Zamknij

Chcesz zadbać o wątrobę? Włącz do diety te 4 warzywa

Alicja Bartosiak
25.08.2022
Aktualizacja: 25.08.2022 11:15

Chcesz zrobić prezent swojej wątrobie, a co za tym idzie, całemu organizmowi? Jeśli chodzi o skuteczny detoks, najlepsze są naturalne sposoby. O zdrowie wątroby pomogą Ci zadbać pyszne, sezonowe warzywa. Które z nich są najcenniejsze?

Jak zadbać o wątrobę? 4 najlepsze warzywa
fot. Shutterstock
  1. Buraki
  2. Brokuły
  3. Brukselka
  4. Zielone warzywa liściaste (szpinak, jarmuż)

Zdrowa wątroba jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej zadaniem jest oczyszczanie i detoksykacja. Jednak mimo że wątroba jest w stanie wiele znieść (ma zdolność do samoregeneracji), z czasem ulega zniszczeniu. Jak dbać o ten narząd? Ogromne znaczenie ma to, co jemy. Jakie warzywa powinny znaleźć się na naszym talerzu, jeśli zależy nam na zdrowej wątrobie? Oto one:

Buraki

Warzywa te są źródłem wielu cennych składników odżywczych, które wspierają zdrowie wątroby. Przeciwutleniacze znajdujące się w burakach czerwonych, zwane betalainami, mają właściwości przeciwnowotworowe i przeciwzapalne, regulują również pracę wątroby.

Brokuły

Brokuły zwiększają aktywność enzymu wątrobowego, który zwalcza toksyny w organizmie. Warzywa te zawierają dużej ilości błonnika pokarmowego, a także potas, kwas foliowy oraz witaminy A i C. Są przy tym niskokaloryczne i idealnie sprawdzą się w diecie cukrzyków. Jedno z badań przeprowadzonych na myszach wykazało, że osoby karmione brokułami miały więcej pozytywnych wskaźników wątroby i mniejszą częstość występowania niealkoholowego stłuszczenia wątroby, a także guzów narządu.  Brokuły możemy gotować, ale też spożywać na surowo (na przykład jako chrupiący dodatek do sałatki).

Brukselka

Choć trudno polubić smak tego warzywa, naprawdę warto to zrobić. Brukselki zawierają związki roślinne, które pomagają w funkcjonowaniu wątroby. Dostarczają organizmowi wielu witamin (A, C, E oraz K) i minerałów. Częste jedzenie brukselki wspomaga pracę enzymów detoksykujących. To dzięki specjalnym związkom o nazwie glukozynolany, które występują w warzywach kapustnych.

Zielone warzywa liściaste (szpinak, jarmuż)

Do codziennych dań warto dodawać świeże, zielone warzywa liściaste, takie jak jarmuż czy szpinak, które są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy. Związki te pomagają stworzyć w organizmie barierę ochronną przeciw wolnym rodnikom, które przyczyniają się do rozwoju raka. Spożywanie surowego szpinaku obniża ryzyko wystąpienia niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby.

Źródło: eatthis.com