Magnez - pierwiastek życia. Co jeść, żeby nam go nie zabrakło?

05.08.2015 15:48
Magnez - pierwiastek życia. Co jeść, żeby nam go nie zabrakło?
fot. Magnez w diecie: Skutki niedoboru i jego wpływ na organizm

Jeżeli Twój dzień zaczyna się od kawy, zaraz potem idziesz do wypełnionej obowiązkami i stresem pracy, a do tego żyjesz intensywnie - to znaczy, że Twój organizm potrzebuje dużo magnezu. Dowiedz się, jak nie dopuścić do niebezpiecznych dla zdrowia niedoborów tego minerału.

Większość z nas wie, że magnez wpływa na układ nerwowy, jednak rola tego makroelementu jest dużo ważniejsza. Aktywuje on ponad 300 enzymów niezbędnych w procesach życiowych naszych komórek. Ma również wpływ na wydolność układu trawiennego, krążenia, kostnego a nawet odpornościowego. 

Jak magnez wpływa na organizm?

Jest ogromnie ważny dla zachowania dobrego samopoczucia i wpływa na naszą zdolność koncentracji, realnie przekładając się na to, jak się na co dzień czujemy. 

Magnez nie bez powodu jest nazywany pierwiastkiem życia. Jest czynnikiem regenerującym żywe komórki oraz regulatorem równowagi wapniowej. 

Co ciekawe, magnez bierze również udział w syntezie kwasów tłuszczowych. Co to oznacza? Że ułatwia nam zachowanie zdrowej sylwetki. 

Przyczyny niedoboru magnezu

Bardzo częstą przyczyną niedoborów magnezu jest picie dużej ilości kawy oraz stresujący tryb życia. Kofeina przyspiesza wydalanie magnezu z organizmu - tak samo jak kawa działają więc wszelkiego rodzaju napoje energetyczne. 

Magnez hamuje uwalnianie z zakończeń nerwowych "hormonów stresu" - adrenaliny i noradrenaliny. Dlatego - jeśli mamy stresujący dzień - nasze zapotrzebowanie na ten makroelement rośnie. 

Skutki niedoboru magnezu

Długotrwały stres przyspiesza wypłukiwanie magnezu z organizmu. Niedobór tego pierwiastka powoduje z kolei, że nerwowe sytuacje stają się jeszcze bardziej dotkliwe. Dlatego zapewnienie odpowiedniej ilości magnezu jest tak ważne nie tylko dla naszego zdrowia, ale i samopoczucia. 

Do wypłukiwania magnezu dochodzi tak naprawdę każdego dnia. Ten cenny makroelement tracimy wraz z potem. Również nadużywanie alkoholu zaburza gospodarkę magnezu, bo zwiększa wydalanie tego pierwiastka z moczem.

Magnez w diecie. Co jeść, żeby nam go nie zabrakło?

Dlatego tak ważna jest nasza codzienna dieta. W celu dostarczenia organizmowi odpowiedniej ilości magnezu powinniśmy spożywać  produkty, które są bogate w ten pierwiastek. Jakie? 

- kakao i gorzką czekoladę 

- pełnoziarniste pieczywo

- orzechy ziemne

- warzywa strączkowe

- nabiał

- banany

- mak 

Niestety nie jest łatwo dbać o codzienny bilans magnezu stosując wyłącznie zdrową dietę. Dlatego warto zastosować suplementy diety, zwłaszcza takie, które zawierają pełną dzienną porcję magnezu czyli 375 mg. A jeśli jeszcze będzie to postać tabletek musujących - na przykład Magnum Forte – to zapewnimy sobie o 20% szybszą i lepszą jego biodostępność.