Co jeść, gdy często boli głowa?

25.11.2019
Aktualizacja: 25.11.2019 16:53
Ból głowy a jedzenie
fot. Shutterstock

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ból głowy może być wywołany spożywaniem pewnych produktów. Poniżej znajdziesz te, które pomogą zminimalizować te dolegliwości. 

Ból głowy a jedzenie: przyczyny  

Przyczyny bólu głowy są zróżnicowane. Mogą być spowodowane zmianami hormonalnymi, zmianami w układzie krążenia, zwężeniami bądź rozszerzeniami naczyń krwionośnych zasilających mózg. Bywają ubocznymi skutkiem zażycia leku, zmian w cyklu sen-czuwanie lub sposobu odżywiania. Są bóle głowy wywołane czynnikami środowiskowymi: narażeniem na toksyny, stres, alergeny. U niektórych winne są geny, które predysponują do częstych bólów głowy. Różnorodność powodów pokazuje, że nie ma jednego cudownego produktu, który pomoże pozbyć się tej dolegliwości. Wiele jednak wskazuje, że żywność bywa kluczowym bodźcem. Zastanowienie się nad tym, co i kiedy się je, może być pierwszym krokiem do zwalczenia tej dolegliwości.

Powszechnym winowajcą bólu głowy jest czekolada, alkohol, glutaminian sodu. Inne produkty, które wywołują ból głowy, to: sos sojowy, czerwone lub przetworzone mięso, słodziki. Roizen Michael F., Crupain Michael, Spiker Ted, autorzy książki: „Chronodieta. Co kiedy jeść”, radzą, czym się żywić, gdy dokucza stres.

1. Szpinak i inna liściasta zielenina

Szpinak i inne liściaste zielenina (w tym jarmuż i rokietta siewna), świetnie się sprawdzają dzięki zawartości witamin. Szpinak ma sporo witamin B9 (kwas foliowy) i B6, ma też trochę B2 i kwas tłuszczowy omega 3. Wykazano, że redukuje migreny. Ryboflawina (witamina B2) pomaga ograniczyć długość i częstość występowania bólów migrenowych.

2. Orzechy i ziarna

Należy garściami jeść orzechy i ziarna (migdały, sezam, orzechy nerkowca, nasiona słonecznika, orzechy włoskie, orzechy brazylijskie). Dostarczają spore ilości magnezu. W jednym z badań wykazano, że u osób zażywających produkty z magnezem o 41% zmniejszyła się częstotliwość występowania migren.

3. Kofeina

Kofeina potrafi usunąć ból głowy, ale także sprowadzić niepożądane skutki. Jeśli nie dostarczysz dawki w określonej porze dnia, kofeinowy głód może przyprawić o ból głowy. Tak się dzieje, gdy sięga się po kawę dwa, trzy lub więcej razy dziennie i raptem przestaje na jeden dzień. Kofeina, podobnie jak każda konsumowana substancja, wymaga określenia, czy to ona inicjuje jakieś dolegliwości. Jeżeli tak, należy ograniczyć jej spożycie lub całkowicie ją wyeliminować. Nie zapomnijmy jednak, że na krótką metę pomaga bolącej głowie.

4. Grillowane ryby

Cierpiącym na przewlekłe bóle głowy ulgę może przynieść grillowany łosoś i pstrąg. W obu rybach jest dużo tłuszczów omega 3 i witaminy B12.

Dobrą metodą jest również zapisywanie bólów głowy i spożywanych produktów. To pozwoli na identyfikację bodźców i eliminowanie potencjalnych produktów. 

Źródło: "Chronodieta. Co kiedy jeść", Roizen Michael F. , Crupain Michael , Spiker Ted