Zamknij

Brakuje ci witaminy D3? Przyczyną może być niedobór tych 2 składników

03.01.2022
Aktualizacja: 14.01.2022 08:27
Niedobór witaminy D3 przyczyny
fot. Shutterstock

Witamina D3, aby była dobrze przyswajana, potrzebuje towarzystwa dwóch innych ważnych dla zdrowia składników. Ich brak sprawia, że suplementacja tą witaminą jest nieefektywna.

Przewlekłe zmęczenie, częste infekcje, obniżony nastrój, stany depresyjne, bóle kości i mięśni, bóle głowy to mogą być objawy niedoboru witaminy D, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pod nazwą witamina D kryje się tak naprawdę kilka związków, w tym kalcyferol (witamina D1), ergokalcyferol (witamina D2) oraz cholekalcyferol (witamina D3). Wiele osób, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy ekspozycja na słońce jest znacznie obniżona, suplementuje tę witaminę (głównie witaminę D3). Jednak u wielu z nich nadal pojawia się jej niedobór. Dlaczego?

Aby witamina D3 dobrze się przyswajała, musi być spożywana w towarzystwie dwóch cennych składników: magnezu oraz witaminy K. Dlaczego? Dokładnie wyjaśnił to dietetyk, dr Bartek Kulczyński w swoim filmiku na kanale YouTube.

Witamina D3 i magnez

Bez magnezu witamina D3 nie może działać poprawnie, a właściwie jej suplementacja jest nieefektywna. Ten składnik mineralny jest niezbędny do prawidłowego metabolizmu witaminy D3. Ten proces zachodzi w dwóch miejscach: w wątrobie, gdzie witamina D3 jest przekształcana do postaci znanej jako kalcyfediol, a także w nerkach, gdzie kalcyfediol przekształcany jest do postaci 1,25-dihydroksywitaminy D3. W tej formie witamina D3 jest najbardziej aktywna i ma największe działanie prozdrowotne.

Tak więc w przypadku niedoboru magnezu nastąpi również niedobór aktywnej formy witaminy D3. Zwiększenie poziomu magnezu w organizmie uwrażliwi go na działanie witaminy D3, co oznacza, że będzie ona działać o wiele skuteczniej.

To o tyle ważne, że niedobór magnezu oraz niedobór witaminy D może prowadzić do uszkodzenia naczyń krwionośnych, a to w dalszej perspektywie może skutkować problemami z krążeniem.

Dobrym źródłem magnezu są: kakao, gorzka czekolada, orzechy, migdały, pestki dyni, chleb żytni na zakwasie, kasza gryczana, ryż brązowy, zielone warzywa liściaste, w tym szpinak, a także niektóre wody wysokozmineralizowane. W postaci suplementu diety, zaleca się przyjmowanie magnezu w postaci cytrynianu magnezu (najlepiej się on wchłania).

Witamina D3 i witamina K2

Witamina D3 lubi jeszcze jeden związek – chodzi o witaminę K2. Dlaczego jest ona konieczna przy suplementacji witaminy D3? Otóż przyjmowanie dużych dawek witaminy D3 może skutkować odkładaniem się we krwi nadmiaru wapnia, co może prowadzić do zwapnienia tkanek miękkich, zwłaszcza naczyń krwionośnych, a w konsekwencji prowadzić do rozwoju miażdżycy i nadciśnienia tętniczego. Aby temu zapobiec, konieczna jest suplementacja witaminy K2. Sprawia ona, że wapń nie osiada w żyłach, tylko wędruje tam, gdzie jego miejsce, czyli do kości.

Bogatym źródłem witaminy K jest natto, czyli fermentowana soja. Znajdziemy ją również w serach, takich jak camembert, munster, brie, roquefort, a także wątrobie wołowej. Na szczęście witamina K2 cechuje się bardzo niską toksycznością, co oznacza, że nie ma praktycznie żadnego ryzyka jej przedawkowania.

Podsumowując, witamina D3 potrzebuje magnezu oraz witaminy K2. W tym układzie jest najefektywniejsza w działaniu i bezpieczna dla organizmu. Co ważne, te składniki nie tylko działają na siebie, zwiększając swoją efektywność, ale też zapobiegają skutkom ubocznym. Te trzy składniki, działając razem, zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, mają też dobroczynny wpływ na kości, przyczyniając się do zwiększania gęstości mineralnej kości. Sprawiają, że stają się one mocniejsze i tym samym mniej podatne na złamania czy rozwój osteoporozy.  

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Dr Bartek Kulczyński YouTube, film "Nie bierz witaminy D, jeśli masz niedobór tego 1 składnika! O interakcjach".