Zamknij

Ta witamina łagodzi objawy depresji i lęku. Jak ją stosować?

21.07.2022
Aktualizacja: 21.07.2022 13:46

Witamina B6 wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jej  zbawienny wpływ na zdrowie psychiczne potwierdziło nowe badanie, które wskazuje, że odpowiednie suplementy mogą znacznie redukować objawy depresji i zaburzeń lękowych. Zobacz, jak najnowsze odkrycie komentują specjaliści

Witamina B6 na depresję i lęki: nowe badanie
fot. Shutterstock

Witamina B6, inaczej pirydoksyna odgrywa ważną rolę w ludzkim organizmie. Wspiera procesy przemiany węglowodanów, tłuszczów i aminokwasów, dba o prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Niedobór tej witaminy może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory. Odpowiedni poziom witaminy B6 chroni palaczy przed chorobą Parkinsona. Udowodniono też, że witamina ta może łagodzić objawy PMS. Ostatnie badania przeprowadzone przez naukowców z University of Reading w Anglii dowiodły, że witamina B6 może wspierać leczenie depresji i lęku.

W jaki sposób witamina B6 może pomóc chorym na depresję i zaburzenia lękowe?

Naukowcy przetestowali wpływ przyjmowania witaminy B6 oraz B12 na nastrój młodych dorosłych ochotników. Te właśnie witaminy wybrali z konkretnych przyczyn.

– Działanie komórek mózgu zależy od delikatnej równowagi między neuronami pobudzającymi, które przekazują informację oraz neuronami inhibitorowymi, które zapobiegają zbyt silnej aktywności mózgu. Ostatnio opracowane teorie połączyły zaburzenia nastroju i inne neuropsychiatryczne problemy z nieprawidłowościami w tej właśnie równowadze. Zwykle dochodzi w nich do zbyt nasilonej aktywności w mózgu  – wyjaśnia dr David Field, główny autor pracy opublikowanej w magazynie „Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental”.

Tymczasem witamina B6 wspiera produkcję substancji, która osłabia biegnące w neuronach impulsy.

W badaniu wzięło udział 300 ochotników. Przyjmowani oni witaminę B6 lub B12 w dawce około 50 razy wyższej niż rekomendowana lub otrzymywali placebo.  Witamina B12 okazała się wywierać niewielki wpływ, jednak witamina B6 powodowała zauważalną różnicę. Jej przyjmowaniu towarzyszyło wyższe stężenie związku o nazwie GABA – głównego neuroprzekaźnika, który hamuje aktywność neuronów.

Jakie są najlepsze źródła witaminy B6?

Witamina B6 występuje w wielu produktach, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Jeśli zależy nam na jej uzupełnieniu, powinniśmy jak najczęściej sięgać po:

  • kaszę gryczaną, kaszę bulgur
  • otręby
  • mięso (wątróbkę, drób, np. pierś z indyka)
  • fasolę
  • soję
  • ryby (łosoś, makrela, dorsz)
  • mleko, jogurty
  • pełnoziarniste pieczywo
  • ryż
  • owoce (zwłaszcza banany, truskawki, porzeczki, kiwi, pomarańcze, awokado)

W przypadku osób, które zmagają się z problemami natury psychicznej, ważna jest jednak nie tylko dieta, ale i suplementacja.

– Wiele produktów spożywczych, w tym tuńczyk, ciecierzyca, wiele warzyw i owoców zawiera witaminę B6. Jednak badanie z wykorzystanymi, wysokimi dawkami sugeruje, że dla pozytywnej zmiany nastroju potrzebne są suplementy – mówi dr Field.

Naukowcy podkreślają, że badania dotyczące wpływu witaminy B6 na zdrowie są na wczesnym etapie, a witamina B6 nie poprawia nastroju tak skutecznie jak leki. Mimo to, metody wspierające leczenie, które są oparte na żywieniu, są dużo bezpieczniejsze niż stosowanie środków farmakologicznych. Wyniki nowego badania dają nadzieję na opracowanie naturalnej, bezpiecznej terapii.

– Jedną z możliwości jest łączenie witaminy B6 z psychoterapią, na przykład poznawczo-behawioralną, tak aby zwiększyć jej skuteczność – twierdzi dr Field.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP, ktomalek.pl