Zamknij

Kawa wypłukuje magnez z organizmu. Prawda czy fałsz? [WYJAŚNIAMY]

02.09.2022
Aktualizacja: 02.09.2022 10:35

Kawa jako jeden z najbardziej lubianych napojów na świecie jest też oskarżana o mnóstwo niekorzystnych działań. W większości przypadków dowiedziono jednak, że to mity. Kawa nie tylko nie odwadnia i nie uzależnia. Jednym z popularnych mitów jest też to, że wypłukuje z organizmu cenne minerały.

Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu?
fot. Schutterstock
  1. Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu?
  2. Jaka ilość kawy jest bezpieczna dla zdrowia?

Nie wyobrażasz sobie dnia bez swojego ukochanego napoju, czyli kawy? I bardzo dobrze. Wiele badań naukowych dowiodło, że kawa ma pozytywny wpływ na zdrowie. Nie tylko pobudza, ale również poprawia nastrój – jej smak i aromat to sama przyjemność. Wzbudza to jednak podejrzenia, że kawa może uzależniać. Gdy naukowcy porównali jednak sposób działania kawy na organizm z tym, jaki wykazują narkotyki, okazało się, że jest on zupełnie inny. W przypadku tych ostatnich ośrodki mózgu odpowiedzialne za uzależnienia i nagrody były aktywne już przy niewielkich dawkach. Takiego pobudzenia nie wykazano, gdy podawano badanym kofeinę w ilości odpowiadającej dwóm dużym filiżankom kawy – ożywiły się za to obszary odpowiadające za skupienie uwagi i czujność. Ten mit obalono. A co z wypłukiwaniem magnezu z organizmu?

Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu?

Wbrew dość powszechnej opinii, że kawa odwadnia i wypłukuje z organizmu cenne minerały, jest dokładnie odwrotnie. Kawa pomaga w utrzymaniu bilansu płynów i nie pozbawia organizmu cennych minerałów. Wytłumaczenie jest proste.

Czarna kawa zawiera w 95 proc. wodę, a więc pita w sposób umiarkowany, w ilości 3 do 5 filiżanek dziennie, może być jednym ze źródeł płynów (wody) w codziennej diecie. Obecność kofeiny wywołuje co prawda krótkotrwały efekt diuretyczny (odwadniający), ale na poziomie nieistotnym klinicznie, czyli niepowodującym ryzyka odwodnienia. Bezpodstawne są również obawy, że moczopędne działanie kawy powoduje utratę cennych mikroelementów, a szczególnie magnezu. To dlatego, że pierwiastek ten jest składnikiem kawy (100 ml kawy zawiera ok. 8 mg magnezu – według angielskiej Food Standard Agency), dzięki czemu bilans przyjmowania i utraty magnezu z kawą wychodzi na zero.

– Kawa zawiera magnez, ale mając efekt diuretyczny, powoduje też, że część tego magnezu wydalamy. Natomiast bilans jest neutralny, wychodzi na zero – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz, kierownik Kliniki Chorób Wewnętrznych i Kardiologii na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Jaka ilość kawy jest bezpieczna dla zdrowia?

Dużo obaw budzi nadmiar kofeiny spożywanej razem z kawą. To ten napój jest w pierwszym odruchu obwiniany, gdy odczuwa się skutki nadmiaru kofeiny. Warto jednak pamiętać, że nie tylko kawa zawiera kofeinę – substancja ta jest również w herbacie, yerba mate, czekoladzie czy napojach typu cola. Najlepiej jest więc po prostu pilnować się i liczyć ilość kofeiny w swojej diecie. A jaką ilość kawy dziennie specjaliści uznają za umiarkowaną, czyli bezpieczną dla zdrowia?

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wskazuje, że powinno to być nie więcej niż 400 mg kofeiny ze wszystkich źródeł – można więc wypić 3-5 filiżanek kawy dziennie, pod warunkiem, że nie przekraczamy limitu, spożywając dodatkowo inne produkty z kofeiną.

– Kilka lat temu w „Circulation”, amerykańskim czasopiśmie, które porusza różne problemy medyczne i kardiologiczne, ukazały się wyniki badania wskazującego, że rekomendowana bezpieczna ilość kawy to 3-5 filiżanek dziennie. Wtedy następuje optymalny wpływ kawy na zdrowie sercowo-naczyniowe. To jest ilość umiarkowanego spożycia – tłumaczy prof. Mamcarz, kardiolog z WUM.

Kawa znajduje się też w polskich zaleceniach dotyczących zdrowej diety, czyli tzw. talerzu zdrowia, który zastąpił piramidę zdrowego żywienia. Jak podkreśla ekspert Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, publikowane przez Instytut Żywności i Żywienia wskazówki dotyczące sposobu odżywiania i zdrowego trybu życia obejmują również kawę i zalecają jej umiarkowane spożycie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: Program informacyjno-edukacyjny „Kawa i zdrowie" / Newseria.pl