródłem wartościowego białka.

Białe pieczywo pszenne

Białe pieczywo produkowane z oczyszczonej maki pszennej jest smaczne, ale niemal bezwartościowe. Choć zaspokaja głód, to, niestety, na krótko. Ma też znikomą wartość odżywczą – oczyszczanie mąki pozbawia ją niemal wszystkich cennych składników, które zawierają zboża. I co najważniejsze, powoduje, że poziom cukru we krwi najpierw szybko rośnie, a potem równie gwałtownie spada, co jest nie tylko niekorzystne dla zdrowia, ale także sprawia, że czujesz głód. Zamiast białego pieczywa lepiej zjeść na śniadanie chleb pełnoziarnisty, najlepiej warzywnym i z białkowym dodatkiem, np. jajkiem.

Gotowe soki owocowe

To prawda, że sok pomarańczowy zawiera cenne składniki mineralne i witaminy, np. witaminę C, ale mimo to nie jest zdrową opcją śniadaniową. W procesie produkcji soki są pozbawiane błonnika, ale cukier i kalorie zawarte w nim pozostają w napoju. Wypicie szklanki soku pomarańczowego jest równe zjedzeniu około 5-6 pomarańczy i oznacza spożycie ponad 300 kcal, podczas gdy dzięki zjedzeniu jednej całej pomarańczy można przestać być głodnym (to dzięki błonnikowi). Warto pamiętać, że nadmiar cukru, nawet pochodzącego z owoców, może prowadzić do przyrostu masy ciała, apetytu na słodkości i spadku energii. Zamiast pić sok, lepiej przygotować sobie domowe smoothie zawierające naturalny błonnik z roślin, który syci i spowalnia trawienie.

Beztłuszczowe jogurty smakowe

Zwykły jogurt naturalny, a zwłaszcza jogurt grecki, to świetna podstawa śniadania, ponieważ zawiera on dużą dawkę białka i wapnia. Można do niego dodać zboża, np. płatki owsiane, i owoce oraz miód. Z samego rana lepiej unikać beztłuszczowych jogurtów smakowych – brak tłuszczu rekompensowany jest w nich zwykle większą ilością dodanego cukru. Rezultat jest taki, że wiele beztłuszczowych jogurtów smakowych zawiera tyle samo, jeśli nie więcej, cukru niż tej samej wielkości porcja lodów. Warto też pamiętać, że niektóre witaminy zawarte w produktach mlecznych (witamina A i D) źle przyswajają się bez obecności tłuszczu.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: Eatthis.com