Zamknij

Niedobór witaminy C osłabia cały organizm. Objawy widać gołym okiem

09.09.2022
Aktualizacja: 09.09.2022 15:55

Niedobór witaminy C ma konsekwencje dla zdrowia całego organizmu. Witamina ta nie tylko pomaga utrzymać odporność na choroby, ale ma także m.in. wpływ na wchłanianie żelaza czy wapnia. Objawy jej niedoboru nie są zbyt trudne do zauważenia.

Objawy niedoboru witaminy C wiać gołym okiem
fot. Schutterstock
  1. Ile witaminy C potrzebujemy na co dzień?
  2. Kto jest najbardziej narażony na niedobór witaminy C?
  3. Jakie są objawy niedoboru witaminy C?

Witamina C to jedna z niezbędnych dla zdrowia witamin rozpuszczalnych w wodzie – to dlatego jej przedawkowanie jest prawie niemożliwe. Ponieważ organizm człowieka nie syntetyzuje tej witaminy, trzeba ją dostarczać wraz z pożywieniem. I wcale nie jest to takie trudne, choć niedobory witaminy C oczywiście się zdarzają. Niektóre osoby są szczególnie narażone na niedobór tego składnika. Zobacz, jakie są tego objawy.

Ile witaminy C potrzebujemy na co dzień?

Jeśli stosuje się zbilansowaną dietę, łatwo jest dostarczyć do organizmu wystarczającą ilość witaminy C. Dorosłe kobiety (które nie są w ciąży ani nie karmią piersią) potrzebują 75 mg witaminy C na dobę, a mężczyźni – 90 mg. Taką ilość zawiera pół szklanki surowej czerwonej papryki lub 3/4 szklanki soku pomarańczowego lub szklanka gotowanych brokułów. Takie ilości należy spożywać codziennie ponieważ organizm nie magazynuje witaminy C – jej nadmiar jest wypłukiwany.

Kto jest najbardziej narażony na niedobór witaminy C?

Na niedobór witaminy C najbardziej narażone są osoby będące na mało urozmaiconej, źle skomponowanej diecie, a także chorzy na nerki, którzy są dializowani. Kolejnymi grupami narażonymi na wystąpienie niedoborów witaminy C są osoby nadużywające alkoholu, narkotyków, osoby z zespołem złego wchłaniania czy z chorobami nowotworowymi.

Co ważne, na niedobór witaminy C narażeni są zwłaszcza palacze i bierni palacze. U osób palących papierosy stężenie witaminy C obniża się m in. z powodu zwiększonego stresu oksydacyjnego. Powinny one spożywać o 35 mg tej witaminy więcej od osób niepalących. Zwraca się również uwagę, że regularne narażenie na bierne palenie także obniża stężenie witaminy C w organizmie i takie osoby również powinny zwrócić szczególną uwagę na spożycie tej witaminy.

Jakie są objawy niedoboru witaminy C?

Witaminę C trzeba dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem – jeśli tak się nie dzieje, występują jej niedobory. Skutkiem zwykle jest ogólne osłabienie organizmu, podatność na infekcje i zmęczenie, mniejsza wydolność fizyczna. Objawy niedoboru witaminy C będą też widoczne gołym okiem na ciele. Są to:

1. Powolne gojenie się ran

Kiedy na ciele pojawiają się rany, poziom witaminy C we krwi i tkankach spada, ponieważ organizm potrzebuje jej do wytwarzania kolagenu, białka, które jest konieczne na każdym etapie naprawy skóry. Witamina C pomaga też białym krwinkom w zwalczaniu infekcji.

2. Krwawienie z dziąseł, nosa, siniaki

Witamina C utrzymuje w dobrej kondycji naczynia krwionośne i pomaga w krzepnięciu krwi. Kolagen jest również niezbędny dla zdrowia zębów i dziąseł. Badania naukowe wykazały, że u osób z chorobami dziąseł, które jadły grejpfruty przez 2 tygodnie, krwawienie dziąseł było mniejsze.

3. Przyrost masy ciała

Wstępne badania wykazały związek między niskim poziomem witaminy C a większą ilością tkanki tłuszczowej, zwłaszcza na brzuchu. Witamina C może także związek z efektywnością spalanie tłuszczu przez organizm w celu uzyskania energii.

4. Sucha, pomarszczona skóra

Osoby, które stosują zdrową dietę zawierającą odpowiednią ilość witaminy C mają gładszą i miększą skórę. Powodem może być to, że witamina C jest przeciwutleniaczem, więc pomaga chronić skórę przed wolnymi rodnikami.

5. Zmęczenie i niepokój

Niski poziom witaminy C w organizmie może powodować mniejszą wydolność fizyczną, zmęczenie i drażliwość. Jedno z badań wykazało natomiast, że podanie pracownikom biurowym witaminy C sprawiło, że czuli się mniej zmęczeni w ciągu 2 godzin i efekt ten utrzymywał się przez resztę dnia.

6. Słaba odporność

Witamina C ma wpływ na poprawną pracę układu odpornościowego – jej niedobór powoduje więc większą podatność na zachorowania i problemy ze zdrowieniem po chorobie. Istnieją też dowody, że witamina C może chronić przed takimi chorobami, jak zapalenie płuc czy infekcje pęcherza moczowego, a nawet zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób serca i niektórych rodzajów raka.

7. Pogorszenie wzroku

U osób, które cierpią na zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) związane z wiekiem, choroba może ulec szybszemu pogorszeniu, jeśli w diecie nie będzie odpowiedniej ilości witaminy C i innych przeciwutleniaczy oraz niektórych minerałów. Dostarczanie do organizmu wystarczającej ilości witaminy C z pożywieniem może też pomóc w zapobieganiu zaćmie, choć konieczne są dalsze badania, by zrozumieć ten mechanizm.

8. Szkorbut

Głęboki niedobór witaminy C prowadzi do wystąpienia szkorbutu, który dawniej był ogromnym problemem marynarzy. Objawami choroby jest wypadanie zębów, pękanie paznokci, bóle stawów, kruche kości i poskręcane i kruche włosy na ciele. W krajach rozwiniętych choroba ta praktycznie już nie występuje – choć jest możliwa, jeśli otrzymuje się zaledwie 10 mg/dzień witaminy C (lub mniej).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródła: WebMD.com / „Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie”, wyd. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2020