Jesteś na diecie bezglutenowej? Zobacz 6 źródeł ukrytego glutenu!

23.06.2019
Aktualizacja: 04.07.2019 11:00
Gluten - źródła

Gluten jest białkiem występującym w pszenicy, życie i jęczmieniu. Bardzo często może być nim zanieczyszczony również owies. Będąc na diecie bezglutenowej wiesz czego unikać – jednak gluten może być ukryty w wielu produktach. Zobacz 6 najczęstszych źródeł, w których możesz go spotkać.

Aby móc określić żywność jako bezglutenową, musi zawierać ona mniej niż 20 mg glutenu na każdy kilogram produktu (ppm). Jednak nawet jeśli przestrzegasz zasad diety bezglutenowej, możesz  przypadkowo spożywać ten składnik. Jest on bardzo często ukryty w wielu produktach spożywczych. Oto sześć głównych źródeł, w których możesz spotkać się z ukrytym glutenem:

1. Sosy i marynaty

Gluten może być obecny w sosach. Wynika to z faktu, że często mogą być one zagęszczone mąką. Warto pamiętać, że znajduje się on również w occie słodowym, który wchodzi w skład wielu marynat. Kolejnym „podejrzanym produktem” jest sos sojowy, który jest częstym składnikiem wielu marynat i sosów podawanych w restauracjach i sprzedawanych w sklepach spożywczych. Jednak zawiera on więcej niż tylko soję. Większość producentów wytwarza go z soi ale również pszenicy. W związku z tym, jeśli jesteś na diecie bezglutenowej, zamiast tradycyjnego, wybierz  bezglutenowy sos sojowy lub naturalnie bezglutenowe tamari. Ponadto wiele tradycyjnych, polskich sosów, powstaje na bazie zasmażki, którą przygotowuje się z mąki pszennej wymieszanej na patelni z masłem. Dlatego w restauracjach najlepiej zawsze dopytaj, o to na jakiej bazie powstał sos, natomiast w sklepie unikaj kupowania gotowych produktów tego typu.

2. Przetworzone mięso

Samo mięso jest oczywiście produktem bezglutenowym. Jednak jeżeli mówimy o mięsie przetworzonym, a zwłaszcza mielonym należy uważać. Kiełbasy, klopsiki, kabanosy oraz inne mielone mięsa często zawierają wypełniacze na bazie pszenicy. Do kotletów hamburgerowych, bardzo często dodawana jest bułka tarta. Zawsze czytaj etykiety wędlin i mięs mielonych. Jeżeli znalazłeś już wędlinę z pewnego źródła, zwracaj uwagę na to w jaki sposób jest ona pakowana. Pamiętaj - mięso delikatesowe zakupione w kasie może być bezglutenowe, ale jeżeli krajalnica nie jest myta po każdym użyciu, może być zanieczyszczona. Dlatego kupuj świadomie. Do przetworzonych produktów, które mogą być zanieczyszczone glutenem należą również popularne paluszki krabowe (surimi). Imitacja mięsa z kraba używana jest do sałatek z owoców morza oraz w rolkach sushi.

3. Mięsne alternatywy wegetariańskie

Wiele wegetariańskich alternatyw mięsnych, takich jak hamburgery warzywne i kiełbaski wegetariańskie, produkuje się z seitan’a, powstającego z mąki pszennej. Inne produkty mogą być wykonane z mąki zawierającej gluten lub bułki tartej, które działają jak spoiwa. Chociaż tofu, w swojej niezmienionej formie, nie zawiera glutenu, smażone tofu podawane w restauracjach może być panierowane w cieście zawierającym gluten lub zamarynowane w sosie sojowym zawierającym pszenicę. Dlatego jeśli jesteś wegetarianinem na diecie bezglutenowej, bardzo dokładnie czytaj etykiety produktów.

4. Zupy

Makaron i kasze to popularne składniki zup, zawierające gluten. Mniej oczywisty jest ten, występujący w zupach z dodatkiem śmietany. Pamiętaj, że może być ona zagęszczona przez producenta mąką. Dlatego tak jak w wypadku innych produktów, kluczowe jest czytanie etykiet.

5. Ziemniaki przetworzone

Oczywiście same ziemniaki znajdują się w grupie bezpiecznych produktów bezglutenowych. Schody zaczynają się jednak kiedy mówimy o ziemniakach przetworzonych, takich jak chipsy ziemniaczane i frytki. Mogą być one ukrytymi źródłami glutenu. Ze względów zdrowotnych, najlepiej jest zrezygnować z tych przetworzonych produktów, jeśli jednak masz na nie ochotę, sprawdź czy nie zawierają one w składzie mąki pszennej lub octu słodowego.

6. Jajecznica i omlety jedzone w restauracji

Może cię to zdziwić, gdyż jaja są z natury bezglutenowe, jednak popularną techniką w restauracjach jest dodawanie ciasta naleśnikowego do jaj, w celu uzyskania puszystej struktury. Co więcej, nawet jeśli mieszanka jajeczna jest bezglutenowa, może zawierać ona gluten przez to, że została usmażona na tej samej patelni co żywność zawierająca gluten, taka jak na przykład naleśniki. W restauracji zawsze pytaj kelnera, o to w jaki sposób przygotowane zostanie twoje danie.

O czym pamiętać jeżeli wyeliminowałeś gluten ze swojej diety?

Po pierwsze zawsze, jeżeli masz tylko taką możliwość, wybieraj produkty certyfikowane znakiem przekreślonego kłosa. Jest to oficjalne oznakowanie produktów bezglutenowych. Drugą bardzo ważną zasadą jest wybieranie przede wszystkim, produktów naturalnych i nieprzetworzonych. Jeżeli jednak masz ochotę na gotowe danie lub coś słodkiego, pamiętaj aby zawsze czytać etykiety produktów. Jest to podstawowa zasada, o której powinieneś zawsze pamiętać jako świadomy konsument. Na sam koniec, jeżeli jesteś w restauracji, zawsze proś kelnera aby opowiedział ci jak przygotowywane jest danie, na które masz ochotę. Dzięki temu, upewnisz się, że nie zawiera ono glutenu. Trzymając się tych kilku prostych zasad, łatwo będzie ci przestrzegać zasad diety bezglutenowej i będziesz mógł cieszyć się pysznymi potrawami każdego dnia.

Źródło: todaysdietitan.com