Dukana najgorsza, śródziemnomorska najlepsza. Zobacz ranking

13.02.2019
Aktualizacja: 18.09.2019 09:44
Dieta śródziemnomorska jest najlepsza dla zdrowia
fot. Shutterstock

U.S. News&World Report przeanalizowało ponad 40 diet pod kątem różnych kryteriów i ogłosiło zwycięzców w poszczególnych kategoriach. Sprawdź, która dieta jest najlepsza dla zdrowia, a którą powinieneś wybrać podczas odchudzania.

Redaktorzy z U.S. News&World Report, z pomocą ekspertów ds. żywienia, lekarzy bariatrów zajmujących się otyłością, diabetologów, kardiologów oraz psychologów stworzyli obszerny i przejrzysty ranking diet. Kryteria, jakie wzięto pod uwagę, to: poziom trudności diety, zawartość odżywcza, bezpieczeństwo stosowania, skuteczność w walce o utratę wagi, ochrona przed cukrzycą i chorobami serca. Dowiedz się, która dieta wygrała klasyfikację ogólną, a które zwyciężyły w poszczególnych kategoriach.

Która dieta jest najlepsza dla zdrowia?

Najlepsza dla zdrowia jest dieta śródziemnomorska. Jak podkreślali autorzy raportu, nie ma jednej diety śródziemnomorskiej, ale we wszystkich jej wersjach – hiszpańskiej, francuskiej, włoskiej, greckiej – występują podobne elementy.

Dieta śródziemnomorska to dieta uboga w czerwone mięso, cukier i tłuszcz nasycony, a bogata w produkty słynące z prozdrowotnych właściwości, takich jak warzywa, oliwa z oliwek, nasiona i orzechy.

Dieta śródziemnomorska zawiera też idealne proporcje pomiędzy dietą odchudzającą i prozdrowotną. Ma właściwości odchudzające, ale stosowana jest również w profilaktyce chorób serca i mózgu, profilaktyce nowotworów, a także zapobieganiu i kontroli cukrzycy.

Na drugim miejscu sklasyfikowano dietę DASH z obniżoną zawartością sodu, o udowodnionym działaniu obniżającym ciśnienie krwi. Na podium znalazł się również fleksitarianizm (tzw. elastyczny wegetarianizm), dopuszczający okazjonalne spożywanie mięsa, ale ograniczający do minimum spożywanie przetworzonej żywności.

Warto wiedzieć

Zwycięzcą rankingu została dieta śródziemnomorska, która zawiera idealne proporcje pomiędzy dietą odchudzającą i prozdrowotną. Pomaga w walce ze zbędnymi kilogramami, ale stosowana jest również w profilaktyce chorób serca i mózgu, profilaktyce nowotworów, a także w zapobieganiu i kontroli cukrzycy.

Jaka dieta na utratę wagi?

W kategorii „diety odchudzające” wygrała Dieta Strażników Wagi (Weight Watchers), w której poszczególnym produktom przyznawane są punkty. Można jeść wszystko, ale nie można przekraczać określonego indywidualnie dla każdej osoby wyniku liczbowego dziennie. Udział w programie jest płatny, ale zaletą programu jest wsparcie mentorów. Dieta ta nie jest jednak zalecana osobom z problemami zdrowotnymi, takimi jak nadciśnienie czy cukrzyca.

Na drugim miejscu w klasyfikacji diet odchudzających znalazła się dieta wolumetryczna (objętościowa). Można jeść do syta, ale zalecane są produkty o dużej objętości, głównie te z dużą zawartością wody.

Trzecie miejsce, podobnie jak w dietach prozdrowotnych, zajął fleksitarianizm, co może być pewną wskazówką dla osób, które walczą ze zbędnymi kilogramami, ale też cenią zdrowy tryb życia.

Niebezpieczna dieta

Za najgorszy wybór dla zdrowia uznano dietę ketogeniczną, charakteryzującą się ekstremalnie niską zawartością węglowodanów (mniej niż w jednym jabłku!) i wysoką zawartością tłuszczu. Dieta została uznana nie tylko za niepraktyczną, ale i, na dłuższą metę, niebezpieczną dla zdrowia.

Zobacz także: Dieta niskowęglowodanowa dostarcza za mało błonnika

W ogonie rankingu znalazły się również: popularna w Polsce dieta Dukana (białkowa, z całkowitym wyłączeniem tłuszczów i drastycznym ograniczeniem węglowodanów), dieta Atkinsa (niskowęglowodanowa, wysokotłuszczowa), dieta Raw Food (dieta hollywoodzkich gwiazd, polegająca na spożywaniu jak najwięcej surowizny) oraz dieta Paleo (człowieka epoki kamiennej, podstawą są mięso i ryby, wymagana jest rezygnacja z pieczywa i przetworów mlecznych).

Wnioski, jakie można wysnuć z rankingu, to:

  • niezalecane są diety niskowęglowodanowe,
  • niezalecane są diety odchudzające podzielone na fazy,
  • dobre efekty w odchudzaniu dają diety nieograniczające liczby składników, a jedynie ich ilość.

Źródło: usnews.com