Pijesz kawę codziennie? Sprawdź, jak wpływa to na twoje ciało i umysł

01.10.2019
Aktualizacja: 01.10.2019 11:20
Kawa a zdrowie.
fot. Shutterstock

Kawa na dobre wpisała się w codzienność Polaków. Coraz częściej sięgamy po lepsze rodzaje kawy i parzymy ją na różne sposoby. To dobra wiadomość, bo etiopski napój ma naprawdę wiele zdrowotnych właściwości, np.: poprawia krążenie, zwiększa produkcję serotoniny, która polepsza nastrój. Jest jednak jedno „ale”. Od tego, czy kawa wpłynie na nasze zdrowie pozytywnie, zależy, jak często ją pijemy, jaki rodzaj. Osoby z określonymi schorzeniami też nie powinny sięgać po kawę, np.: ci, którzy mają wysoki poziom cukru. Jak na ciało i mózg działa kawa?

Kawa a zdrowie 

Ciało szybko wchłania kofeinę, więc można poczuć jej działanie w ciągu kilku minut. Organizm wchłania 99% kofeiny w ciągu 45 minut od jej spożycia. Gdy organizm w pełni metabolizuje kofeinę, jej działanie ustaje. Czas przebywania kofeiny w organizmie różni się w zależności od osoby. Chociaż blokuje receptory adenozyny, nie wpływa na produkcję nowych cząsteczek. Kiedy kofeina zużywa się, cząsteczki adenozyny mogą wiązać się z receptorami, co może powodować senność.

Ludzie, którzy regularnie piją kawę i inne napoje zawierające kofeinę, mogą uodpornić się na nią. Ponieważ kofeina blokuje receptory adenozynowe, organizm wytwarza ich więcej, aby przeciwdziałać skutkom częstego spożywania kofeiny.

Adenozyna jest substancją chemiczną w mózgu, która wpływa na cykl snu i czuwania. Jej poziomy rosną podczas czasu czuwania i spadają w trakcie snu. Zwykle cząsteczki adenozyny wiążą się ze specjalnymi receptorami w mózgu, co spowalnia aktywność mózgu w przygotowaniu do snu. Jednak kofeina zapobiega temu, wiążąc się z receptorami adenozynowymi.

Jak kawa wpływa na nasze ciało i mózg? 

Naukowców zainteresowali się, jak wpływa na człowieka regularne spożywanie kawy. W jednym małym badaniu naukowcy sprawdzili wpływ ciągłego spożywania kofeiny na wydajność podczas treningów rowerowych 11 aktywnych fizycznie osób dorosłych. Na początku badania uczestnicy mieli wyższe tętno i wykazywali większą moc po wypiciu kofeiny. Jednak po 15 dniach działanie kofeiny zaczęło się zmniejszać. Biorąc pod uwagę te wyniki, wydaje się, że ludzie, którzy regularnie spożywają kofeinę, mogą nabrać tolerancji na jej stymulujące działanie. Jednak inne badania sugerują, że ciągłe dostarczanie kofeiny nie wpływa na jej wchłanianie ani metabolizm.

Pokazuje to, że działanie kawy na ludzki organizm jest kwestią sporną wśród badaczy. Wiele badań sugeruje, że związki zawarte w kawie mogą poprawić metabolizm glukozy i zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2. Jednak niekorzystne działanie kofeiny może zniweczyć korzystne efekty picia kawy. Odkrycia sugerują, że kofeina, a nie sama kawa, może wpływać na metabolizm glukozy, co może podnieść poziom cukru we krwi.

Osoby z wysokim poziomem cukru we krwi mogą odczuwać bóle głowy, zmęczenie, problemy z koncentracją, zwiększone pragnienie lub częste oddawanie moczu, dopóki ich poziom cukru we krwi nie powróci do normy.

Jak kofeina działa na człowieka?

Kofeina jest najpopularniejszą naturalną substancją pobudzającą. 

Działanie kofeiny jest wielokierunkowe i nadal nie do końca poznane. Kofeina jest zaliczana do środków stymulujących, ponieważ działa pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy. Spożywana w umiarkowanych ilościach usuwa zmęczenie, polepsza nastrój i koncentrację, zwiększa wydolność fizyczną organizmu, wyostrza uwagę, zwiększając funkcje kognitywne, np. pamięć roboczą. Niektóre badania wykazały, że kofeina upośledza neurogenezę w hipokampie, dlatego nie zaleca się jej spożywać kobietom w ciąży. Mimo tego faktu badania wskazują, że poprawia ona konsolidację wspomnień i pamięć długotrwałą oraz zapobiega demencji i prawdopodobnie chorobie Alzheimera.

Badania wskazują, że dwie filiżanki kawy dziennie zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci w wyniku chorób serca, chorób płuc, udaru, infekcji, upadków, ale nie w wyniku chorób nowotworowych. Więcej niż trzy filiżanki czarnej herbaty dziennie zmniejszają ryzyko chorób serca i prawdopodobnie też innych.

Źródło: Medical News Today

Przeczytaj: Pijąc kawę możesz się odchudzić? Zobacz co mówią najnowsze badania