Zobacz, co łyk oliwy dziennie, zrobi z twoim organizmem

05.06.2020
Aktualizacja: 05.06.2020 15:28
Oliwa z oliwek, zobacz co robi z twoim ciałem.
fot. Shutterstock

Nowe badania pokazują, że dodanie oliwy z oliwek do diety przyczynia się do poprawy wyników sercowo-naczyniowych. Chociaż korzyści zdrowotne wynikające z oliwy z oliwek są nam dobrze znane, naukowcy odkryli podobne zalety również u innych olejów roślinnych. 

  • Według badań oliwa z oliwek poprawia pracę serca. Równie cenny okazał się olej roślinny. 
  • Poznaj najcenniejsze właściwości oliwy z oliwek i olejów roślinnych. 

Najnowsze badania szerzej pokazują działanie oliwy z oliwek na prawidłową pracę serca. Naukowcy zaprezentowali swoje odkrycia na sesjach naukowych American Heart Association (AHA) Lifestyle and Cardiometabolic Health w Arizonie.

Analiza długoterminowych danych z 1990 roku pokazuje, że spożywanie ponad 1/2 łyżki stołowej oliwy z oliwek dziennie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych o 15%, a ryzyko choroby wieńcowej o 21%.

Dr Benjamin Hirsh, dyrektor kardiologii profilaktycznej w Sandra Atlas Bass Heart Hospital w Nowym Jorku, wskazał na wyjątkowe korzyści zdrowotne tłuszczów roślinnych. „Oliwa z oliwek to prosty sposób na zastąpienie niezdrowych, nasyconych i trans-tłuszczowych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które zmniejszają stany zapalne i poprawiają poziom cholesterolu”, podkreślił Hirsh. „Jest to również związane z poprawą funkcji naczyniowych i  zdrowia serca” – dodał.

Nowe badanie pokazuje, że oliwa z oliwek nie jest jedynym olejem, który zawiera te korzyści. Dr Guasch-Ferre, główna autorka badań i naukowiec w dziale żywienia Harvard TH Chan School of Public Health w Bostonie  podkreśliła, że naukowcy zauważyli pozytywne działanie innych olejów roślinnych, takich  jak olej kukurydziany lub olej  z krokosza barwierskiego. Mimo to potrzebne są dalsze badania w celu potwierdzenia wpływu olejów roślinnych na wyniki zdrowotne.

„Chociaż oliwa z oliwek była lepsza niż tłuszcz zwierzęcy, kiedy przeprowadziliśmy analizę substytucyjną, nie była lepsza od olejów roślinnych” – wyjaśniła autorka badania. „Oznacza to, że inne oleje roślinne mogą stanowić zdrową alternatywę w porównaniu z tłuszczem zwierzęcym”.

Oliwa z oliwek: która najlepsza dla zdrowia?

„Jedną z rzeczy, których nie mogliśmy tutaj przeanalizować, były różne rodzaje oliwy z oliwek – czy była to zwykła oliwa z oliwek, czy oliwa z oliwek najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia. Istnieją pewne dowody na to, że odmiany oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia mają większą ilość polifenoli, które są związane z lepszymi profilami lipidowymi i mniejszym stanem zapalnym ” – podkreśla naukowiec.

„Ciekawie byłoby zobaczyć wpływ różnych odmian, a także wpływ różnych olejów roślinnych na wyniki zdrowotne, wraz z określeniem mechanizmów leżących u podstaw tych skojarzeń” – dodała Guasch-Ferre.

Podczas gdy zastępowanie tłuszczów zwierzęcych zdrowszymi alternatywami, takimi jak oliwa lub olej roślinny, jest dużym krokiem w kierunku poprawy zdrowia układu sercowo-naczyniowego, nie jest to jednak wystarczający sposób dbania o zdrowie serca. Naukowiec ostrzegł, że sama oliwa z oliwek nie jest cudownym lekarstwem. Ochrona serca obejmuje również aktywność fizyczną, zbilansowaną dietę i, najlepiej, wizyty u lekarza.

„Uważam, że skupienie się na jednym elemencie żywieniowym nie przynosi korzyści wynikających ze zmiany ogólnego sposobu żywienia” - powiedział. „Prawdopodobnie osoby [w badaniu], które przeszły na spożywanie większej ilości oliwy z oliwek jako substytutu niezdrowych tłuszczów, prawdopodobnie wprowadziły także zmiany w swoim stylu życia, aby spożywać zdrowsze jedzenie i być bardziej aktywnym”.

Dieta śródziemnomorska dobra dla serca

Każdy, kto chce zmienić dietę w celu poprawy zdrowia serca, może zacząć od przyjęcia diety śródziemnomorskiej. Ta dieta koncentruje się na nierafinowanych produktach pochodzenia roślinnego, rybach i i – oczywiście – dużej ilości oliwy z oliwek.

Ostatnia uwaga wskazana zarówno przez Guasch-Ferre, jak i Hirsha jest taka, że wyniki badania są obserwacyjne. Oznacza to, że badacze nie mogą udowodnić przyczyny i skutku.

Mimo to odkrycia poparte są wieloletnią wiedzą medyczną na temat korzyści zdrowotnych oliwy z oliwek. „Wiele badań pokazuje, że żywność pochodzenia roślinnego, w tym zdrowsze oleje roślinne, takie jak oliwa z oliwek, mogą przynosić korzyści dla zdrowia serca”, powiedziała Guasch-Ferre. „Masło lub inne tłuszcze bogate w tłuszcze nasycone mogą być szkodliwe dla serca”.

Olej roślinny ważny dla zdrowia

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, 30% energii przyjmowanej dziennie wraz z pożywieniem powinno pochodzić z tłuszczów (w tym, co najmniej 20% z tłuszczów jedno i wielonienasyconych).

Olej roślinny jest cenny dla naszego zdrowia z kilka powodów. Poznaj 5 najważniejszych.

  1. Wpływa na procesy poznawcze, pomaga w skupieniu uwagi, zdolnościach kojarzenia i zapamiętywania, stabilności nastrojów i opanowania stanów lękowych, koordynacji ruchowej.
  2. Poprawia ogólne zdrowie psychicznie, spowalnia procesy starzenia mózgu, poprawia motywację.
  3. Oleje roślinne są również źródłem ważnych biologicznie aktywnych składników rozpuszczalnych w tłuszczach, m.in. witamin E i K.
  4. Obecność w tłuszczach roślinnych  steroli (stanowiących podstawowe składniki błon komórkowych organizmów zwierzęcych i roślinnych) są przyczyną rekomendacji stosowania ich w codziennej diecie (i zastępowania nimi tłuszczów zwierzęcych np. masła). Fitosterole są naturalnymi składnikami roślinnymi np. soi, olejów roślinnych, ryżu i stanowią grupę związków wywierających istotny wpływ na organizm człowieka.
  5. Spożywanie oleju roślinnego we wskazanych ilościach zmniejsza ryzyko zawału oraz zapobiega występowaniu miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca.

Źródło: healtline.com