Koniec ciągłego uczucia zmęczenia! Dodaj sobie energii

Aleksandra Supryn
27.11.2015 12:44
Koniec ciągłego uczucia zmęczenia! Dodaj sobie energii
fot. Sposoby na zmęczenie i senność. Dzięki temu odzyskasz siłę i witalność

Ciągle chodzisz zmęczony i najchętniej zakopałbyś się pod kołdrą? To może być symptom niedoborów pewnych witamin i minerałów. Sprawdź, w co powinieneś wzbogacić swoją codzienną dietę, abyś każdego dnia był pełny energii.

Czasem długotrwały spadek energii jest spowodowany chorobami. Jeśli od dłuższego czasu czujesz się zmęczony i senny powinieneś udać się do lekarza. Takie objawy są często powiązane z cukrzycą, nadczynnością lub niedoczynnością tarczycy lub alergiami i nietolerancjami niektórych pokarmów.

Jeśli jednak brak energii nie jest przewlekły, to najprawdopodobniej jest on związany ze zmianą pory roku. Niższa temperatura, wilgotne powietrze i krótki dzień bardzo mocno wpływają na organizm. Dlatego warto sięgnąć po witaminy i minerały, które dodadzą Ci energii.

Żelazo

Pierwsze objawy niedoboru żelaza to senność, apatia, osłabienie oraz problemy z pamięcią i koncentracją. Długotrwały brak tego składnika w organizmie może doprowadzić nawet do anemii.

Uzupełnienie go nie jest jednak trudne i raczej nie zaleca się suplementacji żelaza. Lepiej sięgnąć po naturalne produkty, które go zawierają. Po posiłku bogatym w żelazo od razu poczujesz się lepiej.

Jedz mięso (zwłaszcza to czerwone, np. wątróbkę), rośliny strączkowe, orzechy, zielone warzywa (brokuły, szpinak), suszone owoce (morele, śliwki i rodzynki), produkty pełnoziarniste, płatki owsiane czy nasiona kminku, selera oraz kozieradki.

Magnez

To kolejny bardzo ważny składnik, który pozwoli Ci pozbyć się zmęczenia. Jego niedobory powinni uzupełnić przede wszystkim miłośnicy kawy, ponieważ picie jej wypłukuje z organizmu magnez.

Jego niedobory prowadzą do złego samopoczucia i braku koncentracji. Znacznie dotkliwiej odczuwany jest wtedy również stres, z którym trudniej jest sobie poradzić. Psychologowie i psychiatrzy zauważyli również, że niedobór magnezu jest bardzo częstą przyczyną depresji.

Aby go uzupełnić sięgnij przede wszystkim po pestki dyni, gorzką czekoladę lub kakao, warzywa o ciemnozielonych liściach (szpinak, brokuły, szczypiorek), kaszę gryczaną, owoce morza, otręby pszenne, soję oraz białą fasolę.

Witaminy

Aby dodać sobie energii bardzo ważne jest również uzupełnienie witamin z grupy B. Najważniejsze są w tym przypadku witamina B6, B12 oraz B9, nazywana inaczej kwasem foliowym. Uzupełnienie ich to gwarancja powrotu siły i witalności.

Włącz do swojej diety rośliny strączkowe, ryby, orzechy, jajka, mleko, produkty pełnoziarniste oraz zielone warzywa.

Druga istotna witamina to witamina C. Bierze ona udział w procesie dostarczania tłuszczu do mięśni, dzięki czemu mamy siłę i energię. Co więcej, odpowiedni poziom tej witaminy sprawia również, że żelazo lepiej się wchłania, więc jego działanie będzie efektywniejsze.

Witaminę C znajdziesz przede wszystkim w owocach cytrusowych, kiwi, czarnej porzeczce i jabłkach oraz w warzywach – pomidorach, brukselce, kapuście, papryce, ziemniakach, chrzanie, pietruszce i szpinaku.

Żeń-szeń

Żeń-szeń nazywany jest korzeniem życia i wiecznej młodości nie bez powodu. Od wieków stosowany jest w naturalnej medycynie chińskiej. Jest przyswajalny przez większość ludzi i bardzo rzadko powoduje jakiekolwiek efekty uboczne.

Przypisuje mu się wiele właściwości prozdrowotnych, wśród których znajduje się również wpływ na nasze samopoczucie. Żeń-szeń dodaje energii, poprawia pamięć i koncentrację, pomaga lepiej radzić sobie ze stresem oraz podnosi witalność i sprawność fizyczną w wieku starczym.

Jego dobroczynny wpływ wynika również z tego, że jest bogaty w wiele witamin i minerałów, m.in. w witaminy z grupy B, witaminę C, cynk, żelazo, magnez i potas.

Miłorząb japoński

To kolejny środek na zmęczenie rodem z Azji. Jego największą zaletą jest duża zawartość przeciwutleniaczy, które świetnie wpływają na komórki. Przyspieszają proces ich regeneracji oraz chronią je przed uszkodzeniami i starzeniem się.

Miłorząb japoński stosuje się, aby poprawić pamięć i koncentrację. Dzięki niemu krążenie krwi w mózgu jest lepsze, komórki odżywione i dotlenione, a mózg pracuje sprawniej.

Poleca się go również osobom starszym, ponieważ może zahamować proces starzenia się komórek oraz pomóc osobom cierpiącym na Alzheimera i demencję. Warto brać go również profilaktycznie. Badania pokazują, że zmniejsza on ryzyko zachorowania na te choroby.

___

ZdrowoBardzo / AS