Dlaczego witamina D jest tak ważna?

Natalia Kovacs
27.08.2015 14:20
Dlaczego witamina D jest tak ważna?
fot. Shutterstock

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bardzo często nazywana jest „witaminą słońca”, ponieważ nasz organizm wytwarza ją, gdy jesteśmy wystawieni na działanie promieni słonecznych. Niestety, dawka promieni słonecznych nie wystarcza – musimy uzupełniać ją produktami spożywczymi oraz suplementami.

Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Produkowana jest w skórze z cholesterolu podczas ekspozycji na słońce.

Witamina D wpływa na regulację gospodarki wapniowo- fosforanowej, ponieważ jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu w jelicie cienkim. Odpowiada również za prawidłowy przebieg mineralizacji kości i zębów, a także pomaga utrzymać stałe stężenie wapnia i fosforu we krwi zapobiegając tym samym demineralizacji kości.

Ile witamy D dziennie potrzebujemy?

Zalecana dawka witaminy D jest nadal niepewna. Różne instytucje medyczne proponują różne warianty. Można to jednak wypośrodkować i stwierdzić, że optymalna dawka dla osoby dorosłej to ok. 5 µg dziennie.

Polski Instytut Żywności i Żywienia zaleca normy:

  • Niemowlęta: zalecana dawka – 20 µg, bezpieczna - 10 µg
  • Dzieci (1-9 l.): zalecana dawka 15 µg, bezpieczna 10 - µg
  • Młodzież i osoby po 60 roku życia: norma zalecana 10 µg, bezpieczna - 5 µg

Zobacz także

Jakie są objawy i skutki niedoboru witaminy D?

Objawy niedoboru witaminy D to m.in.: bóle kostno-mięśniowe, bezsenność, choroba przyzębia, utrata apetytu, biegunka, zaburzenia widzenia oraz niesmak i pieczenie w jamie ustnej.

Niedobór może doprowadzić do chorób układu kostnego oraz braku siły mięśniowej – mogą pojawić się problemy z chodzeniem. Przez brak witaminy D narażamy się również na otyłość, nadciśnienie, cukrzycę, choroby zapalne i autoimmunologiczne oraz przyspieszamy proces starzenia się.

Czy nadmiar witaminy D jest groźny?

Przedawkować witaminę D jest trudno, ale należy suplementować ją z umiarem. Zasadniczą rolą tej witaminy jest absorpcja wapnia z pożywienia. Gdy dostarcza się jej zbyt dużo stężenie wapnia we krwi niebezpiecznie rośnie, co może prowadzić do hiperkalcemii objawiającej się zaburzeniami żołądkowymi - nudnościami i wymiotami, bólem brzucha, a także uczuciem zmęczenia, częstym oddawaniem moczu i wzmożonym pragnieniem.

Co ciekawe, przyjmowanie zbyt dużych dawek witaminy D prowadzi do spadku poziomu witaminy K2 we krwi. W wyniku zmniejszenia aktywności witaminy K2 dochodzi do wypłukiwania wapnia z kości, co może prowadzić do rozwoju osteoporozy. Jest to o tyle przewrotne, że zażywają witaminą D mamy nadzieję, że będzie ona chronić układ kostny. Jednak nadużywając jej osiągamy zupełnie przeciwny efekt.

Najwięcej witaminy D mają…

Najlepszym źródłem witaminy D jest oczywiście słońce, które jednak nie jest w stanie całkowicie zaspokoić naszych potrzeb. W ciepłe, słoneczne miesiące nakładamy kremy z filtrem, aby chronić skórę, a zimą i jesienią dociera do nas mało promieni słonecznych. Mimo tego codzienny 20-minutowy spacer na pewno nam nie zaszkodzi.

Witaminę D powinniśmy uzupełniać suplementami oraz produktami spożywczymi.

Bardzo dużo znajdziemy jej w jajkach, mleku i produktach mlecznych, wątróbce, rybach, olejach roślinnych oraz dojrzewających serach.

Zobacz także

Źródło: biotechnologia.pl; dieta.mp.pl;

________

zdrowie.radiozet.pl/nk