Zamknij

Te tajemnicze objawy mogą być oznaką niedoboru witaminy D

12.05.2022
Aktualizacja: 12.05.2022 12:38

Nie tylko przepracowanie i przeziębienie — objawy takie jak zmęczenie, zmiany nastroju, bóle i skurcze mięśni mogą świadczyć o niedoborze witaminy D. Jak rozpoznać, że może brakować tej witaminy w organizmie? Jak naturalnie uzupełnić poziom witaminy D? WYJAŚNIAMY.

Smutna kobieta
fot. Shutterstock
  1. Te objawy mogą być oznaką niedoboru witaminy D
  2. Jak uzupełniać poziom witaminy D?

Witamina D jest ważna dla zdrowia i dobrego samopoczucia, jej niedobór wpływa na pracę całego organizmu. 

Niedobór witaminy D to powszechny problem, który dotyczy ludzi każdej płci, w każdym wieku, mieszkających w różnych częściach świata. Niedobory witaminy D występują, wbrew powszechnej opinii, nie tylko u osób mieszkających w krajach, gdzie jest niewiele słonecznych dni. Na poziom tej witaminy w organizmie wpływają też nawyki żywieniowe (i dostęp do określonych pokarmów), styl życia, a także niektóre choroby. Istnieją bowiem pewne grupy ryzyka niedoboru witaminy D. Należą do nich: osoby otyłe, cukrzycy, chorzy na zespół metaboliczny, osoby chore na nadciśnienie tętnicze, chorobę niedokrwienną serca, chorzy z chorobami autoimmunologicznymi, alergicznymi, chorobami wątroby i nerek, a także chorzy z zaburzeniami trawienia i wchłaniania, zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz osoby przewlekle leczone steroidami, ketokonazolem oraz lekami przeciwdrgawkowymi i antyretrowirusowymi.

Te objawy mogą być oznaką niedoboru witaminy D

Objawy niedoboru witaminy D trudno rozpoznać. Większość z nich mylona jest z przeziębieniem, przesileniem, przepracowaniem. Wiele osób myli objawy niedoboru witaminy D ze skutkami życia na wysokich obrotach, życia w stresie. Dlatego warto raz na jakiś czas badać poziom witaminy D, ponieważ jej niedobór nie tylko pogarsza samopoczucie i zaostrza objawy, które już występują, ale może mieć poważne skutki w przyszłości. Przewlekły niedobór tej witaminy może prowadzić do obniżenia odporności organizmu, zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego, zwiększać ryzyko złamań osteoporotycznych i prowadzić do osteomalacji, czyli zmniejszonej mineralizacji kości.

Objawy, które mogą być powodowane przez niedobór witaminy D:

  • Bóle mięśni
  • Skurcze mięśni
  • Zmęczenie
  • Ból kości
  • Słabe mięśnie
  • Zmiany nastroju

Jak uzupełniać poziom witaminy D?

Znacząca ilość witaminy D jest uwalniana w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Innym źródłem tej witaminy jest pokarm, a w przypadkach stwierdzonego niedoboru także preparaty z witaminą D (suplementy i leki).

Osoby ogólnie zdrowe, u których nie stwierdzono schorzeń wpływających na wchłanianie witaminy D, mogą uzupełniać jej poziom, zwiększając swoją ekspozycję na słońce oraz włączając na stałe do swojej diety określone pokarmy bogate w witaminę D.

Największe ilości witaminy D znajdują się w:

  • rybach (węgorz, łosoś, śledź, ryby z puszki, makrela, dorsz),
  • margarynach (są obowiązkowo wzbogacane witaminą D),
  • grzybach shiitake,
  • żółtku jajka,
  • serze żółtym,
  • mleku krowim.

Na rynku dostępne są zarówno leki dostępne bez recepty (OTC), jak i suplementy witaminy D. Leki, zawierające znacznie większe dawki witaminy niż suplementy, są dostępne na receptę i muszą być przepisane przez lekarza.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mirror.co.uk, Medycyna Praktyczna (mp.pl)