8 postanowień noworocznych, które łatwo wdrożyć w życie

28.12.2019
Aktualizacja: 28.12.2019 18:37
Postanowienia noworoczne
fot. Shutterstock

Nowy rok często oznacza nowy początek dla wielu osób. Planujemy zadbać o zdrowie, schudnąć, przestrzegać zdrowszej diety i zwiększyć aktywność fizyczną. Nie zawsze te postanowienia udaje nam się utrzymać. Podpowiadamy, co można zaplanować na nowy rok i co faktycznie da się utrzymać.

Postanowienia noworoczne, zwłaszcza te związane z dietą, to często jedynie nietrwała zmiana nawyków, która trwa maksymalnie 2 tygodnie. Wynika to z faktu, że często wybrane przez nas postanowienia dotyczące zdrowia i dobrego samopoczucia są bardzo restrykcyjne i niezrównoważone, co powoduje, że większość ludzi szybko je przerywa. Dlatego wiele osób podejmuje te same wyzwania z roku na rok i zawsze kończy się to niepowodzeniem. Aby przerwać ten cykl, ważne jest, aby podjąć wyzwania, które mogą nie tylko poprawić zdrowie, ale także być przestrzegane przez całe życie. Oto 8 postanowień noworocznych, które faktycznie mają sens!

1. Jedz więcej nieprzetworzonych produktów

Jednym z najłatwiejszych i najbardziej zrównoważonych sposobów poprawy ogólnego stanu zdrowia jest spożywanie większej ilości nieprzetworzonych i świeżych produktów i potraw. Żywność nieprzetworzona, czyli tak zwane "whole foods", to warzywa, owoce, orzechy, nasiona, produkty pełnoziarniste świeże ryby, jaja i mięso. Zawierają one mnóstwo składników odżywczych, których organizm potrzebuje do funkcjonowania na optymalnym poziomie. Badania pokazują, że przestrzeganie diety opartej na produktach nieprzetworzonych może znacznie zmniejszyć czynniki ryzyka chorób serca, wzrostu masy ciała i wahania poziomu cukru we krwi, a także zmniejszyć ryzyko niektórych chorób, takich jak cukrzyca typu 2.

2. Siedź mniej i więcej się ruszaj

Bez względu na to, czy twoja praca to praca siedząca, czy nie, wiele osób siedzi więcej niż powinno. Zbyt mała ilość ruchu może mieć negatywny wpływ na zdrowie. W rzeczywistości może on być związany nawet ze zwiększonym ryzykiem ogólnej śmiertelności. Podjęcie decyzji, aby mniej siedzieć, jest łatwe i osiągalne. Na przykład, jeśli masz pracę przy biurku, która wymaga ciągłego siedzenia, spróbuj iść na 15-minutowy spacer w porze lunchu lub wstawać i chodzić po biurze przez 5 minut co godzinę.

3. Ogranicz ilość słodzonych napojów

Ograniczenie słodzonych napojów to dobry pomysł i łatwy sposób na utratę masy ciała bez większego zachodu. Picie słodkich produktów, takich jak soki, nektary, napoje owocowe, wody smakowe, napoje gazowane jest powiązane ze zwiększonym ryzykiem otyłości, stłuszczenia wątroby, chorób serca, insulinooporności i próchnicy zębów. Jeżeli trudno jest ci je wyeliminować z diety od razu, możesz zacząć od zmniejszenia ich ilości w codziennym jadłospisie.

4. Gotuj więcej posiłków w domu

Badania pokazują, że ludzie, którzy gotują więcej posiłków w domu, mają lepszą jakość diety i mniej tkanki tłuszczowej niż osoby, które jedzą więcej posiłków na mieście. Zacznij od zrobienia samemu jednego posiłku dziennie, a następnie zwiększaj częstotliwość z czasem. Docelowo będziesz spożywać większość posiłków i przekąsek, które zrobiłeś sam, a nie kupiłeś w biegu między jednym a drugim spotkaniem.

5. Regularnie rób zakupy spożywcze

Posiadanie dobrze zaopatrzonej spiżarni i lodówki jest niezbędne do przygotowania zdrowych, domowych posiłków. Często, jeśli nie mamy pod ręką nic zdrowego, sięgamy po niezdrowe przekąski. Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do robienia zakupów spożywczych, zrób noworoczne postanowienie, aby częściej odwiedzać supermarket lub targ i zaopatrywać się w składniki odżywcze. W zależności od harmonogramu pomocne może być wyznaczenie 1 dnia każdego tygodnia na dzień zakupów.

6. Ogranicz alkohol

Alkohol nie jest szkodliwy, jeżeli pijesz go sporadycznie. Zbyt częste picie może negatywnie wpłynąć na twoje zdrowie. Co więcej, alkohol jest produktem o wysokiej kaloryczności. Dlatego postaraj się ograniczyć picie alkoholu do na przykład jednego dnia tygodniowo.

7. Skończ z dietami cud

Przewlekłe stosowanie głodówek lub diet wysokobiałkowych/wysokotłuszczowych jest szkodliwe zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Ponadto większość osób, które tracą masę ciała w wyniku restrykcyjnej diety, odzyskują do dwóch trzecich masy w ciągu 1 roku po zakończeniu diety. Może to również utrudnić utratę masy ciała w przyszłości. Zamiast ustalać noworoczne postanowienie, aby za wszelką cenę schudnąć, wypróbuj zdrową, bardziej zrównoważoną metodę odchudzania, koncentrując się na zwiększeniu aktywności fizycznej i spożywaniu zdrowszej żywności.

8. Znajdź aktywność fizyczną, którą lubisz

Każdego nowego roku ludzie kupują drogie członkostwa na siłowniach, w studiach treningowych i subskrypcje w aplikacjach fitness w nadziei, że w nadchodzącym roku zrzucą nadmiar kilogramów. Chociaż większość osób zaczyna naprawdę się przykładać, z czasem nie przekształca się to w trwały nawyk. Zatem co zrobić, żeby więcej ćwiczyć? Wystarczy wybrać aktywność fizyczną, która sprawia przyjemność i na którą masz faktycznie czas. Na przykład, półgodzinny spacer, jogging lub jazda rowerem przed pracą albo pływanie na basenie, który jest po drodze do domu, to proste i trwałe postanowienia, które można utrzymać. Następnie ustal możliwy do osiągnięcia cel, na przykład zaplanuj kilka konkretnych dni w tygodniu zamiast celować w trening każdego dnia. Ustanowienie bardziej realistycznego celu może zwiększyć szanse na utrzymanie nowej rutyny, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć.