Zdrowe, mocne kości dzięki połączeniu witamin D3 i K2

Aleksandra Supryn
09.02.2016 10:09
Zdrowe, mocne kości dzięki połączeniu witamin D3 i K2
Fot. Witamina D3 i witamina K2 - właściwości, zastosowanie, suplementacja

Aby długo cieszyć się zdrowymi kośćmi, nie wystarczy dostarczać organizmowi wapnia. Wbrew powszechnemu przekonaniu, szklanka mleka albo serek homogenizowany nie wzmocnią układu kostnego. Żeby kości były zdrowe musisz przyjmować jeszcze odpowiednie dawki witaminy D3 oraz witaminy K2.

Unikalne połączenie witamin D3 oraz K2, sprawi, że uchronisz się przed osteoporozą, osteomalacją, zaburzeniami mineralizacji kości oraz zmniejszysz ryzyko zachorowania na miażdżycę.

Dlaczego witamina D3 i witamina K2 są tak ważne?

Witamina D3 od razu kojarzy się ze słońcem. To dlatego, że jest ona produkowana, gdy skóra jest wystawiana na promienie słoneczne. Nie jest to jednak zwykła witamina, tak naprawdę to hormon steroidowy, który bardzo często nazywany jest również „witaminą życia”.

Witamina ta bierze udział w wielu procesach życiowych oraz dba o to, aby wszystko funkcjonowało prawidłowo. Świetnie wpływa na układ kostny, krążeniowy, trawienny oraz poprawia odporność i samopoczucie. Badania pokazują również, że witamina D3 może skutecznie obniżać ryzyko zachorowania na raka.

Witamina K2 rzadko znajduje się w europejskich produktach spożywczych. Nic więc dziwnego, że wielu z nas cierpi na jej niedobory. Niestety brak tej witaminy bardzo niekorzystnie wpływa na ludzki organizm i może prowadzić do wielu poważnych, śmiertelnych chorób.

Oprócz tego, że witamina K2 dba o zdrowie naszych kości i zębów, to jeszcze zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym oraz nowotworom.

Witamina D3 i K2 w walce o mocne kości

Aby kości były mocne, niezbędny są wapń, witamina D3 i fosfor.

To jednak nie wszystko. Jak pokazują badania, nadmiar wapnia w diecie wcale nie oznacza prawidłowej mineralizacji kości. To dlatego, że powstaje tzw. paradoks wapnia. Wapń nie wchłania się do kości i nie mineralizuje ich, ale zalega w naczyniach krwionośnych, powodując następnie ich zwapnienie. Przyspiesza to zamykanie się światła naczyń, co z kolei może doprowadzić do osteoporozy i miażdżycy.

I tu ważną rolę do odegrania ma witamina K2 w postaci MK7.  Odpowiednia absorpcja wapnia w organizmie jest regulowana przez białka: osteokalcynę oraz białka MGP (Matrix GLA-protein). Do aktywacji ich niezbędna jest witamina K2 w postaci MK7. Aktywne białko MGP „wychwytuje” wtedy wapń z żył, chroniąc je przed zwapnieniem. Następnie wraz z osteokalcyną transportuje go do kości, wzmacniając tym samym ich strukturę i gęstość.

Szereg badań prowadzonych w Japonii, nie potwierdza jednak efektywności stosowania samej witaminy K2 w celu zwiększenia gęstości kości. Sprawdzono więc wpływ łącznego stosowania witamin K2 i D3. Potwierdzono, że w przypadku jednoczesnego podania obu witamin zaczynają one ze sobą współpracować, co znacznie zwiększa gęstość kości.

Gdzie znajdziesz witaminę D3 oraz witaminę K2?

Szacuje się, że w Polsce na niedobór witaminy D cierpi aż 90 proc. populacji. To dlatego, że ekspozycja na słońce jest zbyt mała. Zarówno ze względu na nasz współczesny tryb życia, jak i warunki atmosferyczne.

W witaminę D bogate są jednak niektóre produkty spożywcze. Np. ryby, jajka, produkty mleczne, wątróbka, oleje roślinne oraz dojrzałe sery.

W przypadku witaminy K sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana. Przez bardzo długi czas myślano, że jej niedobory są niezwykle rzadko spotykane. Myślano, że dzienną dawkę dostarczamy w codziennej diecie oraz dzięki biosyntezie mikrobiologicznej, dokonywanej przez bakterie żyjące w jelitach. Najnowsze badania pokazują jednak, że ilość witaminy K w europejskiej diecie nie jest wcale tak wysoka, jak sądzono. Co więcej, cały czas maleje. To dlatego, że zmieniają się nasze nawyki żywieniowe oraz procesy produkcji żywności. Sterylne warunki dyktowane międzynarodowymi standardami niemal całkowicie eliminują bakterie wytwarzające witaminę K2 w jelitach.

Największa ilość witaminy K2 MK7 występuje w japońskiej potrawie nazywanej Natto ze sfermentowanej soi. Danie to może nie przypaść jednak do gustu Europejczykom ze względu na bardzo specyficzny smak. W witaminę K2 bogate są sfermentowane potrawy oraz tłuste produkty pochodzenia zwierzęcego, które coraz rzadziej włączamy do swojego jadłospisu.

Aby uzupełnić niedobory zarówno witaminy D3, jak i K2, powinniśmy więc sięgnąć po suplementy diety. Unikalne połączenie obu znajdziesz w Molenikinie D3 + K2.

Jedna tabletka Molekinu D3 + K2 zawiera 50 mg witaminy D3 (1000 proc. dziennej dawki) oraz 75 mg witaminy K2 w postaci MK7 (100 proc. dziennego zapotrzebowania).

Wystarczy brać ją więc raz dziennie. Skutecznie uzupełni niedobory obu witamin i zadba o to, aby nasze kości były mocne i zdrowe.

___

ZdrowoBardzo / AS