Zamknij

Niedobór elektrolitów: jak uzupełnić?

Alicja Bartosiak
01.09.2021
Aktualizacja: 01.09.2021 11:37
Niedobór elektrolitów: jak uzupełnić?
fot. Shutterstock

Elektrolity to pierwiastki, które naturalnie występują w naszym organizmie i są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Niedobór elektrolitów wywołuje wiele nieprzyjemnych dolegliwości. Jak uzupełnić elektrolity?

Do najważniejszych dla naszego organizmu elektrolitów możemy zaliczyć sód, potas, wapń i magnez. Te substancje zaliczamy do elektrolitów mocnych, co oznacza, że są całkowicie rozpuszczalne w wodzie. Elektrolity przewodzą impulsy elektryczne w ludzkim organizmie, co ma na celu utrzymanie w równowadze wszystkich procesów życiowych. Elektrolity wypełniają przestrzeń międzykomórkową, krew i osocze.

  1. Elektrolity: jak działają na organizm?
  2. Kiedy tracimy elektrolity?
  3. Elektrolity: uzupełnianie niedoborów 

Elektrolity: jak działają na organizm?

Konkretne właściwości elektrolitów, to na przykład:

Kiedy tracimy elektrolity?

Ilość elektrolitów w naszym ciele nie jest stała. Każdego dnia wydalamy je wraz z potem, a także poprzez oddawanie moczu. Na stężenie elektrolitów w naszym ciele ma wpływ również nasze samopoczucie czy spożywanie niektórych substancji, które wypłukują cenne substancje z organizmu (między innymi kawa czy alkohol). Do utraty elektrolitów dochodzi również na skutek większego wysiłku.

Niedobór elektrolitów objawia się nawracającym bólem głowy, zwiększonym pragnieniem, opuchlizną nóg, zmęczeniem i osłabieniem. Mogą pojawić się również zaburzenia rytmu serca i  problemy z koncentracją. Jeżeli podejrzewamy u siebie niedobór elektrolitów, warto wykonać jonogram.

To badanie laboratoryjne krwi, które wykonuje się na czczo. Wyniki badania pomagają ustalić stężenie konkretnych elektrolitów we krwi. Niedobór elektrolitów może być związany z różnego rodzaju schorzeniami (na przykład nadczynnością tarczycy czy cukrzycą), dlatego nie należy lekceważyć jego pierwszych objawów.

Elektrolity: uzupełnianie niedoborów 

Jak uzupełniać elektrolity? Pamiętajmy, że najbezpieczniej jest nie dopuścić do niedoboru poprzez regularne nawadnianie organizmu. Aby uzupełnić elektrolity za pomocą wody, należy dokładnie czytać jej skład. Wody wysoko zmineralizowane posiadają znacznie więcej cennych pierwiastków. Niedobór elektrolitów możemy uzupełnić, włączając do diety żywność, która jest ich źródłem.
Doskonałym źródłem potasu są pomidory i banany. Wapń znajdziemy w produktach mlecznych. Jeśli brakuje nam magnezu, warto sięgnąć po kakao, pestki dyni czy zielone warzywa liściaste. Największym źródłem sodu jest czerwone mięso, konserwy i chleb żytni.

Niedobór elektrolitów możemy uzupełnić także za pomocą napojów izotonicznych, w których stężenie pierwiastków odpowiada stężeniu płynów w naszym organizmie. Pamiętajmy, że stosowanie napojów izotonicznych w nadmiarze jest szkodliwe i wywołuje skutki uboczne. Barwniki i substancje słodzące zawarte w tego rodzaju napojach mogą również powodować reakcje alergiczne.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Jeżeli chodzi o leczenie poważnych niedoborów elektrolitów, w niektórych przypadkach stosuje się podawanie pierwiastków za pomocą kroplówki.

Źródło: doz.pl/ktomalek.pl