Zamknij

Ta witamina okazała się przeciwutleniaczem. Pomoże w leczeniu alzheimera

08.08.2022
Aktualizacja: 08.08.2022 11:25
Witamina K pomoże w leczeniu alzheimera
fot. Schutterstock

Niemieccy naukowcy właśnie dokonali przełomowego odkrycia. Jedna z witamin, której do tej pory przypisywano głównie dużą rolę w krzepnięciu krwi okazała się być silnym przeciwutleniaczem, który zapobiega obumieraniu komórek. Może to pomóc w leczeniu chorób związanych z wiekiem.

  1. Witamina K odpowiada nie tylko za krzepnięcie krwi
  2. Witaminy, które hamują obumieranie komórek
  3. Witamina K jako najstarszy przeciwutleniacz
  4. W jakich produktach występuje witamina K?

Naukowcy z Centrum Helmholtza w Monachium (Niemcy), na łamach magazynu „Nature” donoszą o ważnym odkryciu na temat witaminy K. Twierdzą, że witamina K działa jak silny przeciwutleniacz i ochrania komórki przed jednym z rodzajów ich naturalnej śmierci. Odkrycie może się przyczynić do lepszego leczenia różnego typu chorób degeneracyjnych.

Witamina K odpowiada nie tylko za krzepnięcie krwi

Jak się okazuje, znana głównie z udziału w krzepnięciu krwi witamina K może działać jak silny przeciwutleniacz i hamować ferroptozę, która jest jednym z rodzajów naturalnej śmierci komórek. Ważną rolę w tym procesie odgrywają jony żelaza, a jego skutkiem są oksydacyjne uszkodzenia błon komórkowych. Mimo że to naturalny proces, to w ciągu ostatnich lat powiązano go m.in. z rozwojem choroby Alzheimera i nieprawidłowym działaniem różnych narządów.

Hamowanie ferroptozy jest więc obiecujące, jeśli chodzi o terapie różnego typu schorzeń degeneracyjnych. Intensywnie badane są już różne substancje, które mogą oddziaływać właśnie na ferroptozę.

Witaminy, które hamują obumieranie komórek

Niemiecki zespół z kolegami z innych ośrodków z różnych krajów systematycznie sprawdzał wpływ naturalnych witamin oraz ich pochodnych na proces ferroptozy.

– Co zaskakujące, odkryliśmy, że witamina K, w tym filochinon (witamina K1) oraz menachinon-4 (witamina K2) mogą sprawnie chronić komórki przed ferroptozą – mówi dr Eikan Mishima, jeden z głównych autor publikacji. Okazuje się bowiem, że witamina K zatrzymuje tlenowe rodniki wewnątrz podwójnej błony komórkowej, co utrudnia im destrukcyjne zadanie.

To jednak wciąż nie wszystkie odkrycia. W 2019 roku kierujący obecnymi badaniami dr Marcus Conrad ze swoim zespołem zidentyfikował enzym (FSP1), który także silnie hamuje ferroptozę. Teraz okazało się, że to właśnie on zmienia witaminę K w taką formę, która chroni komórki przed śmiercią.

Witamina K jako najstarszy przeciwutleniacz

Dzięki najnowszemu nadaniu, naukowcy lepiej zrozumieli też relacje między witaminą K i blokującym jej działanie przeciwzakrzepowym lekiem – warfaryną. Substancja ta, jak już wiadomo, hamuje powstawanie aktywnej formy witaminy. Tymczasem jej powstawaniu sprzyja właśnie wspomniany enzym (FSP1).

– Nasze wyniki łączą zatem dwa światy: badania nad ferroptozą i biologią witaminy K. Posłużą one jako stopień na drodze do opracowania nowych strategii terapeutycznych, w których znaczenie ma ferroptoza – stwierdza dr Condrad.

Naukowcy podejrzewają jednocześnie, że ponieważ ferroptoza prawdopodobnie stanowi jeden z najstarszych rodzajów śmierci komórkowej, to witamina K może być jednym z najstarszych przeciwutleniaczy. – Można więc się spodziewać ujawnienia nieznanego wcześniej znaczenia witaminy K dla ewolucji życia – uważa badacz.

W jakich produktach występuje witamina K?

Witamina K1, która jest głównym źródłem witaminy K w diecie, występuje w większych ilościach głównie w ciemnozielonych warzywach liściastych. Mniejsze jej ilości znajdują się w niektórych olejach roślinnych. Dobre źródła witaminy K1 to:

  • szpinak
  • sałata
  • botwina
  • kapusta włoska
  • jarmuż
  • brokuł
  • brukselka
  • tłuszcze roślinne: olej sojowy, rzepakowy, oliwa z oliwek, a także margaryny miękkie.

Źródłem witaminy K2 są produkty pochodzenia zwierzęcego. To przede wszystkim:

  • wątróbka
  • niektóre gatunki serów
  • fermentowane produkty mleczne
  • żółtko jajka
  • ryby

Witamina K2 występuje również w pieczywie oraz w niektórych przyprawach (bazylia, kolendra).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP/Marek Matacz / „Nature” / „Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie”, wyd. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2020