Zamknij

Chcesz jeść desery i nie tyć? Pamiętaj o tych 5 zasadach

16.05.2022
Aktualizacja: 16.05.2022 13:55
Jedzenie słodyczy a dbanie o wagę: ważne zasady
fot. Shutterstock

Czy można jeść ulubione desery, zachowując przy tym stałą wagę? Dbanie o sylwetkę bez rezygnacji ze smakołyków jest możliwe. Trzeba jednak przestrzegać kilku ważnych zasad. Zobacz, o jakich nawykach warto pamiętać.

  1. Podziel deser na porcje
  2. Połącz jedzenie deseru z piciem zielonej herbaty
  3. Sięgaj po naturalne słodycze
  4. Nie obwiniaj się
  5. Przed deserem zjedz pożywny posiłek

O tym, że cukier jest zgubny dla naszego organizmu, wiemy wszyscy. Nie każdy jednak chce całkowicie zrezygnować z ulubionego deseru. Odstawienie cukru jest bardzo trudnym, długotrwałym procesem, do którego należy podejść wielowymiarowo, odpowiednio się przygotowując. Cukier uwalnia w mózgu dopaminę, która odpowiada za reakcję „nagrody” i wywołuje przyjemne odczucia, które chcemy powtarzać. Zbyt duża dzienna dawka cukru prowadzi do rozwoju wielu chorób, dlatego warto ograniczać słodkie przekąski. Oprócz tego warto wprowadzić w życie kilka nawyków, które pomogą nam kontrolować wagę. Oto one:

Podziel deser na porcje

Gdy jesteśmy na diecie, warto zachować rozsądek. Nagłe odstawienie deserów wcale nie sprawi, że pozbędziemy się nadmiarowych kilogramów w błyskawicznym tempie… Może za to wywołać efekt jojo. Deser warto jednak podzielić na porcje, by mieć kontrolę nad tym, ile dokładnie jemy.

Połącz jedzenie deseru z piciem zielonej herbaty

Zielona herbata pobudza metabolizm, wspomagając odchudzanie. To bogate źródło katechin, czyli substancji, które hamują wchłanianie tłuszczu i glukozy, dlatego picie zielonej herbaty zaleca się osobom na diecie. Poza tym zielona herbata relaksuje, poprawia samopoczucie i chroni przed chorobami układu sercowo-naczyniowego. Warto włączyć do codziennego jadłospisu przynajmniej filiżankę dziennie.

Sięgaj po naturalne słodycze

Warto nauczyć się zaspokajać ochotę na słodycze, wybierając naturalne przekąski, takie jak owoce. Nie zawierają one aż tylu cukru, co gotowe słodycze, a przy tym są źródłem cennego dla zdrowia błonnika. Błonnik poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, wspomagając wydzielanie soków trawiennych. Zjedzenie owocu pomaga też zachować uczucie sytości na dłużej.

Nie obwiniaj się

W zjedzeniu ulubionego produktu nie chodzi o to, by obwiniać się przez resztę dnia… O ile słodycze należy jeść z umiarem, traktowanie ich jako nagrodę czy łączenie z różnymi stanami emocjonalnymi, może prowadzić do wyrobienia złych nawyków. Ograniczanie cukru w diecie jest trudne i nie musi od razu zakończyć się sukcesem. Jeśli widzimy, że jedzenie ma niepokojący wpływ na nasze samopoczucie psychiczne, warto porozmawiać o tym ze specjalistą.

Przed deserem zjedz pożywny posiłek

Deser należy jeść po spożyciu wartościowego posiłku. Jedzenie słodyczy na pusty żołądek sprawia, że wzrasta poziom cukru we krwi, a po jakimś czasie gwałtownie spada. Dlatego podjadanie słodyczy między posiłkami może kończyć się ciągłymi atakami głodu, co ma negatywny wpływ na wagę.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: eatthis.com