Zamknij

4 witaminy, których najbardziej brakuje nam jesienią

20.10.2021
Aktualizacja: 20.10.2021 13:05
4 witaminy, których najbardziej brakuje nam jesienią
fot. Shutterstock

Przełom jesieni i zimy to najtrudniejszy czas dla naszego organizmu. Brakuje nam słońca i witamin, dlatego atakują nas infekcje, gorzej wyglądamy, nie mamy energii do działania. Niedobór witamin to także czynnik zwiększający ryzyko depresji. Jakich witamin najbardziej potrzebujemy jesienią i jak je uzupełniać?

  1. Witamina D
  2. Witamina A
  3. Witamina C
  4. Witamina B

Witamina D jest nazywana witaminą szczęścia – nie bez powodu. To właśnie latem, gdy mamy największy dostęp do słońca i pysznych sezonowych warzyw i owoców, czujemy się najlepiej. Witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania – chronią organizm i dają nam chęć do życia. Gdy ich brakuje, nasze ciało zaczyna chorować. Coraz krótsze dni, deszcz i szarość za oknem sprawiają, że zwyczajne czynności stają się dla nas wyzwaniem. Niestety, jesienno-zimowa aura trwa w naszym kraju przez większą część roku, dlatego, zamiast przyzwyczajać się do złego samopoczucia, powinniśmy wiedzieć, co robić, by zapobiec spadkom nastroju i częstym infekcjom.

O ile jesienią trudno jest zadbać o odpowiedni dostęp naszego ciała do słońca, możemy zwrócić uwagę na to, co jemy. Co prawda Prawidłowo skomponowana dieta powinna dostarczać naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych. Niezbędne może być także przyjmowanie suplementów w kapsułkach. Co możemy zrobić, by zadbać o zdrowie i dobry nastrój jesienią? Oto 4 witaminy, których w tym okresie brakuje nam najbardziej:

Witamina D

Niedobór witaminy D przyczynia się do spadku energii i bezsenności. Sprawia, że dochodzi do rozregulowania rytmu dobowego organizmu. Brak tej witaminy powoduje znaczne pogorszenie nastroju i odpowiada za rozwój stanów depresyjnych, na które wielu z nas uskarża się właśnie jesienią.
Witamina D jest obecna w naszym organizmie dzięki syntezie skórnej, do której dochodzi, gdy mamy kontakt z promieniami słonecznymi. Ze względu na to, że jesienią światła jest dużo mniej, warto zadbać o suplementację witaminy. Najlepszym źródłem witaminy D są ryby oraz nabiał. Niestety, aby utrzymać ilość witaminy D w organizmie na odpowiednim poziomie, nie wystarczy samo spożywanie produktów, które ją zawierają. Najlepiej sięgnąć po suplementy dostępne w aptece. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D u dorosłego to 2000 UI. Przed rozpoczęciem suplementacji zaleca się wykonanie oznaczenia poziomu metabolitu witaminy D w surowicy krwi.

Witamina A

Witamina A wspiera narząd wzroku i chroni skórę, zapobiegając jej uszkodzeniom. Jesienią i zimą, gdy nasza skóra jest narażona na mróz i przesuszenie, witamina A pomaga utrzymać ją w dobrej kondycji. Najwięcej witaminy A znajdziemy w pomidorach, marchewce, czerwonej papryce i sałacie, śliwkach, wiśniach, brzoskwiniach, morelach. Jej cennym źródłem jest także masło i mleko.

Witamina C

Witamina C stymuluje produkcję czerwonych krwinek, ułatwia przyswajanie żelaza, wskazuje działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Jej niedobór sprawia, że często chorujemy, bolą nas stawy i kości, tracimy apetyt i czujemy chroniczne zmęczenie. Witaminę C znajdziemy w cytrusach, natce pietruszki, papryce, kalafiorze, brukselce i pomidorach. Jesienią warto sięgać również po kiszonki, które są bogatym źródłem witaminy C.

Witamina B

Witaminy z grupy B (przede wszystkim witamina B12) dbają o równowagę układu nerwowego: poprawiają nastrój, zwalczają jesienną melancholię i dodają energii. Dodatkowo witamina B6 wspiera odporność organizmu i wspomaga pracę mózgu. By uzupełnić niedobór witaminy B, warto spożywać pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce morza, wątróbkę, ryby, drożdże, sery i kiełki pszenicy.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: i-apteka.pl, centermed.pl, pantabletka.pl