Co przygotować na śniadanie dziecku przed ciężkim dniem w szkole?

Materiały partnerskie
13.09.2019
Aktualizacja: 16.09.2019 11:49
Jak przygotować zdrowe śniadanie dla dziecka?
fot. Shutterstoc

Powroty do szkoły wymaga od rodziców planowania wielu rzeczy ze sporym wyprzedzeniem. Jedną z ważniejszych dla dobrego funkcjonowania naszych bliskich jest zdrowe śniadanie. Choć czasami łatwiej jest chwycić coś szybko ze sklepu i kupić coś gotowego, tak naprawdę nie ma nic lepszego niż domowe zrównoważone śniadanie z własnej kuchni. Powinniśmy szczególnie o tym pomyśleć, gdy nasze dzieci chodzą do szkoły i wykonują mnóstwo angażujących czynności.

Przygotowywanie śniadania do szkoły

To pewne, że nawyk jedzeniowe wyniesiony z domu, zaprocentują w przyszłość dziecka. Warto więc otworzyć się na nowe pomysły i smaki w kuchni. Prześledzić listę zdrowych produktów, skomponować własną, powiesić na lodówce i trzymać się planu.

Przygotowując śniadania, odchodzi się już od klasycznej bułki z serem, na rzecz bardziej urozmaiconego posiłku. Oczywiście od rodzica wymaga to umiejętności planowania, ale biorąc pod uwagę, jak bardzo wzmocni to dziecko w pracowity dzień, przygotowanie śniadania to mądry ruch.

Dobre śniadanie dla dziecka: co powinno się w nim znaleźć?

Na śniadanie, powinny się znaleźć pięć elementów: pełnoziarnisty produkt, białko, owoce, warzywa i błonnik. Każdy z nich to podstawowych elementach życia!
Pełnoziarniste (węglowodany złożone): całe ziarna są nie tylko dobre dla utrzymania energii, ale pomagają również przyspieszyć trawienie. Najlepsze produkty pełnoziarniste do jedzenia rano to płatki owsiane, chleb z kiełkami i babeczki pełnoziarniste.
Białko: cenne źródło białka śniadaniowego to jajka, masło orzechowe, bekon, kiełbasa z piersi kurczaka (Sokołów) i twarde sery. Białko dla dziecka jest szczególnie ważne, bo wspomaga wzrost kości, skóry, mięśni, chrząstek, stawów. Większość białek jest źródłem witamin z grupy B, żelaza, magnezu, cynku i innych ważnych składników odżywczych.
Owoce / Warzywa: dobrą zasadą jest, aby zjeść co najmniej 1 owoc i (lub) warzywa podczas śniadania. Możne jest dodać do koktajli, soków, owsianki, kanapki.
Zdrowe tłuszcze: nie bój się podawać dziecku tłuszczy. Zdrowe tłuszcze rano, takie jak awokado, oliwa z oliwek, nasiona chia i orzechy, pozwolą utrzymać energię na dłużej. Mózg składa się z cholesterolu i tłuszczu, a niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe pomagają poprawić funkcjonowanie układu nerwowego. Tłuszcze należy wybierać ostrożnie - trzymaj się z dala od produkowanych lub rafinowanych tłuszczów i olejów roślinnych. Do dań używaj oleju kokosowego, ryżowego lub masła orzechowego.

Jak ułożyć śniadanie dla dziecka?

Zacznijmy od tego, jak skomponowane śniadanie zapewni naszym dzieciom najlepszy początek dnia szkolnego. Jak sobie poradzić w sytuacji, kiedy się spóźniamy lub jesteśmy zmęczeni?
Komponowanie posiłku zacznij od stworzenia listy, ona ułatwi organizację. Następnie pomyśl o tym, kiedy jesteś w stanie zrobić coś mniej lub bardziej czasochłonnego. Przygotuj też praktyczny sposób pakowania śniadania.

Na pewno są rzeczy, które twoja rodzina bardzo lubi jeść, a także takie, których jeszcze nie wypróbowała. Wraz z dziećmi zastanów, co chcielibyście wypróbować. Jak uda ci się stworzyć śniadaniowe menu, spójrz na nasze śniadaniowe propozycje. Idealne śniadanie dla dziecka powinno składać się z 3 elementów: dania głównego, czyli czegoś większego, owoców i warzyw, wody.
Danie główne wytrawne:
burger z kaszy jaglanej i buraka,
mini falafel z burakiem,
nuggetsy z najlepszej jakości mięsa z kurczaka (np.: Sokołów) i warzywami,
sałatka z fetą, czerwoną cebulą i prażonym słonecznikiem,
sałatka z makaronem i kurczakiem.
Danie główne na słodko:
placuszki z dynią,
placuszki z jabłkiem,
placuszki z kaszy mannej (bez jajka),

pancakes z masłem orzechowym i malinami,
gofry bezglutenowe,
serek wiejski z owocami.
Warzywa i owoce:
pieczone jabłko,
owoc w całości,
koktajl mango lub malinowy,
koktajl z bananem i kiwi,
smoothies, czyli zmiksowany i schłodzony napój na bazie owoców i warzyw.
Zdrowe przekąski:
orzechy, nasiona,
batonik daktylowy,
muffinki browni z bananów,
frytki z batatów,
chipsy warzywne,
granola z żurawiną.
Możesz łączyć te propozycje w dowolny sposób, pamiętając o tym, że to warzywa i owoce powinny znaleźć się każdym posiłku.

Śniadanie dla dziecka do szkoły: o czym pamiętać?

Wielkość śniadania należy dopasować do dziecka. Weź pod uwagę, w jakim jest wieku, jak duży ma apetyt, ile godzin spędzi w szkole czy w szkole spożywa również obiad (ewentualnie, jak szybko po powrocie ze szkoły pojawi się obiad), czy w czasie lekcji ma aktywność fizyczną.
Nie zawsze zapracowanemu rodzicowi uda się zdążyć ze śniadaniem przy stole. Nie poddawaj się, po prostu weź z lodówki to, co masz zdrowego i idź. Jedzenie w autobusie lub w samochodzie nie jest najlepsze dla naszych ciał, ale jest lepsze niż nic nie jeść.
Warto pamiętać też o tym, że nawet najmniejsze dłonie mogą pomóc w kuchni, a zaangażowanie dziecka w przygotowanie posiłku jest ważną lekcją odpowiedzialności i samowystarczalności. Dzięki niewielkiemu przygotowaniu z wyprzedzeniem te proste pomysły pozwalają dziecku samodzielnie przygotować pełne śniadanie - idealne na pracowite poranki w szkole, gdy liczy się każda minuta!