Zamknij

Co jeść podczas upałów? 5 pomysłów na lekkostrawne dania

21.06.2021
Aktualizacja: 08.07.2021 08:33
Dieta na upały - co jeść?
fot. Shutterstock

Upalne dni są dość uciążliwe dla naszego organizmu. Wysokie temperatury sprawiają, że nie tylko nie mamy ochoty na jakikolwiek wysiłek, lecz także nie chce nam się jeść. Najważniejsze, by dostarczać do organizmu odpowiednią ilość płynów – bardzo ważne jest picie – a także by posiłki były lekkostrawne.

  1. Koktajle mleczne na śniadanie
  2. Chłodnik na obiad
  3. Ciepła miętowa herbata do picia
  4. Arbuz jako przekąska
  5. Sałata na kolację

W gorące dni przede wszystkim ważne jest picie odpowiedniej ilości płynów. Zapotrzebowanie na wodę dla każdego jest inne i zależy od płci, masy ciała, aktywności fizycznej i temperatury otoczenia. Szacuje się, że mężczyźni powinni wypijać średnio 3,7 l płynów dziennie, a kobiety 2,7 l – wliczając w to napoje oraz całą wodę zawartą w pożywieniu (np. w owocach, warzywach, zupach). Jeśli jednak podczas upałów przebywamy w pomieszczeniu nieklimatyzowanym lub na dworze, możemy potrzebować więcej wody. Na szczęście latem zwykle jemy więcej warzyw i owoców, które są zasobne w wodę – to pomaga zrównoważyć większe zapotrzebowanie na nią. Trzeba pamiętać, że już samo odczuwanie pragnienia może być sygnałem odwodnienia, które jest niebezpieczne dla organizmu.

Jakie zatem posiłki warto spożywać w upały, gdy z powodu gorąca nie bardzo chce się jeść? Dania na upały powinny być przede wszystkim lekkostrawne, ale też pożywne. Powinny też dostarczać sporo płynów, żeby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wodę. Warto włączyć do diety owoce, w tym jagodowe i arbuzy, warzywa liściaste czy jogurty, które w ponad 80 proc. składają się z wody. Zdecydowanie trzeba unikać dań ciężkostrawnych i słonych, które dodatkowo wzmagają pragnienie.

Koktajle mleczne na śniadanie

Koktajle warzywno-owocowe, także na bazie jogurtu, maślanki czy kefiru – z dodatkiem owoców oraz pestek, np. słonecznika, czy ziaren, np. siemienia lnianego – to łatwy i szybki sposób na pożywne śniadanie. Do takich koktajli warto też dodać zieleninę, np. szpinak, bo ma delikatny smak, co zwiększy w nich zawartość przeciwutleniaczy. Z samych owoców możesz zrobić orzeźwiającą przekąskę, czyli pyszne smoothie – wystarczy zmiksować (zblendować) świeże owoce, np. owoce leśne, cytrusy czy banana.

Chłodnik na obiad

Chłodnik przygotuj na bazie maślanki i jogurtu – z dodatkiem gotowanych buraczków, ogórków, rzodkiewek, czosnku i zieleniny (szczypiorek, koperek) będzie doskonałym sposobem na zwiększenie ilości warzyw i płynów w letnim menu. Aby zwiększyć wartość odżywczą posiłku posyp zupę prażonymi pestkami dyni lub słonecznika. To lekkie danie nie spowoduje uczucia ciężkości w żołądku, a probiotyki zawarte w jogurcie i maślance dodatkowo pomogą w trawieniu.

Ciepła miętowa herbata do picia

Mięta jest znana ze swoich właściwości gaszących pragnienie, warto pić ją na ciepło. Choć gdy jest gorąco, zwykle sięgamy po zimne napoje, to mieszkańcy najgorętszych regionów świata w upały piją… gorącą liściastą herbatę. Tłumaczą to tym, że zimne napoje gaszą pragnienie skutecznie, ale na krótko, natomiast po wypiciu ciepłego napoju, dłużej nie chce nam się pić. Poza tym gwałtowne schłodzenie rozgrzanego gardła może się skończyć infekcją – tego ryzyka nie ma w przypadku ciepłych napojów.

Arbuz jako przekąska

To idealny owoc na lato. Arbuzy zawierają nawet do 95 proc. wody, więc idealnie gaszą pragnienie. Są lekką przekąską, która szybko orzeźwia. Co ciekawe, zawierają składniki zwane elektrolitami, w tym potas które są kluczowe dla utrzymania prawidłowego nawodnienia organizmu, a także regulacji poziomu pH w organizmie. Poza tym arbuz jest niskokaloryczny – 100 g arbuza to zaledwie ok. 30 kcal.

Sałata na kolację

Podczas upałów również kolacja powinna być lekka: zamiast kanapek, przyjemniej będzie zjeść zmodyfikowaną ich wersję w formie sałatki. Przygotuj ją na bazie warzyw liściastych: szpinaku, sałaty rzymskiej lub masłowej czy roszponki. Dodaj warzywa lub owoce: pomidorki koktajlowe, ogórka lub truskawki czy arbuza. Możesz też dodać grzanki pokrojone w kostkę albo po prostu zjeść opieczone pieczywo dodatkowo. Sałatka może być również pełnowartościowym posiłkiem, np. gdy oprócz samej zieleniny i warzyw dodasz źródło białka, np. pieczoną pierś kurczaka lub ser feta, a także oliwę z oliwek i węglowodany złożone w postaci kaszy czy pieczonych batatów.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Dietetycy.org.pl / Zdrowie.radiozet.pl