Zamknij

5 napojów, które dobrze wpływają na mikrobiom jelitowy

06.09.2022
Aktualizacja: 06.09.2022 16:05

Prawidłowa flora jelitowa ma wpływ nie tylko na dobre trawienie. W jelitach znajduje się też duża część układu odpornościowego, a naukowcy udowodnili, że skład mikrobiomu w jelitach ma też związek ze zdrowiem psychicznym. Można go wspierać nie tylko jedząc odpowiednie produkty, ale także pijąc niektóre napoje.

Co pić, by poprawić mikrobiom jelitowy?
fot. Schutterstock
  1. Kefir
  2. Zielona herbata
  3. Kombucha
  4. Woda
  5. Rosół

Jelita są często nazywane „drugim mózgiem”, a to dlatego, że ich zdrowie ma wpływ na cały organizm. Odpowiadają nie tylko za sprawne trawienie i brak kłopotów w toalecie. Mikrobiom jelitowy, czyli mikroflora zamieszkująca przewód pokarmowy, w dużym stopniu odpowiada też za system odpornościowy organizmu i może zwalczać różne patogeny. Jeśli jest zaburzony, czasami przez niezdrową dietę, może to prowadzić do takich chorób jak choroba Leśniowskiego-Crohna czy reumatoidalne zapalenie stawów. Na szczęście sami możemy troszczyć się o swoje jelita i wspomagać swój mikrobiom. Za które napoje jelita będą nam wdzięczne?

Kefir

Badania sugerują, że spożywanie sfermentowanej żywności zawierającej żywe kultury bakterii może znacząco wzbogacić mikrobiom jelitowy. Kefir, fermentowany napój mleczny, jest jednym z produktów, które mogą pomóc przywrócić równowagę w jelitach. Kefir nadaje się nawet dla osób z nietolerancją laktozy – zaznaczają specjaliści. To dzięki temu, że cukier mleczny jest już częściowo rozłożony przez bakterie probiotyczne, podobnie jak białko. Mogą go więc pić na przykład osoby z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego czy chorobą Leśniowskiego-Crohna.

Zielona herbata

Jednym z najlepszych sposobów na wspieranie flory jelitowej jest jedzenie i picie jak największej ilości produktów roślinnych. Należy do nich również herbata, a dla jelit najlepsza jest zielona herbata matcha. Zawiera ona duże stężenie silnego polifenolu o nazwie galusan epigallokatechiny (EGCG). Równie korzystna jest czarna herbata, rumianek, kurkuma/imbir i pu-erh, czyli herbata fermentowana. Związki zawarte w tych herbatach działają jak prebiotyki, wspierając rozwój prawidłowego mikrobiomu jelitowego.

Kombucha

Kombucha to gazowany napój herbaciany, który uzyskuje się podczas fermentacji. Naukowcy dowiedli, że kombucha może mieć działanie przeciwbakteryjne i wpływać na mikrobiom jelitowy. Stwierdzono również, że picie kombuchy przywraca równowagę dobrych i złych bakterii w jelitach i może być korzystne w leczeniu otyłości. Może też redukować stany zapalne.

Woda

Woda jest niezwykle ważna dla zdrowia jelit. O piciu jej nie można zapominać – tymczasem większość ludzi nie pije jej wystarczająco dużo na co dzień. Woda pomaga nie tylko w prawidłowym trawieniu i wchłanianiu składników odżywczych z jedzenia, ale również je ma wpływ na to, jak działa inny ważny składnik zdrowego mikrobiomu, czyli błonnik. Nawet jeśli w diecie jest odpowiednia ilość błonnika, ale zbyt mało wody, to można cierpieć na zaparcia i wzdęcia.

Rosół

To być może zaskakujące, że rosół, czyli wywar z mięsa i kości, ma dobre działanie na jelita, ale właśnie tak jest. Zawiera bowiem sporo ważnych witamin i aminokwasów, takich jak glicyna, żelatyna, glutamina i kolagen, które wspierają zdrowy mikrobiom jelitowy. Eksperci twierdzą, że kolagen odżywia wyściółkę jelit, a żelatyna wchłania wodę, co pomaga w utrzymaniu warstwy śluzu, która utrzymuje bakterie z dala ściany jelita i zapobiega przedostawaniu się ich do krwioobiegu. Pomaga to m.in. w zespole nieszczelnego jelita, wspierając prawidłowe trawienie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Eat This