Weganie muszą suplementować witaminę B12. Jaki preparat wybrać?

19.12.2019
Aktualizacja: 19.12.2019 11:16
Weganie muszą suplementować witaminę B12
fot. Shutterstock

Dieta wegańska dostarcza odpowiednią ilość składników odżywczych, z wyjątkiem witaminy B12 - ostrzegają eksperci z Towarzystwa Wegańskiego, potwierdzając dotychczasowe doniesienia. Sprawdź, jaki preparat wybrać.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12 u dorosłych to ok. 2 mikrogramy. Najlepsze źródła witaminy B12 to mięso, ryby, jaja i przetwory mleczne. Weganie, którzy nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego są narażeni są na niedobór witaminy B12, dlatego też powinni ją suplementować.

Weganizm niskobudżetowy

- Wiele osób uważa, że niedobór witaminy B12 to mit - zauważył prof. Tom Sanders emerytowany profesor żywienia i dietetyki w King's College London, w rozmowie z BBC.

Tymczasem brytyjskie Towarzystwo Wegańskie potwierdza: weganie powinni mieć świadomość zagrożenia niedoborem witaminy B12, wskazując jednocześnie najważniejsze przyczyny niedoboru: wzrost liczby "wegańskich fast foodów" oraz przechodzenie na weganizm z niskim budżetem.

Objawy niedoboru witaminy B12 to m.in.:

  • bóle głowy i zaburzenia widzenia;
  • bolesny i czerwony język, owrzodzenie jamy ustnej;
  • zmiany w sposobie chodzenia i poruszania się;
  • utrata apetytu;
  • kołatanie serca;
  • drażliwość, obniżenie nastroju.

Witamina B12- jak suplementować?

Niedobór witaminy B12 może prowadzić do anemiidepresji, zaburzeń neurologicznych. Prof. Tom Sanders z King's College London w rozmowie z BBC przytoczył m.in. przypadek dziecka matki karmiącej piersią z niedoborem witaminy B12, u którego rozwinęła się neuropatia, prowadząc do trwałego uszkodzenia nerwów.

Weganom zalecane jest spożywanie żywności wzbogaconej, takiej jak płatki śniadaniowe z witaminami, oraz suplementacja diety.

Jak pisze Pan Tabletka, są cztery główne typy witaminy B12:

  • Cyjanokobalamina
  • Hydroksykobalamina
  • Methylokobalamina
  • Adenozylokobalaminy

"Badania wskazują, że lepiej jest wybrać metylokobalaminę, ale standardowa suplementacja cyjanokobalaminą również powinna być ok" - czytamy na stronie pantabletka.pl.

Ekspert podkreśla jednak, że suplementacja powinna być poprzedzona konsultacją lekarską i badaniami krwi, w celu ustalenia poziomu wyjściowego witaminy B12 w organizmie. W przypadku skrajnych niedoborów konieczne może być przyjmowanie witaminy B12 w zastrzykach domięśniowych.

Źródło: bbc.compantabletka.pl