Zamknij

O jakiej porze dnia najlepiej łykać witaminę D?

15.03.2022
Aktualizacja: 20.03.2022 10:31
Kiedy przyjmować witaminę D?
fot. Shutterstock

Jeśli zastanawiasz się, kiedy najlepiej przyjmować witaminę D, to mamy dobrą sugestię. Warto ją brać codzienne o tej samej porze dnia z co najmniej dwóch powodów: ze względu na rutynę i na skuteczność działania suplementu. Kiedy jest ta najlepsza pora?

  1. Jakie są zalecenia suplementacji witaminą D w Polsce?
  2. Kiedy najlepiej brać witaminę D?
  3. Dlaczego warto przyjmować witaminę D z jedzeniem?

Witamina D to specyficzny i niezwykle ważny dla organizmu składnik. Pomaga ona regulować ilość wapnia i fosforanów w organizmie – to właśnie te pierwiastki są niezbędne do utrzymania zdrowych kości, zębów i mięśni. Niedobór witaminy D może powodować deformacje kości u dzieci, a u dorosłych bóle kostne (osteomalację). I to tylko początek długiej listy zadań, jakie ma w organizmie witamina D.

Witamina D jest syntetyzowana w skórze pod wpływem światła słonecznego – wystarczy 15-20- minutowy spacer w słoneczny dzień w koszulce z krótkim rękawem. Niestety, w naszym klimacie jest to niemożliwe, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym – to dlatego nawet 90 proc. Polaków ma jej niedobory. Przyjmowanie suplementu z witaminą D jest jednak łatwym i skutecznym sposobem na zaspokojenie zapotrzebowania na ten składnik. Ważna jest jednak codzienna, regularna suplementacja. Kiedy najlepiej łykać witaminę D?

Jakie są zalecenia suplementacji witaminą D w Polsce?

Zgodnie z zaleceniami GIS-u, suplementację witaminy D w Polsce należy stosować od października do marca. Od zeszłego roku (2021) dla osób dorosłych maksymalne dzienne dawki to:

  • 2000 IU (50 µg) dla zdrowej populacji osób dorosłych do 75. roku życia
  • 4000 IU (1000 µg) dla osób zdrowych powyżej 75. roku życia.

Na opakowaniu suplementu warto poszukać informacji (powinna się tam znajdować), dla jakiej grupy wiekowej jest on przeznaczony.

Kiedy najlepiej brać witaminę D?

Najlepszą porą na przyjmowanie witaminy D jest poranek. Powody są co najmniej dwa: po pierwsze, łatwiej jest pamiętać o łykaniu witamin rano, a po drugie przyjmowanie ich w drugiej połowie dnia może mieć zły wpływ na jakość snu w nocy. Witamina D może blokować produkcję melatoniny (tzw. hormonu snu), więc lepiej łykać ją w ciągu dnia.

Co ważne, jak podaje portal Healthline, niski poziom witaminy D we krwi również może powodować większe ryzyko wystąpienia zaburzeń snu, gorszą jego jakość i skrócenie czasu jego trwania. 

Dlaczego warto przyjmować witaminę D z jedzeniem?

Jest jeszcze jeden ważny powód, by łykać witaminę D do rano, przyjmując ją ze śniadaniem. Otóż suplementy z tą witaminą przyjmowane podczas jedzenia lepiej się wchłaniają, dzięki czemu szybciej podnosi się jej poziom we krwi. Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, więc w ich towarzystwie lepiej się wchłania.

Ważne jest i to, że łykanie suplementu rano po prostu stanie się częścią codziennej rutyny – nie będzie trzeba pamiętać o tym przez cały dzień. Najważniejsze jest to, by przyjmować witaminę D regularnie – tylko wtedy suplementacja będzie skuteczna.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Healthline / GIS