Zamknij

Oglądasz dużo filmików kulinarnych? To ma wpływ na zdrowie

19.08.2022
Aktualizacja: 19.08.2022 11:10

Naukowcy odkryli, że młodzi dorośli, którzy uczą się gotować i oglądają filmiki o gotowaniu, jedzą więcej warzyw i owoców. Jedzenie tego, co zobaczyło się w internecie, może być skutecznym sposobem na poprawę diety. Jak to działa?

Oglądanie filmików kulinarnych a zdrowa dieta
fot. Schutterstock

Badacze z Kentucky przebadali studentów college'u, którzy chcieli zrzucić nadmiar kilogramów i oglądali filmy o gotowaniu. Okazało się, że to sprzyja poprawie diety. – Otyłość znacznie zwiększa ryzyko wielu chorób i jest często problemem u młodych osób, które często wybierają fast foody i inne niezdrowe jedzenie – mówi prof. Carol S. O'Neal, główny autor badania, lekarz i wykładowca z Uniwersytetu w Louisville. Wcześniej nigdy nie badano wpływu nowych technologii na zmianę nawyków związanych z dietą. Badanie zostało opublikowane w piśmie „Journal of Nutrition Education and Behavior”.

Wykłady wspomagane filmikami o gotowaniu

W badaniu wzięło udział 138 studentów w wieku od 18 do 40 lat. Uczestniczyli oni w 15-tygodniowym kursie, który obejmował wykłady na tematy zdrowotne, w tym żywieniowe, m.in. o roli węglowodanów w diecie czy naukę czytania listy składników na produktach. Studenci i instruktorzy dyskutowali też o tym, jak te umiejętności mogą pomóc w zdrowszym odżywianiu i pomóc im w osiągnięciu celów żywieniowych, takich jak spożywanie większej ilości produktów pełnoziarnistych. Część osób (61 studentów) wzięła udział w badaniu zdalnie.

Studenci podejmowali cotygodniowe wyzwania żywieniowe, aby wykorzystać to, czego się nauczyli. Cele mogli wybierać sami z zaproponowanej listy, np. wybieranie pełnoziarnistej żywności w celu zwiększenia zawartości błonnika, używanie mniejszych talerzy do kontroli porcji, wybieranie niesolonych orzechów do przekąsek lub dodawanie sałatki do posiłku (chodziło o to, by były one konkretne i mierzalne). Oglądali też filmy kulinarne związane z tematem każdego tygodnia, np. w tygodniu poświęconym zdrowym węglowodanom/pełnym ziarnom oglądali film, jak zrobić nocną owsiankę. Uczestnicy zapisywali również co tydzień swoje refleksje, aby śledzić postępy.

Oglądanie filmów kulinarnych poprawia nawyki żywieniowe

Wyniki badania były optymistyczne. Osoby, które wzięły w nim udział, spożywały więcej owoców i warzyw, gotowały zdrowiej i zdrowiej się odżywiały, poprawiło się też ich nastawienie do zdrowego gotowania i jedzenia. Co konkretnie wynikło z ankiety, którą przeprowadzili naukowcy?

Studenci deklarowali, że:

  • częściej niż wcześniej jedli co najmniej pięć porcji owoców i warzyw dziennie
  • jedli znacznie więcej owoców i warzyw niż przed badaniem
  • przekonali się, że mogą jeść więcej zdrowych produktów, gotować i używać więcej owoców, warzyw, a także innych przypraw niż sól.

W swoich cotygodniowych zapiskach uczestnicy również zauważali pozytywne zmiany w swoich zachowaniach, takich jak planowanie posiłków przed zakupami, przygotowywanie posiłków z wyprzedzeniem w weekendy, zabieranie lunchu na uczelnię i używanie ziół i przypraw.

– To sposób na rozwiązywanie różnych problemów dietetycznych czy edukacji zdrowotnej społeczeństwa – uważa prof. O'Neal. – Brak czasu może być tu główną barierą, ale w czasach zdalnej edukacji, można ją pokonać. Nasza interwencja była skuteczna zarówno w przypadku nauki stacjonarnej, jak i zdalnej.

Specjaliści uważają, że uczenie młodych ludzi, jak gotować, jest dobrym sposobem na to, by ich dieta stała się zdrowsza, a masa ciała mniejsza.

loader

Źródło: Nourish by WebMD / „Journal of Nutrition Education and Behavior”