Zamknij

Chcesz schudnąć? Poczekaj ze śniadaniem

10.06.2022 10:43
Śniadanie
fot. Shutterstock

Opóźnianie pierwszego posiłku sprzyja odchudzaniu. Kiedy jeść śniadanie, by schudnąć? Ekspert wyjaśnia, dlaczego warto poczekać ze śniadaniem niemal do południa. 

Nie jedz śniadania do 11, jeśli chcesz schudnąć. Ekspert twierdzi, że pierwszy posiłek dnia powinien być odsunięty w czasie, ponieważ współczesny styl życia wielu osób oznacza, że większość z nich je później kolacje, czyli ostatni posiłek.

To zła wiadomość dla tych, którzy codziennie budzą się wygłodniali i tuż po wstaniu z łóżka jedzą śniadanie. Jednak według Tima Spectora, profesora epidemiologii genetycznej w King’s College London, odczekanie kilku godzin wspomaga proces odchudzania. Wszystko dlatego, że większość ludzi je kolację znacznie później niż poprzednie pokolenia i spożywa ten ostatni posiłek około godziny 21, a nie 18, jak było przyjęte lata temu. Śniadanie spożywane o 11 rano to zdaniem eksperta jedyny sposób na osiągnięcie wielu godzin postu, co jest najzdrowsze dla metabolizmu i utraty wagi.

Stosowanie tej strategii przez kilka miesięcy może pomóc stracić od 2 do 5 kilogramów.

Zdaniem profesora najskuteczniejszym sposobem na zdrowe chudnięcie jest stosowanie tzw. postu przerywanego, który zakłada spożywanie posiłków w długich odstępach czasu, nawet kilkunastogodzinnych. Zatem po późnym śniadaniu powinna nastąpić wielogodzinna przerwa zakończona kolacją. 

- Poszczenie przez 14 godzin dziennie, z wykorzystaniem późniejszego śniadania, ale ogólnie spożywanie tej samej ilości, jest łatwiejsze do osiągnięcia w dłuższej perspektywie. Działa, ponieważ drobnoustroje w naszych jelitach mają taki sam rytm dobowy jak my i potrzebują okresu odpoczynku — wyjaśnił prof. Spector.

Na czym polega post przerywany?

Post przerywany to system odżywiania polegający na tym, że pokarmy spożywa się w określonym "oknie żywieniowym", a poza nim można przyjmować tylko napoje pozbawione wartości odżywczej (niesłodzona herbata, kawa oraz woda).

Okresy postu przeplatają się więc z okresami jedzenia. Tzw. "okna żywieniowe" trwają najczęściej 8,6 lub 4 godziny, a więc pości się odpowiednio przez 16,18 lub 20 godzin.

Dieta okienkowa to dieta odchudzająca będąca modyfikacją powszechnie stosowanych diet IF – intermittent fasting. Dieta okienkowa, została opracowana przez Davida Zinczenko i Petera Moore'a, którzy głoszą poglądy, iż tyjemy dlatego, że jemy wtedy kiedy mamy ochotę bez względu na porę. Dlatego chcąc schudnąć, należy nieco zmienić myślenie i jeść wszystko, na co ma się ochotę, ale tylko w określonych porach dnia.