Dzienny limit witaminy D zatwierdzony. Uważaj, żeby nie przedawkować

26.06.2019 12:13
Witamina D
fot. Shutterstock

Zespół ds. Suplementów Diety, na zlecenie Głównego Inspektora Sanitarnego, wyznaczył maksymalną dawkę witaminy D w dziennej porcji w suplementach diety. Sprawdź, jakie są ustalenia.

W związku z rosnącą liczbą suplementów z witaminą D Główny Inspektor Sanitarny poprosił Zespół ds. Suplementów Diety, działający przy Radzie Sanitarno-Epidemiologicznej, o przedstawienie stanowiska w sprawie maksymalnej bezpiecznej dziennej ilości witaminy D.

W najnowszych zaleceniach dotyczących suplementacji witaminą D znalazły się następujące wnioski:

  • rozpoczęcie suplementacji witaminą D powinno być poprzedzone oceną poziomu witaminy w surowicy krwi;
  • poziom witaminy D w organizmie powinien wynosić 20-30 ng/ml (50-75 nmol/l), natomiast korzystne jest utrzymanie stężenia na poziomie 30-50 ng/ml (75-125 nmol/l);
  • stężenie witaminy D w surowicy krwi na poziomie powyżej 100 ng/ml (powyżej 250 nmol/l) jest wskazaniem do bezwzględnego przerwania kuracji.

„Na niedobór witaminy D w organizmie narażone są głównie osoby otyłe i seniorzy, szczególnie w okresie braku ekspozycji na działanie promieni słonecznych. W ostatnich wytycznych określono, że osobom tym zalecane jest suplementowanie witaminy D w dawce sięgającej 4000 IU/dobę (100 µg/dobę) (Rusińska, 2018) jednak nowe dane naukowe wskazują, że suplementacja witaminą D w dawkach powyżej 10 µg/dobę u osób bez niedoborów tej witaminy może być związana ze zwiększoną umieralnością z powodu chorób nowotworowych i innych przyczyn (Chen, 2019)” – czytamy w komunikacie GIS.

Zobacz takżeBomba witaminowa. To najlepsze źródła witamin [Galeria] 

W związku z najnowszymi doniesieniami naukowymi Zespół ds. Suplementów Diety zatwierdził bezpieczną dzienną dawkę w suplementach na poziomie 2 000 IU (50 µg)/dobę, przy założeniu, że suplementacja stosowana jest po wcześniejszym badaniu poziomu stężenia witaminy D w organizmie.

Jednocześnie GIS przypomina, że najlepszym źródłem witaminy D jest odpowiednio zbilansowana dieta, a codzienna 15-minutowa ekspozycja na światło słoneczne zapewnia wystarczającą syntezę skórną. Suplementacja zalecana jest w okresie od października do marca.

Źródło: GIS