Drganie powieki, skurcze łydek? Powodem może być niedobór magnezu

05.10.2018 16:01

Skurcze mięśni, osłabienie, nudności - to tylko niektóre objawy niedoboru magnezu. Pierwiastka, który odgrywa ogromną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Sprawdź, jakie objawy świadczą o niedoborze lub nadmiarze magnezu. Czym się kierować w wyborze preparatu z magnezem oraz gdzie jest tego pierwiastka najwięcej w pożywieniu.

Tabletki z magnezem fot. Shutterstock

Magnez - dzienne zapotrzebowanie

Organizm człowieka, aby móc prawidłowo funkcjonować potrzebuje około 300 mg magnezu dziennie. Jednak w przypadku osób pracujących ciężko fizycznie i umysłowo (np. pracowników fizycznych, sportowców, uczniów), a także kobiet w ciąży ta dawka jest wyższa i wynosi 500 mg dziennie.

Przy urozmaiconej, prawidłowej diecie nie powinno być problemów z pokryciem dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Jednak warto wiedzieć, że pewne nawyki mogą przyczyniać się do obniżenia poziomu magnezu, np. nadużywanie alkoholu, diety odchudzające, niektóre leki, stres oraz dieta. Przyswajanie magnezu obniża wysoka zawartość tłuszczu, błonnika, taniny i szczawianów w posiłkach. Natomiast poprawiają witamina D i B6.

Po co nam magnez?

Magnez to pierwiastek, który bierze udział w kilkuset procesach biochemicznych w organizmie, aktywuje około 300 enzymów.

W skrócie - magnez:

  • pomaga w złagodzeniu objawów migreny oraz zmęczenia,
  • jest niezbędny w budowie kości i zębów (prawie połowa magnezu w organizmie znajduje się w kościach),
  • pomaga w leczeniu chorób skóry,
  • zmniejsza skutki zanieczyszczenia środowiska na organizm,
  • zapobiega skurczom mięśni (bierze udział w dostarczaniu energii do prawidłowej pracy mięśni),
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów,
  • pomaga w obniżeniu cholesterolu w osoczu, zmniejsza podatność na zmiany miażdżycowe,
  • pomaga w prawidłowej pracy układu nerwowego i zwiększa kurczliwość włókien mięśni,
  • reguluje pracę mięśni serca i układu krwionośnego.

Ta lista dobroczynnych właściwości magnezu mogłaby być znacznie dłuższa.

Dowiedz się także: Dlaczego wiosną musisz uzupełnić magnez i potas?

Magnez - jakie są objawy niedoboru?

Nadpobudliwość, drgawki, skurcze i bóle mięśni, zaburzenia orientacji i pamięci, trudności w koncentracji uwagi - to są typowe objawy niedoboru magnezu. O braku magnezu świadczy również zmęczenie psychiczne i fizyczne.
Dłuższy niedobór tego pierwiastka może prowadzić do osłabienia pracy nerek i serca. W tym ostatnim przypadku może prowadzić do śmierci z powodu ataku serca. Brak magnezu powoduje nadmierny skurcz mięśniówki  naczyń wieńcowych, zmniejsza się światło naczyń i tym samym dopływ krwi do mięśnia  sercowego, co może prowadzić do arytmii serca.

Najlepsze źródła magnezu

Bardzo dobrym źródłem magnezu są wody mineralne, zwłaszcza wysoko zmineralizowane, i „twarda” woda pitna. Jest ona bogata w sole magnezu i wapnia. W wielu badaniach udowodniono, że mieszkańcy rejonów z twardą wodą rzadziej zapadają na choroby układu krążenia, zawały, udary mózgu.

Równie dobrym źródłem magnezu są produkty zbożowe (otręby pszenne - 490 mg na 100 g, kasza gryczana - 218 na 100 g, musli z rodzynkami i orzechami - 136 mg na 100 g, płatki owsiane - 129 mg na 100 g), a także warzywa strączkowe, orzechy, ryby i owoce morza, kakao i czekolada (zwłaszcza gorzka).

Sporo magnezu zawierają ciemne pieczywo, szpinak, żółte sery i banany. Niewielką ilość – pozostałe warzywa i owoce, mleko, jajka, ryż, podroby, białe pieczywo.

Dowiedz się więcej: Magnez - pierwiastek życia. Co jeść, żeby nam go nie zabrakło?

Magnez - czy można go przedawkować?

