Zamknij

Witamina D chroni przed zachorowaniem na groźnego raka

23.08.2021 12:52

Spożywanie większych ilości witaminy D (głównie zawartej w diecie) może pomóc chronić przed rozwojem raka jelita grubego w młodszym wieku lub polipów jelita grubego informują naukowcy. Gdzie szukać witaminy D? Które produkty zawierają najwięcej ''witaminy słońca''?

Witamina D
fot. Shutterstock
  1. Witamina D chroni przed zachorowaniem na raka jelita grubego
  2. Gdzie szukać witaminy D? Lista produktów

Chociaż ogólna zapadalność na raka jelita grubego spada, rośnie liczba zachorowań wśród młodszych dorosłych. Ten niepokojący trend nie został jeszcze wyjaśniony. Zespół naukowców z Dana-Farber Cancer Institute przeprowadził badanie, z którego wynika, że spożycie zawierających witaminę D produktów, takich jak ryby, grzyby, jaja i mleko, spadło w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Istnieje też coraz więcej dowodów na związek między witaminą D a ryzykiem śmiertelności z powodu raka jelita grubego.

ZOBACZ: Objawy raka jelita grubego: jak je rozpoznać? Wczesne i późne objawy

Witamina D chroni przed zachorowaniem na raka jelita grubego

- Witamina D wykazała aktywność w walce z rakiem jelita grubego w badaniach laboratoryjnych. Ponieważ niedobór witaminy D stale rośnie w ciągu ostatnich kilku lat, zastanawialiśmy się, czy może to przyczynić się do wzrostu liczby zachorowań na raka jelita grubego u młodych osób – powiedział dr Kimmie Ng, dyrektor Young-Onset Colorectal Cancer Center w Dana-Farber.

- Odkryliśmy, że całkowite spożycie witaminy D wynoszące 300 IU dziennie lub więcej — mniej więcej równowartość trzech ćwierćlitrowych szklanek mleka — wiązało się z niższym o około 50 proc. ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego w młodszym wieku — dodał specjalista.

Naukowcy obliczyli całkowite spożycie witaminy D (zarówno ze źródeł dietetycznych, jak i suplementów) u 94 205 kobiet uczestniczących w badaniu Nurses’ Health Study II (NHS II). To badanie pielęgniarek w wieku od 25 do 42 lat rozpoczęło się w 1989 roku. Od tego czasu kobiety co dwa lata wypełniają kwestionariusze dotyczące czynników demograficznych, związanych ze stylem życia, diety oraz informacji medycznych i innych związanych ze zdrowiem. W tym przypadku skoncentrowano się na nowotworze jelita grubego diagnozowanym przed 50 rokiem życia.

W kwestionariuszu pytano również o kolonoskopię lub sigmoidoskopię, w której znaleziono polipy jelita grubego (mogą one być prekursorami raka jelita grubego).

Od 1991 do 2015 roku autorzy badań udokumentowali 111 przypadków raka jelita grubego w młodym wieku i 3317 polipów jelita grubego. Analiza wykazała, że wyższe całkowite spożycie witaminy D wiązało się ze znacznie zmniejszonym ryzykiem wczesnego wystąpienia raka jelita grubego. Ten sam związek stwierdzono między wyższym spożyciem witaminy D a ryzykiem wystąpienia polipów jelita grubego wykrytych przed 50 rokiem życia.

Związek był silniejszy w przypadku witaminy D zawartej w diecie – głównie z produktów mlecznych – niż w przypadku suplementów witaminy D. Autorzy badania stwierdzili, że odkrycie może być wynikiem przypadku lub nieznanych czynników, które nie zostały jeszcze zrozumiane.

Co ciekawe, naukowcy nie znaleźli znaczącego związku między całkowitym spożyciem witaminy D a ryzykiem raka jelita grubego zdiagnozowanego po 50 roku życia. Odkrycia nie były w stanie wyjaśnić tej niespójności, a naukowcy stwierdzili, że konieczne są dalsze badania na większej próbie czy ochronne działanie witaminy D jest rzeczywiście silniejsze w raku jelita grubego występującym w młodszym wieku.

Gdzie szukać witaminy D? Lista produktów

Witamina D znajduje się w grzybach, w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak: tłuste ryby morskie, oleje rybie, w jajach, wątróbce oraz w mniejszych ilościach w mięsie czerwonym i drobiowym, a także podrobach i produktach mlecznych.

Źródła witaminy D:

  • Węgorz świeży
  • Śledź marynowany
  • Śledź w oleju
  • Dorsz świeży
  • Łosoś pieczony
  • Sardynka, tuńczyk z puszki
  • Grzyby shitake
  • Żółtko jaj
  • Ser żółty
  • Mleko krowie

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP/Paweł Wernicki, The Harvard Gazette, news-medical.net, mp.pl