Chcę schudnąć – czy mam jeść, czy nie jeść śniadania?

11.02.2019 12:14
śniadanie czy pomaga w odchudzaniu?

Dla niektórych śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, dla innych nie. Ostatnio naukowcy badali, czy ma ono znaczenie w kontekście odchudzania. Wnioski tego badania były zaskakujące.

Śniadanie to podobno najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dostarcza organizmowi energię potrzebną do rozpoczęcia dnia, a także cenne składniki odżywcze. Wielu dietetyków i naukowców twierdzi, że codzienne spożywanie śniadań może pomóc w odchudzaniu. Czy rzeczywiście tak jest?

Zdaniem badaczy z Monash University w Melbourne w Australii, niekoniecznie. Przeanalizowali oni 13 randomizowanych badań kontrolowanych z ostatnich 28 lat, głównie z USA i Wielkiej Brytanii. Nie znaleźli żadnych dowodów sugerujących, że jedzenie śniadania może pomóc w odchudzaniu. Zespół odkrył za to, że całkowite dzienne spożycie energii było wyższe u osób, które jadły śniadanie, niż u osób, które je pominęły. Te ostatnie były nawet średnio lżejsze o 0,44 kg niż osoby, które regularnie jadały śniadanie.

Polecamy: Dieta 1000 kcal na odchudzanie. Kto może, a kto nie powinien jej stosować?

Śniadanie – jeść czy nie jeść, by stracić na wadze?

Czy to oznacza, że nie powinniśmy jeść śniadań? Australijscy naukowcy ostrzegają przed wyciąganiem zbyt pochopnych wniosków i radzą, by w tej kwestii interpretować wyniki z ostrożnością ze względu na zróżnicowaną jakość badań. Należy pamiętać, że w analizowanych badaniach różne były cele i różne pytania, na które próbowali odpowiedzieć naukowcy. Niektóre badania koncentrowały się na skutkach zjedzenia lub pominięcia śniadania oraz wszelkich zmian masy ciała. Inni badali wpływ, jaki ma śniadanie na dzienne spożycie energii.

Jednak ze zgromadzonych dowodów wynika, że jeśli chcemy, by osoby dorosłe straciły na wadze, lepiej nie zmuszać ich do jedzenia śniadań. W raporcie napisano: „Chociaż regularne spożywanie śniadania może mieć znaczenie dla zdrowia, to w przypadku odchudzania ma raczej odwrotny skutek”.

Dowiedz się także: Odchudzasz się? Pij kawę! Pomaga zapobiec efektowi jo-jo [BADANIA]

Różne tradycje śniadaniowe na świecie

Ostrożność w ocenie wpływu śniadania na odchudzanie zaleca również profesor Tim Spector, epidemiolog genetyczny. Naukowiec przypomina, że każdy z nas ma unikalny metabolizm i kwestie diety, spożywania czy omijania śniadania powinny być skonsultowane z dietetykiem lub lekarzem.
– Nie ma jednego szablonu, który pasuje do wszystkich – skomentował doniesienia medialne dotyczące wyników badań australijskich naukowców. I dodał, że eksperymentując z własnym zdrowiem, można sobie zaszkodzić.  

Jeśli chodzi o śniadania, to jest jeszcze jedna istotna kwestia. Ważne jest też to, co jemy. Tradycje śniadaniowe są różne. W Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii preferuje się jajka i bekon, we Francji maślane rogaliki z konfiturami, a w Polsce owsianki. Każda z tych potraw ma inne wartości kaloryczne.

Wyniki badań australijskich naukowców zostały opublikowane w „British Medical Journal”.

Zobacz także: Narzekasz na chłodne lato? Niskie temperatury sprzyjają odchudzaniu!
Źródło: BMJ/ medicalnewstoday.com