Dlaczego potas jest TAK ważny i jak go uzupełnić?

Aleksandra Supryn
01.09.2015 17:19
Dlaczego potas jest TAK ważny i jak go uzupełnić?
fot. Potas: dlaczego jest taki ważny i jak go uzupełnić?

Potas jest bardzo ważnym składnikiem dla naszego organizmu. Znajduje się w większości produktów i kontroluje większość procesów, które zachodzą w naszym ciele.

Dorosły człowiek powinien dostarczać swojemu organizmowi 2-3 g potasu dziennie. Zobacz, za co odpowiedzialny jest ten pierwiastek, co powoduje jego niedobór i w jakich produktach go znaleźć.

Jaka jest rola potasu?

Potas bierze udział w prawie wszystkich procesach, które zachodzą w ludzkim organizmie. Bez niego nie moglibyśmy normalnie funkcjonować. Jego główną rolą jest kontrolowanie pracy nerek, ciśnienia krwi oraz gospodarki wodnej naszego ciała.

Bardzo łatwo przenika przez błony komórkowe, dostarczając komórkom składników odżywczych i zabierając niepotrzebne produkty przemiany materii.

Wspomaga układ mięśniowy, nerwowy oraz dotlenia mózg, poprawiając koncentrację i zdolność przyswajania informacji.

Jakie są objawy niedoboru potasu?

Głównymi objawami niedoboru potasu jest ogólne osłabienie organizmu, zmniejszenie kurczliwości mięśnia sercowego oraz osłabienie mięśni.

Osoby, którym brakuje potasu będą cierpieć na częste skurcze i puchnięcie kończyn (zwłaszcza podczas dużego wysiłku lub w upalne dni), nadciśnienie, nieregularne bicie serca. Brak potasu manifestuje się również w naszym zachowaniu - jego objawem może być też podenerwowanie.

Nadmiar potasu – czy jest groźny?

Odradza się branie suplementów lub leków z potasem. Jego niedobór bardzo szybko można uzupełnić jedząc produkty, które go zawierają.

Przedawkowanie potasu jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Osoby chore na nerki mogą zaburzyć rytm pracy serca lub nawet doprowadzić do śmierci.

Przyjmowanie potasu w postaci leków powinno być zgodne z zaleceniami lekarza.

Co wypłukuje potas?

Długotrwałe przyjmowanie leków moczopędnych, nasercowych lub na nadciśnienie może powodować niedobory potasu w organizmie. Również osoby stosujące środki przeczyszczające w celu utraty wagi są narażone na niedobory potasu. Często wymioty i biegunka sprawiają, że w organizmie brakuje potasu, dlatego niedobory grożą nam także w przypadku zatrucia pokarmowego lub grypy żołądkowej.

Najwięcej potasu zawierają…

- suszone owoce: morele, figi, jabłka, rodzynki;

- mięsa i ryby: łosoś, pierś z kurczaka;

- owoce: awokado, papaja, banan, kiwi, mango, truskawki, gruszki;

- warzywa: ziemniaki, buraki, brokuły, cukinia

- nabiał: jogurty, mleko