Witamina E, czyli „witamina młodości”. Poznaj jej prozdrowotne moce

Aleksandra Supryn
30.10.2015
Aktualizacja: 19.03.2019 16:35
Witamina E, czyli „witamina młodości”. Poznaj jej prozdrowotne moce
fot. Witamina E - właściwości, wpływ na zdrowie i urodę, występowanie

Witamina E jest nazywana „witaminą młodości”. Jest głównym przeciwutleniaczem, który chroni ludzkie komórki przed utlenianiem się, czyli przed starzeniem się. Czy wiesz jednak do czego jeszcze witamina E jest nam potrzebna?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest zależne od wieku oraz płci. Według ustaleń Instytutu Żywności i Żywienia powinno ono wynosić około:

- 6 mg u dzieci,

- 10 mg u mężczyzn,

- 8 mg u kobiet (podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych ilość powinna być trochę większa),

- 8-13 mg u kobiet w ciąży,

- 20-50 mg u osób po 75. rokiem życia.

Jaka jest rola witaminy E?

Główną rolą witaminy E jest zwalczanie wolnych rodników oraz ochrona przed utlenianiem się komórek. Dzięki temu dłużej pozostają one młode i funkcjonują prawidłowo. Poza tym wspomaga również czerwone krwinki ‒ wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych, chroni je przed rozpadem oraz wspomaga transport składników odżywczych i tlenu. Sprawia też, że krzepliwość krwi oraz ruchliwość mięśni są prawidłowe. Witamina E pełni również ważną rolę w organizmach mężczyzn (wspomaga produkcję nasienia) oraz kobiet w ciąży (zapewnia prawidłowy rozwój płodu oraz bezproblemowy przebieg ciąży).

Czy niedobór witaminy E jest niebezpieczny?

Niedobory witaminy E są bardzo rzadko spotykane. Niektóre schorzenia mogą jednak powodować awitaminozę. Dotyczy to przede wszystkim osób z zaburzeniami wchłaniania się tłuszczu, celiakią oraz mukowiscydozą.

Najczęstsze objawy niedoboru witaminy E to:

- zmęczenie, rozdrażnienie,

- osłabienie koncentracji,

- anemia,

- przedwczesne starzenie się oraz rogowacenie skóry,

- zaburzenia funkcjonowania mięśni oraz ich znaczne osłabienie,

- pogorszenie się wzorku,

- bezpłodność,

- dłuższe gojenie się ran,

- wypadanie włosów,

- pogorszenie stanu zębów i kości.

Jakie są objawy nadmiaru witaminy E?

Witamina E jest rozpuszczalna  w tłuszczach. Nasz organizm przechowuje ją więc w tkance tłuszczowej oraz nadnerczach. Zazwyczaj nadmiar jest jednak wydalany. Trudno ją przedawkować, uważać powinny jedynie osoby, które przyjmują suplementy diety.

Z groźnymi skutkami nadmiaru witaminy E w organizmie mamy do czynienia tylko wtedy kiedy przez dłuższy czas przyjmujemy dawkę większą niż 1000 mg na dobę.

Objawy nadmiaru to:

- zmęczenie,

- osłabienie mięśni,

- bóle głowy,

- zaburzenia jelitowe,

- zaburzenia wzorku.

Na nadmiar witaminy E powinny uważać również kobiety w ciąży. Badania wykazują, że może on źle wpływać na rozwój płodu.

Witamina E ‒ wpływ na zdrowie

Naukowcy uważają, że witamina E zapobiega rozwojowi nowotworów. Przede wszystkim raka wątroby oraz raka prostaty u palaczy. Wspomaga również terapię nowotworową. Nie można jednak przesadzać ‒ nadmiar witaminy E może wywołać odwrotny efekt i zwiększyć ryzyko zachorowania.

Udowodniono również, że witamina ta zapobiega zakrzepom krwi oraz obniża stężenie złego cholesterolu w organizmie.

Powinny przyjmować ją również cukrzycy, ponieważ zwiększa to skuteczność insuliny i tym samym efektywniej stabilizuje poziom cukru we krwi.

Badania z lat 90. pokazują, że witamina E zapobiega również ponownym zawałom serca. Niestety żadne inne badania nie udowodniły zmniejszenia ryzyka chorób sercowych u osób, które przyjmowały tę witaminę.

Witamina E świetnie wpływa również na wzrok.

Witamina E ‒ wpływ na urodę

Jak wspominaliśmy wcześniej witamina E nazywana jest „witaminą młodości”. To dlatego, że zwalcza wolne rodniki i opóźnia proces starzenia się skóry. Dzięki temu jest ona znacznie bardziej elastyczna i wygląda młodziej.

Większość kremów przeciwzmarszczkowych i nawilżających jest o nią wzbogacona. Warto jednak wybierać takie kosmetyki, które mają więcej niż 2 proc. witaminy E w składzie. Dzięki temu produkt będzie skuteczny.

Najwięcej witaminy E zawiera…

Witamina E występuje głównie w produktach roślinnych. Największą zawartość mają:

- orzechy laskowe (ok. 38 mg/100 g),

- pestki dyni (ok. 26 mg),

- nasiona słonecznika (ok. 27 mg),

- migdały (ok. 24 mg/100g),

- margaryna (9-27 mg/100 g),

- natka pietruszki (ok. 3 mg/100 g),

- papryka (ok. 3 mg/100 g),

- orzechy włoskie (2,6 mg/100 g),

- szpinak (1,88 mg/100 g),

- czarne jagody (ok. 2 mg/100 g),

- oleje roślinne (1,4-1,5 mg/100 g).

___

ZdrowoBardzo / AS