Poznaj 10 pomysłów na to, jak pić więcej wody w ciągu dnia

24.08.2019
Aktualizacja: 26.08.2019 13:16
Jak pić więcej wody

Woda jest najzdrowszym płynem, który możesz wypijać w ciągu dnia. Jednak tak wielu z nas zapomina o prawidłowym nawadnianiu organizmu. Oto kilka świetnych sposobów na to, jak wyrobić u siebie zdrowy nawyk picia dużej ilości wody codziennie.

Dlaczego picie wody jest takie ważne?

Ciało ludzkie w około 60% składa się z wody. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym:

  • zachodzenia w nim procesów metabolicznych,
  • usuwania zbędnych produktów przemiany materii wraz z moczem, potem i kałem,
  • regulacji temperatury ciała,
  • rozprowadzania i wchłaniania wszystkich substancji odżywczych.

Wniosek jest jeden — potrzebujemy wody, aby przetrwać. Jednak ile wody powinniśmy wypijać w ciągu dnia?

Ile wody powinniśmy pić w ciągu dnia?

Dorosły człowiek potrzebuje w ciągu dnia około 6-8 szklanek płynów. W praktyce oznacza to wypijanie codziennie od 1,5 do 2 litrów płynów. Wliczamy w to nie tylko wodę, ale także soki, napoje i zupy. Pamiętaj jednak, że najzdrowszym wyborem jest czysta woda mineralna. Oczywiście zapotrzebowanie płynowe jest inne dla każdego człowieka i zależy od wieku, masy ciała, stanu zdrowia i współczynnika aktywności fizycznej.

Co, jeśli nie wypijamy wystarczającej ilości wody?

Kiedy nie wypijasz wystarczającej ilości wody, w twoim organizmie może dojść do odwodnienia. Objawia się ono:

  • suchością w ustach,
  • niskim ciśnieniem krwi,
  • bólami głowy,
  • zawrotami głowy,
  • suchą skórą,
  • zmęczeniem.

W takim razie jak pić więcej wody?

1. Zawsze miej przy sobie bidon lub butelkę na wodę

Zabranie ciężkiej butelki z wodą do pracy może pomóc ci wypić więcej wody w ciągu dnia. Po pierwsze, jeżeli masz coś pod ręką, istnieje większe prawdopodobieństwo, że po to sięgniesz. Po drugie, jeżeli masz w torbie ciężką butelkę, najłatwiejszym sposobem na pozbycie się jej przed wyjściem z pracy będzie wypicie wody w ciągu dnia. Gdy masz butelkę wielokrotnego użytku, możesz pić wodę łatwo w dowolnym otoczeniu, niezależnie od tego, czy załatwiasz sprawy na mieście, jesteś w podróży, czy w domu, w pracy lub w szkole. Trzymanie butelki z wodą pod ręką może również służyć jako wizualne przypomnienie o piciu większej ilości płynów. Jeśli zobaczysz butelkę na biurku lub stole, będziesz stale przypominał sobie, aby pić więcej.

2. Zaznacz na butelce, do której godziny masz wypić określoną ilość wody

Potrzebny ci będzie marker i butelka z wodą. Podziel całą butelkę na pięć części i zaznacz na niej kreski markerem. Przy każdej kresce napisz godzinę, do której musisz wypić określoną porcję wody. Dzięki temu będziesz pił regularnie, a butelka opróżni się, zanim zdążysz to zauważyć.

3. Ustaw przypomnienie

Możesz także ustawić przypomnienia o piciu większej ilości wody za pomocą aplikacji lub alarmu na smartfonie lub smartwatchu. Na przykład, spróbuj ustawić przypomnienie, aby wypijać kilka łyków wody co 30 minut lub ustaw przypomnienie, aby skończyć pić bieżącą szklankę wody i napełniać ją co godzinę.

4. Nadaj wodzie smak, który lubisz

Jeśli nie lubisz smaku wody lub po prostu potrzebujesz odrobiny aromatu, stwórz swoją własną wodę smakową. Do butelki z wodą dodaj świeże, pokrojone owoce albo zioła. Wzbogać smak wody, dodając limonkę, cytrynę, kiwi i truskawkę. Spróbuj wersji z pomarańczą i rozmarynem.

5. Zainwestuj w dobry bidon z filtrem

W zależności od tego, gdzie mieszkasz i do jakiej wody masz dostęp, jej filtrowanie może być bardziej koniecznością niż luksusem. Ale nawet jeśli nie jest to coś, co jest konieczne ze względu na jakość wody w twojej okolicy, filtrowana woda może nadal smakować lepiej niż to, co leci z kranu. Co więcej, w momencie, w którym zainwestujesz pieniądze w dobry filtr, bardziej prawdopodobne jest to, że skorzystasz z kupionego bidonu.

6. Jeżeli pijesz alkohol, popijaj go wodą, stosując zasadę 1:1

Alkohol ma silne działanie odwadniające na nasz organizm. Dlatego, jeżeli planujesz wyjście do baru lub imprezę ze znajomymi, pamiętaj o zasadzie: na każdego drinka, którego pijesz, wypij jedną szklankę wody. Jest to świetna strategia, aby zachować odpowiednie nawodnienie podczas imprezy, a dodatkowo zmniejszy to ryzyko wystąpienia kaca następnego dnia.

7. Za każdym razem, gdy wypijesz szklankę wody, od razu ją napełnij

Za każdym razem, gdy opróżniasz szklankę lub butelkę, na ogół stoi ona pusta już przez całą resztę dnia. Dlatego za każdym razem, kiedy wypijesz jedną szklankę wody, od razu napełniaj ją na nowo. Co więcej, jeżeli na twoim biurku będzie stała pełna szklanka wody, istnieje większe prawdopodobieństwo, że ją wypijesz.

8. Zjadaj więcej wody

Tak, jedzenie również zawiera wodę. Na pewno nie ma jej w produktach spożywczych odpowiednio dużo, aby nie trzeba było pić jej w ciągu dnia, ale jest kilka produktów, które zawierają duże jej ilości. Mowa głównie o owocach i warzywach. Są one doskonałym źródłem wody, a także stanowią zdrową alternatywę dla niezdrowych przekąsek, takich jak chipsy i słodycze. Dużo wody zawierają: ogórek, sałata, rzodkiewka, pomidory, cukinia, seler naciowy, kapusta, arbuz, truskawki, cytrusy, winogrona, melon.

9. Wypijaj szklankę wody po przebudzeniu i przed zaśnięciem

Prostym sposobem na zwiększenie spożycia wody jest wypicie jednej szklanki po przebudzeniu, a drugiej przed pójściem spać. Poranna szklanka zimnej wody może cię obudzić, a jeżeli dodasz do niej cytrynę — pobudzić pracę jelit. Za to picie wody przed snem będzie zapobiegało odczuwaniu suchości w ustach podczas nocy.

10. Wypijaj szklankę wody co godzinę

Jeśli pracujesz w standardowym 8-godzinnym dniu roboczym, picie szklanki wody co godzinę w pracy zapewni, że będziesz wypijać 8 szklanek wody dziennie, czyli pokryjesz swoje dzienne zapotrzebowanie. Napełnij szklankę, jak tylko zaczniesz pracować, a co godzinę, uzupełniaj ją i wypijaj.