Jak wyrzucić ze swojej diety cukier? Skończ z nałogiem w 5 korkach!

Aleksandra Supryn
14.03.2016 09:26
Jak wyrzucić ze swojej diety cukier? Skończ z nałogiem w 5 korkach!
fot. Cukier w zdrowej diecie. Jak wyeliminować nadmiar cukru z diety?

Myślicie, że uzależnienie to tylko papierosy, alkohol, narkotyki i hazard? Pomimo że te kwestie nasuwają się na myśl w pierwszej kolejności, nie można bagatelizować też innych. Np. uzależnienia od cukru. 

Światowa organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że norma dzienna powinna wynosić ok. 25 g.

Zapotrzebowanie na cukier zależy jednak również od wieku oraz płci osoby. Właśnie dlatego jego spożycie nie powinno być większe niż:

- 36 g u mężczyzn (ok. 9 łyżeczek),

- 20 g u kobiet (ok. 5 łyżeczek),

- 12 g u dzieci (ok. 3 łyżeczek).

Najbardziej niebezpieczny jest cukier biały, ponieważ jest on rafinowany, czyli przetworzony. Przez to ma bardzo prostą budowę i od razu wchłania się do układu krwionośnego.

Trzeba również pamiętać, że cukier to nie tylko słodzenie herbaty i kawy. Trzeba również pamiętać o cukrze ukrytym w różnego rodzaju produktach przetworzonych. Np. słodkich napojach, batonikach, keczupie czy białym chlebie.

Czy wiedziałeś, że w szklance coli (250 ml) znajduje się ok. 26 g cukru, w 100 gramach nadziewanej czekolady mlecznej znajduje się go aż 53 g, a w małym jogurcie truskawkowym ok. 21 g.

Jakie są niebezpieczeństwa jedzenia dużej ilości cukru?

Długotrwałe i znaczne przekraczanie dziennej dawki cukru może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Największym zagrożeniem jest oczywiście otyłość. Zbyt duża dawka cukru wiąże się jednak również z chorobami serca czy cukrzycą typu 2.

Pozbądź się ze swojego życia cukru w 5 krokach

Zrezygnowanie z cukru może być początkowo dość trudne, ponieważ tak jak w przypadku każdego innego uzależnienia, nasz organizm się go domaga.

Kiedy jednak uda Ci się przełamać barierę, Twoja dieta niemal od razu stanie się zdrowsza. Poza tym, aby pokonać cukrowy nałóg wystarczy całkowicie (!) zrezygnować z cukru na jedynie 2 tygodnie. Uwierzcie, że to wystarczy.

Co musisz więc zrobić?

KROK 1. Zrezygnuj z cukru w napojach

Musisz zarówno przestać słodzić, jak i zupełnie odstawić słodkie soki i napoje. Ogranicz również naturalne soki owocowe 100% naturalne – one przecież też zawierają cukier.

Jedyne napoje, których nie musisz się obawiać to woda (oczywiście nie smakowa) oraz ciepłe napoje, do których nie będziesz dodawać cukru, syropów oraz innych dodatków.

KROK 2. Odstaw cały junk food

Mowa tutaj o wszystkim – zarówno o ciastkach i batonikach, jak i hamburgerach i frytkach. Ku zdziwieniu wielu osób przekąski z sieci restauracji fast food oprócz tłuszczu, mają w sobie też dużo cukru. Dla przykładu, jedna z popularniejszych pozycji z menu McDonald’sa – Big Mac – ma w sobie aż 9 g dodatkowego cukru.

Kiedy będziesz mieć ochotę na coś słodkiego – lepiej sięgnij po owoc z niskim indeksem glikemicznym, np. czarne porzeczki, czereśnie, borówki, jeżyny, truskawki, maliny, wiśnie, grapefruity czy mandarynki.

KROK 3. Tylko węglowodany złożone

Kolejnym krokiem do pozbycia się z diety nadmiaru niezdrowego cukru jest włączenie do niej produktów pełnoziarnistych – chleba, makaronu, ryżu czy kasz. Koniecznie odstaw również słone krakersy i paluszki – to kolejne źródło węglowodanów prostych, których nadmiar szybko odkładają się w organizmie jako tłuszcz.

W przypadku węglowodanów złożonych jest inaczej. Rozkładają się one znacznie dłużej, więc na dłużej sycą i dają energię. Dzięki temu jesz mniej i unikasz nagłych wzrostów i spadków poziomu cukru we krwi.

Jeśli chcesz ograniczyć jednak i spożycie również tych zdrowszych węglowodanów, połowę makaronu albo ryżu, który zwykle zjadasz na obiad, zastąp warzywami.

KROK 4. Uważaj na cukier ukryty

Musisz pamiętać, że czasem cukier ukrywa się w produktach, których byś nawet o to nie podejrzewał.

Zawsze wybieraj produkty z pewną podejrzliwością i koniecznie sprawdzaj ich zawartość. Zwłaszcza, że, aby produkty bezcukrowe zachowały swój smak dodajcie się do nich węglowodany proste.

Najprostszym sposobem na uniknięcie nieświadomego spożywania cukru ukrytego będzie po prostu ograniczenie do minimum przetworzonych produktów. Lepiej sięgnij po nieprzetworzone i naturalne jedzenie.

KROK 5. Bądź konsekwentny

Absolutnie konieczne jest zrezygnowanie z cukru na stałe. Niektórzy mogą sobie pozwolić na kawałek ciasta od czasu do czasu, inni – ci bardziej podatni na cukrowe uzależnienie – powinni tego jednak unikać. Jeśli zauważysz, że po zjedzeniu jakiegoś deseru zaczynasz się bez opamiętania objadać, możesz być niemal pewny, że cukier nie jest dla Ciebie i uzależnienie wraca.

Po 2 tygodniach takiej diety zauważysz jednak, że masz znacznie mniejszą ochotę na słodkie produkty. Kubki smakowe wrócą do normy. Dzięki temu nawet te mniej słodkie owoce będą wydawały Ci się supersłodkie, a produkty z dodatkowym cukrem staną się nie do zniesienia. 

___

ZdrowoBardzo / AS