Zamknij

Weganie są narażeni na niedobór nie tylko witaminy B12

13.11.2020
Aktualizacja: 13.11.2020 15:14

Weganie wiedzą, że muszą pilnować zawartości białka w diecie i suplementować witaminę B12. Okazuje się jednak, że powinni zwrócić uwagę na jeszcze jeden składnik.

Badanie tarczycy
fot. Shutterstock

Postawą diety wegańskiej jest wyeliminowanie produktów pochodzenia zwierzęcego. Zastąpienie białka zwierzęcego białkiem roślinnym nie stanowi problemu. Można to zrobić, sięgając m.in. po rośliny strączkowe, orzechy, produkty sojowe. Nieco większym wyzwaniem jest pilnowanie poziomu witaminy B12, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, ale jest to już także wiedza powszechna. Natomiast z najnowszych badań wynika, że jest jeszcze jeden składnik, o którym koniecznie trzeba pamiętać.

Weganizm - co suplementować?

Zespół badawczy z niemieckiego rządowego instytutu badawczego BfR Federal Institute for Risk Assessment przeanalizował próbki krwi i moczu osób w wieku 30-60 lat pod kątem niedoborów witamin i mikroelementów.

Nie było znaczącej różnicy pomiędzy poziomem witaminy B12 u wegan i mięsożerców, co oznacza, że witamina ta, która pochodzi niemal wyłącznie z pokarmów odzwierzęcych, musiała być odpowiednio suplementowana.

Nie zaobserwowano także znaczącej różnicy w poziomach żelaza - w obu grupach niedobór dotyczył około 10% ochotników.

Natomiast znaczące różnice wykryto w poziomie jodu. W obu grupach - wegańskiej i mięsnej - odnotowano niedobry, ale u wegan poziom jodu był ewidentnie niższy. Aż u jednej trzeciej z nich zaobserwowano niższy poziom jodu niż 20 mikrogramów na litr (μg/l) - jest to najniższy poziom jodu, dopuszczany przez Światową Organizację Zdrowia. Wyniki opublikowano w Deutsches Aerzteblatt Online.

Niedobór jodu - objawy

Jod w organizmie człowieka odpowiada głównie za pracę tarczycy. Jod jest również silnym antyoksydantem - ma działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Nie jest magazynowany w organizmie, dlatego też musi być dostarczany z dietą. Niedobór jodu skutkuje powiększeniem wola tarczycowego, może również prowadzić do zaburzeń pracy mózgu, objawiających się kłopotami z koncentracją i osłabieniem pamięci. U kobiet w ciąży stanowi zagrożenie dla płodu.

loader

Ze względu na powszechność występowania niedoborów jodu wiele krajów, w tym Polska, prowadzi profilaktykę jodową, polegającą na obligatoryjnym dodawaniu jodu do soli kuchennej (w Polsce od 1997 r.).

Najlepsze źródła jodu dla wegan to:

  • orzechy laskowe,
  • brokuły,
  • szpinak.

Posłuchaj podcastu

Źródło: sciencedaily.com, mp.pl