Zamknij

5 sposobów na ćwiczenie zmysłu smaku

03.11.2021
Aktualizacja: 03.11.2021 14:45
Jak ćwiczyć zmysł smaku? 5 sposobów
fot. Shutterstock

Zaburzenia smaku występują dość rzadko, jednak stanowią problem, który uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Bez względu na przyczynę zaburzeń, warto wypróbować naturalne metody, dzięki którym wzmocnimy zmysł smaku. Jak stymulować kubki smakowe? 

  1. Zaburzenia smaku: najczęstsze przyczyny
  2. Umiejętne przyprawianie potraw
  3. Spożywanie składników zawierających witaminy A i B2
  4. Wykonywanie treningu mięśni jamy ustnej przed posiłkiem
  5. Picie wody smakowej z naturalnymi dodatkami
  6. Stosowanie sprayu do nosa

Zaburzenia smaku same w sobie nie są stanem chorobowym, a objawem świadczącym o chorobie. Mogą stanowić również konsekwencje przyjmowania niektórych leków czy stosowania używek. Jedzenie to ważna część naszego życia, a utrata smaku wpływa niekorzystnie nie tylko na zdrowie fizyczne, ale również psychikę. Upośledzenie odczuwania smaku sprawia, że tracimy apetyt i po prostu przestajemy jeść. W takiej sytuacji do naszego organizmu trafia niewielka ilość niezbędnych substancji odżywczych, co prowadzi do niedożywienia. Skąd biorą się zaburzenia smaku?

Zaburzenia smaku: najczęstsze przyczyny

Zaburzenia mogą mieć różne nasilenie. W zależności od przyczyny, która je wywołuje, może nastąpić całkowita utrata smaku, wzmożenie lub spaczenie odczuwania smaków. Istnieje wiele czynników, które powodują zaburzenia. Najczęściej spotykane przyczyny utraty smaku to na przykład:

  • zakażenie wirusem SARS-CoV-2 (utrata smaku występuje u 70 procent pacjentów)
  • przebyta radioterapia
  • cukrzyca
  • niedobory witamin (A, B2)
  • starzenie się organizmu
  • przyjmowanie leków (moczopędnych, hormonalnych)
  • antybiotykoterapia
  • choroby laryngologiczne (zmiany w uchu środkowym)
  • infekcje dróg oddechowych
  • uszkodzenie nerwu twarzowego
  • grypa
  • problemy stomatologiczne (lub usuwanie zębów)

Lekka lub całkowita utrata smaku może być związana z długotrwałym paleniem papierosów. Leczenie zaburzeń smaku związane jest z przyczyną, która je wywołuje: chodzi przede wszystkim o wyleczenie choroby stanowiącej czynnik wyzwalający. Bez względu na to, jaka metoda leczenia będzie stosowana, terapię warto wspomóc domowymi sposobami. Jak ćwiczyć zmysł smaku? Oto 5 sposobów:

Umiejętne przyprawianie potraw

Gdy przygotowujemy danie dla osoby zmagającej się z zaburzeniami smaku, nie powinniśmy mieszać smaków. Ważne, żeby przeważał smak, który aktualnie wprowadzamy (na przykład smak bazylii czy papryki). Mocne przyprawianie dań nie sprawi, że chory nagle odzyska smak. Wprowadzanie nowych smaków należy dostosować do stanu zdrowia pacjenta.

Spożywanie składników zawierających witaminy A i B2

Zaburzenia smaku mogą być spowodowane niedoborem witaminy A lub B2. Witaminy te odpowiadają za stan błon śluzowych, wzmacniają odporność organizmu i dbają o układ nerwowy. Przy zaburzeniach smaku w diecie powinno znaleźć się jak najwięcej składników, które są źródłem tych witamin. Do jadłospisu warto włączyć marchew, truskawki, pomidory, kasze, ryż, pieczywo pełnoziarniste i jaja.

Wykonywanie treningu mięśni jamy ustnej przed posiłkiem

Przed posiłkiem warto nieco „rozruszać” jamę ustną, poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń. Mogą to być zabawy oddechowe, takie jak zdmuchiwanie świeczek, dmuchanie balona czy gwizdanie. Trening mięśni ma na celu zwiększenie wrażliwości tkanek.

Picie wody smakowej z naturalnymi dodatkami

Zmysł smaku warto ćwiczyć poprzez picie wody z dodatkiem przypraw (sól, pieprz, kurkuma) lub owoców. Przygotowane w ten sposób napoje należy podawać choremu naprzemiennie.

Stosowanie sprayu do nosa

Przy utracie lub upośledzeniu smaku warto wykorzystać spraye z dodatkiem kwasów omega-3 lub witaminy A. Działają przeciwzapalnie i przyśpieszają proces regeneracji kubków smakowych.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mp.pl, zps-w.pl