Można. Choć jest to zjawisko bardzo rzadkie. Nie należy takiego stanu lekceważyć, bo - jak w przypadku przedawkowania innych pierwiastków - nadmiar może mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Zatrzymanie tego pierwiastka w organizmie może mieć miejsce w przypadku niedoczynności nadnerczy i tarczycy, kiedy to w nerkach następuje zmniejszenie jego wydalania. Podobnie jest w przypadku przyjmowania niektórych leków, np. preparatów litu. Nadmiar magnezu może pojawić się przypadku niektórych nowotworów  -  zwiększenie ilości magnezu we krwi świadczy o nasileniu się choroby nowotworowej.

Nadmiar magnezu (hipermagnezemia) może wywołać nudności oraz biegunkę, a przy dużym przedawkowaniu także trudności w oddychaniu, zawroty głowy czy śpiączkę. Przy nadmiarze można czuć osłabienie, mieć niemiarowe bicie serca. Może dojść nawet do zatrzymania krążenia.

Ogromna dawka magnezu może prowadzić do śpiączki, a nawet śmierci.

Najczęstszą przyczyną hipermagnezemii jest przyjęcie zbyt dużej ilości suplementów z witaminami i minerałami. Dlatego bardzo ważne jest, aby nie przekraczać dopuszczalnej dziennej dawki.

Polecamy: Dlaczego musisz podawać swojemu dziecku magnez?

Najlepszy magnez w kapsułkach - czyli jaki?

Magnez najlepiej jest spożywać wraz z pożywieniem. Tak jak pisałam na początku dobrze zbilansowana dieta jest w stanie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Zdarza się jednak, że czasem trzeba go suplementować. Jak wybrać najlepszy preparat? Najlepiej o poprosić o pomoc lekarza i farmaceutę. Oni wezmą pod uwagę przyjmowanie inne leki i sprawdzą, czy nie będą one zaburzać wchłaniania magnezu.

Wybierając preparat z magnezem, najlepiej wybierać te jednoskładnikowe, zawierające  mleczan magnezu lub cytrynian magnezu. Marcin Korczyk, autor bloga Pan Tabletka, napisał w jednym z artykułów nt. magnezu, że trzeba sprawdzić ilość jonów magnezu (Mg2+) w jednej tabletce:

"Około 50 mg jonów magnezu na 1 tabletkę będzie dobrym wynikiem. Są jednak suplementy diety z cytrynianem, które zawierają 100 mg jonów magnezu na 1 tabletkę."

I przestrzega jednocześnie, aby uważać na preparaty wieloskładnikowe, które mogą zawierać różne sole magnezu, bo nie da się dla nich przewidzieć realnego wchłaniania. I tłumaczy:

"Aby magnez się wchłonął, sól magnezu musi się najpierw rozpuścić i uwolnić jon Mg2+. (Nasz organizm przyswaja magnez w formie jonów, czyli w wolnej postaci). Im więcej soli się rozpuści, tym więcej magnezu wchłonie się. To ogólnodostępna wiedza, zero magii." I dodaje: "Drugą ważną cechą jest podział na sole organiczne i nieorganiczne. Ludzki organizm lepiej radzi sobie z przyswajaniem tych organicznych, bo w takiej postaci magnez znajduje się w jedzeniu. Gdyby nasi przodkowie od zarania dziejów chrupali skały albo muszle, to kto wie, może byłoby inaczej. Ewolucja poszła jednak inną drogą, dlatego lubimy sole organiczne, np.:

  • cytrynian;
  • mleczan;
  • asparaginian.

Z soli nieorganicznych najlepszy jest chlorek magnezu dlatego, że ma bardzo wysoką rozpuszczalność. W dalszej kolejności jest węglan magnezu."

Niestety w bardzo wielu preparatach jest tlenek magnezu - niestety ma on najgorszą wchłanialność (3-4%). Jest on ulubieńcem producentów, bo: jest tani, teoretycznie zawiera dużo magnezu (ale nie jest od biodostępny), jest lekki więc można go upchnąć w tabletce.

Przeczytaj: Suplementy nie mają żadnego wpływu na zdrowie! [Najnowsze badania]

Źródło: pantabletka.pl/ "Suplementy dla Ciebie. Jak nie stać się pacjentem" Iwona Wawer
------------------------------------
zdrowie.radiozet.pl/ mk

Oceń
Tagi