Zamknij

Niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko demencji. Warto zadbać o dietę

05.04.2022
Aktualizacja: 05.04.2022 21:09

Odpowiednio zbilansowana dieta nie tylko zapewnia dobre funkcjonowanie na co dzień, ale może też zapobiegać chorobom. To szczególnie ważne w przypadku demencji, choroby, która rozwija się powoli i wyniszcza mózg. Duże znaczenie ma zwłaszcza jedna witamina.

Kwas foliowy może zapobiegać demencji
fot. Shutterstock
  1. Niedobór kwasu foliowego a demencja
  2. Seniorzy powinni kontrolować poziom kwasu foliowego
  3. Które produkty są bogate w kwas foliowy?

Istnieje mnóstwo powodów, by dbać o odpowiednie spożycie witamin – dobrze wiemy, jak poważne mogą być skutki niedoboru witaminy D i dlaczego tak ważne jest zapewnienie sobie dostatecznej ilości witaminy C. Do listy ważnych dla zdrowia witamin warto teraz dopisać kwas foliowy, czyli witaminę B9, której niedobór znacznie zwiększa ryzyko demencji – nawet o 68 proc. Jak się okazuje, jest ona ważna nie tylko dla kobiet w ciąży i ich nienarodzonych dzieci (zapobiega wadom cewy nerwowej u płodu), ale także dla seniorów.

Niedobór kwasu foliowego a demencja

Choć przyczyn demencji nie ustalono jeszcze do końca, to istnieją dowody wskazujące na to, że codzienna dieta ma bezpośredni wpływ na mózg. Najnowsze badanie przeprowadzone w Icahn School of Medicine at Mount Sinai dowodzi, że niski poziom kwasu foliowego w surowicy może znacząco zwiększyć ryzyko demencji i śmierci z dowolnej przyczyny u starszych osób. Wyniki opublikowano w czasopiśmie „Evidence-Based Mental Health”.

W badaniach wykorzystano dokumentację medyczną 27 188 osób – wszyscy byli uczestnicy byli w wieku od 60 do 75 lat i na 10 lat przed rozpoczęciem kontroli stężenia we krwi kwasu foliowego nie cierpieli na demencję.

Po uwzględnieniu czynników potencjalnie wpływających na przebieg choroby, w tym współistniejącej cukrzycy, depresji, zaburzeń funkcji poznawczych, niedoboru witaminy B12, palenia tytoniu i stosowania suplementów kwasu foliowego, prawdopodobieństwo zdiagnozowania demencji u osób z niedoborem folianów było o 68 proc. wyższe, a prawdopodobieństwo zgonu z jakiejkolwiek przyczyny prawie trzykrotnie wyższe.

Seniorzy powinni kontrolować poziom kwasu foliowego

Autorzy badania podsumowują: „Mamy dowody, że niedobór kwasu foliowego w surowicy zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia deficytów sprawności poznawczej i funkcjonowania układu nerwowego".

Naukowcy uważają, że kwas foliowy pozwala komórkom nerwowym na naprawę uszkodzeń, co może chronić mózg przed pogorszeniem funkcji poznawczych.

Dodają też, że poziom witaminy B9 we krwi powinien być rutynowo kontrolowany, a jej niedobory korygowane w starszym wieku, zwłaszcza że poziom folianów we krwi ma tendencję do obniżania się wraz z wiekiem. Szacuje się, że nawet 1 na 5 seniorów cierpi na niedobór kwasu foliowego – twierdzą badacze. Twierdzą, że „stężenie kwasu foliowego w surowicy można traktować jako biomarker do oceny ryzyka demencji i śmierci w podeszłym wieku”.

Które produkty są bogate w kwas foliowy?

Zdrowa dieta bogata w różnorodne produkty powinna zapewnić odpowiednie spożycie kwasu foliowego, choć z wiekiem spożycie składników odżywczych zazwyczaj maleje. Z danych wynika jednak, że spożycie kwasu foliowego może spadać u seniorów nawet o 30 proc. Również choroby m.in. jelita cienkiego mogą przyczyniać się do niedoboru tego składnika.
Kwas foliowy jest naturalnie występującą witaminą rozpuszczalną w wodzie, którą można suplementować, ale najlepiej spożywać ja z dietą. Szczególnie dużo jest jej w:

  • ciemnozielonych warzywach liściastych
  • fasoli
  • orzeszkach ziemnych
  • nasionach słonecznika
  • świeżych owocach
  • produktach pełnoziarnistych
  • wątróbce
  • owocach morza
  • jajkach.

Pierwszymi objawami niedoboru kwasu foliowego może być skrajne zmęczenie, brak energii, obolały lub zaczerwieniony język, osłabienie mięśni i zaburzenia widzenia.
Suplementacja kwasu foliowego może okazać się konieczna, jeśli za pomocą diety nie uda się uzupełnić niedoborów tej witaminy w organizmie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: Medical News Today / MedicalXpress / Evidence-Based Mental Health