Zamknij

Woda z chia pomaga w odchudzaniu. Plus 6 innych korzyści dla zdrowia

19.05.2022
Aktualizacja: 19.05.2022 16:00

Woda z nasionami chia zyskuje popularność jako prosta mikstura, która ułatwia odchudzanie. Jednak te małe nasionka mają sporo innych zalet i naprawdę warto je jeść dla zdrowia. Dlaczego woda z chia pomaga w utracie wagi? I z jakich jeszcze powodów warto ją pić?

Woda z chia pomaga w odchudzaniu
fot. Schutterstock
  1. Jakie wartości odżywcze ma woda z chia?
  2. Jak woda z chia działa na zdrowie?
  3. Czy woda z nasion chia pomaga w utracie wagi?
  4. Jak zrobić wodę z nasion chia?

Woda z nasionami chia to dość nowy trend. Ten prosty napój najczęściej jest polecany, aby wspomóc odchudzanie, ponieważ skutecznie powstrzymuje głód, wypełniając żołądek.

Chia to nasiona szałwii hiszpańskiej (Salvia hispanica). Te małe, czarno-białe nasionka są bogate w składniki odżywcze, w tym białko i błonnik. Można je dodawać do ciast, owsianki, deserów (pudding chia), a nawet stosować jako posypkę do sałatek. Nasiona chia wrzucone do wody wchłaniają dużo płynu. Mają tak dużą zdolność absorpcji, że po namoczeniu mogą nawet 12-krotnie zwiększyć swój rozmiar. Powstaje wtedy galaretowata mieszanka o gęstszej niż woda konsystencji (podobnie dzieje się z siemieniem lnianym). Jakie zalety ma picie wody z chia?

Jakie wartości odżywcze ma woda z chia?

Woda z nasionami chia zawiera tylko dwa składniki: chia i wodę. Nasiona chia mają wiele popartych badaniami korzyści zdrowotnych, dlatego mogą być doskonałym składnikiem diety. Przede wszystkim są dobrym źródłem błonnika, białka, tłuszczów nienasyconych i przeciwutleniaczy. Zawierają również kilka ważnych składników mineralnych i witamin, w tym:

  • wapń
  • żelazo
  • magnez
  • fosfor
  • cynk
  • witaminy z grupy B

Jak woda z chia działa na zdrowie?

Nie ma badań dotyczących korzyści zdrowotnych płynących z picia wody z nasionami chia. Wiadomo jednak, jakie korzyści niesie spożywanie chia i wody osobno.

  • Obniża wysokie ciśnienie krwi. Zawarty w nasionach chia kwas chlorogenowy pomaga w obniżeniu wysokiego ciśnienia krwi.
  • Zmniejsza stany zapalne. Chia zawierają przeciwutleniacz, kwas kofeinowy, który ma działanie przeciwzapalne.
  • Poprawia pracę serca. Nasiona chia są bogate w błonnik i zawierają jdn z kwasów tłuszczowych omega-3 (kwasem alfa-linolenowy, ALA), który może korzystnie wpływać na pracę serca.
  • Wspiera mocne kości. Kwasy omega-3 odgrywają też sporą rolę we wspieraniu silnych, zdrowych kości.
  • Pozytywnie wpływa na poziomu cukru we krwi. Jedno z badań wykazało, że nasiona chia mogą pomóc regulować poziom cukru we krwi.
  • Korzystnie wpływa na skórę. Kwasy tłuszczowe zawarte w nasionach chia mogą pomóc w łagodzeniu podrażnień skóry, a picie wody wspomaga jej nawilżanie. (Wciąż jednak nie ma badań na temat korzyści dla skóry wynikających z picia wody z nasion chia).

Warto jednak pamiętać, że woda z nasionami chia nie jest magicznym środkiem. Potencjalne korzyści płynące z picia takiego napoju można uzyskać również poprzez spożywanie wielu innych zdrowych, bogatych w składniki odżywcze i nawadniających pokarmów. Lub po prostu jedząc nasiona chia i nawadniając się wodą.

Czy woda z nasion chia pomaga w utracie wagi?

Głównym powodem, dla którego nasiona chia zyskują popularność w odchudzaniu, jest to, że na dość długo zapewniają uczucie sytości. Zawdzięczają to swoim niesamowitym zdolnościom wchłaniania płynów. I nie chodzi tylko wodę, do której się je wrzuca. Po wypiciu napoju z chia nasiona nadal pęcznieją żołądku, wchłaniając płyny i soki żołądkowe, a zawarty w nich rozpuszczalny błonnik spowalnia trawienie. Napęczniałe nasiona chia zajmują miejsce w żołądku, dzięki temu uczucie sytości utrzymuje się dłużej. To pomaga zmniejszyć apetyt.

Woda z chia daje efekt wypełnienia żołądka, zapobiegając atakom głodu i zmniejszając ilość kalorii dostarczanych do organizmu – w ten sposób wspomaga utratę wagi.

Jak zrobić wodę z nasion chia?

Przygotowanie wody z nasion chia nie jest trudne. Wystarczą dwa składniki: woda i chia.

  1. Do niepełnej szklanki wody wsyp 1-2 łyżki stołowe nasion chia.
  2. Lekko wymieszaj i odstaw na 2 minuty.

Nasiona chia dość szybko zaczynają wchłaniać wodę i zamieniają ją w żel, lepiej więc nie pozostawiać ich zbyt długo, by się namaczały. (Chyba że lubisz gęsty napój). Można też wypić wodę z chia od razu, zaraz po wymieszaniu. Dla smaku można dodać do napoju wyciśnięty sok z cytryny lub limonki.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Healthline