Masz ochotę na coś słodkiego? To może świadczyć o niedoborze chromu

06.02.2020
Aktualizacja: 06.02.2020 13:53
Chrom - objawy nadmiaru i niedoboru chromu
fot. Shutterstock

Po co nam chrom? O czym świadczy niedobór i nadmiar chromu? Jakie są objawy niedoboru chromu? Czy nadmiar tego pierwiastka może być niebezpieczny dla zdrowia? W których produktach spożywczych jest najwięcej chromu?

Chrom jest składnikiem mineralnym, który cieszy się dużą popularnością wśród osób chcących schudnąć. Suplementują więc ten pierwiastek, przyjmując preparaty na odchudzanie. Czy rzeczywiście chrom pomaga w odchudzaniu? Niestety dotychczasowe badanie nie potwierdzają tej tezy. Oczywiście ten mikropierwiastek bierze udział w kontrolowaniu przemiany węglowodanów i tłuszczów w organizmie, ale sama pastylka z chromem nie sprawi, że schudniemy. Tu może pomóc tylko zbilansowana dieta, dostosowana do dziennego zapotrzebowani człowieka, oraz... aktywność fizyczna.

Chrom – dlaczego jest ważny dla organizmu?

Chrom (Cr, łac. chromium) jest pierwiastkiem śladowym (mikropierwiastkiem) i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, zwłaszcza w okresie wzrostu i dojrzewania. Przeciwdziała cukrzycy, bo  wraz z insuliną bierze udział w procesie metabolizmu glukozy, transporcie białka oraz syntezie kwasów tłuszczowych. Reguluje ciśnienie, zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy, obniżając stężenie "złego" cholesterolu, jednocześnie zwiększając stężenie cholesterolu "dobrego" HDL, a także łagodzi bóle głowy i działa uspokajająco.

Chrom – jaka jest norma?

Dzienne zapotrzebowanie na ten mikropierwiastek u osób dorosłych to 40 μg. Natomiast u dzieci: 8 μg (u dzieci do 3. roku życia), 12 μg (od 3. do 6. roku życia), 20 μg (u dzieci powyżej 7. roku życia).  Różnorodna, dobrze zbilansowana dieta powinna pokryć zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Jednak suplementacja preparatów zawierających chrom może prowadzić do przedawkowania tego pierwiastka.

Chrom – jakie są objawy niedoboru chromu?

Na niedobór chromu mogą być narażone głównie osoby, które cierpią na choroby nerek i układu pokarmowego, alkoholicy oraz osoby intensywnie się odchudzające, stosujące restrykcyjne, monotonne diety eliminujące. Wchłanianie chromu mogą utrudniać tłuszcze i związki fosforowe, a więc śmieciowe, mocno przetworzone pożywienie. Niedobór chromu może wykazać analiza chemiczna włosa.

Niedobór chromu może się objawiać zmęczeniem i drażliwością, zaburzeniami lękowymi czy bólami głowy. O niedoborze tego mikropierwiastka może również świadczyć wzrost poziomu cukru i cholesterolu we krwi. Może pojawić się również potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego (przy czym cukry proste mogą się przyczyniać do wydalania chromu z organizmu).

Ważne!

Niedobór chromu może zwiększać ryzyko wystąpienia cukrzycy lub miażdżycy.

Chrom – czy nadmiar tego pierwiastka może być niebezpieczny dla zdrowia?

Niestety tak, zwłaszcza dla osób z chorobami przewlekłymi, np. cukrzycą. Nadmiar chromu może znacząco zmienić zapotrzebowanie organizmu na insulinę, pogorszyć przyswajanie żelaza i cynku. Dlatego wszelkie suplementy diety, zawierające ten mikropierwiastek, powinny być stosowane pod ścisłą kontrolą lekarza. Najlepiej, gdyby to on decydował, czy suplementacja jest w ogóle konieczne.

Chrom – gdzie jest go najwięcej?

Naturalnym, bogatym źródłem chromu są: wątroba cielęca, mięso z indyka lub kury, olej, drożdże, kiełki pszenicy, gruboziarniste kasze, pełnoziarniste pieczywo, ryby, owoce morza, kakao, szpinak. Dobrym źródłem chromu są też groszek zielony, brokuły, kiełki pszenicy oraz zioła. Przyswajanie tego pierwiastka wspomaga witamina C.

Zazwyczaj, ze względu na bardzo małe zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek, zbilansowana, zdrowa dieta jest wystarczająca i nie jest konieczna jego suplementacja (poza wymienionymi wyżej przypadkami).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.