Zamknij

Nie każda witamina D wspomaga odporność. Jaki rodzaj wybrać?

03.03.2022 11:42

Witamina D dba o odporność organizmu, chroniąc go przed infekcjami. Jest dobra dla kości i pomaga uniknąć zawału. Jednak nie każda witamina D działa w ten sam sposób. Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem suplementacji?

Witamina D2 i D3: czym się różnią?
fot. Shutterstock

Witamina D jest potrzebna naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Jej niedobór przyczynia się do częstych infekcji, rozwoju chorób przewlekłych (np.układu krążenia) i osteoporozy (witamina wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu). Witaminę D warto przyjmować zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy nie otrzymujemy jej naturalnie ze słońca. Istnieje jednak kilka rodzajów witaminy D, a wszystkie korzyści zdrowotne dotyczące suplementacji dotyczą konkretnie witaminy D3. Jak przekonują naukowcy na łamach pisma „Frontiers in Immunology”, jedynie witamina D3 równoważny pracę układu odpornościowego. Specjaliści zaznaczają, że działanie witaminy D2 i D3 jest inne, przy czym ta pierwsza ma wątpliwy wpływ na nasze zdrowie.

Istnieją znaczące różnice między rodzajami witaminy D

Naukowcy z uniwersytetu w Surrey i Brighton zbadali wpływ dwóch typów witaminy D – D2 i D3 na aktywność genów we krwi człowieka. Witaminy były przyjmowane przez grupę ochotników przez 12 dni. Zespół badawczy odkrył, że wbrew powszechnej opinii, te dwie formy nie wywołują takiego samego efektu. Naukowcy znaleźli dowody na to, że witamina D3 wspomaga organizm w walce z infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi, podczas gdy witamina D2 nie przynosi podobnych korzyści.

– Wykazaliśmy, że tylko witamina D3 stymuluje szlak sygnalizacji interferonu I w organizmie. Jest to kluczowa część układu odpornościowego, która zapewnia pierwszą linię obrony przed bakteriami i wirusami. Tak więc prawidłowy poziom witaminy D3 może pomagać w zapobieganiu infekcjom; witamina D2 nie pełni takiej funkcji – mówi prof. Colin Smith, główny autor badania.Do grupy witamin D należy kilka rozpuszczalnych w tłuszczach substancji chemicznych, ale najważniejsze z nich to ergokalcyferol (witamina D2) i cholekalcyferol (witamina D3). Źródłem pierwszej są przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego oraz grzyby, drugą pozyskujemy głównie z pokarmów odzwierzęcych, takich jak:

Poza tym obie formy sprzedawane są w postaci suplementów diety.
Niektóre rodzaje żywności (np. płatki śniadaniowe, jogurty i pieczywo) są sztucznie wzbogacane witaminą D, po to, aby ludziom łatwiej było przyjmować jej wystarczające ilości. Jednak w tym przypadku częściej wykorzystuje się witaminę D2.
– Uzyskane przez nas wyniki sugerują, że należy edukować społeczeństwo odnośnie tych różnic oraz że wszyscy powinni przyjmować preparaty z witaminą D3 lub żywność nią wzbogacaną, szczególnie w sezonie jesienno- zimowym – podkreśla autor badań.

Źródło: PAP/Katarzyna Czechowicz