Coś słodkiego w diecie? Dlaczego nie, on schudł 30 kg

05.05.2020
Aktualizacja: 07.05.2020 20:44
Otyłość: jak się odchudzać z głową?
fot. Shutterstock

Mężczyzna opublikował kilkuminutowy film, w którym zdradza tajniki skutecznej diety. Swoją pracę nad ciałem rozpoczął w sierpniu 2013 r. Odchudzanie zajęło mu około 2 lat, co dało niebywały efekt – pozbył się 30 kg i do dziś utrzymuje prawidłową wagę. Było to bardzo stopniowy, ale skuteczny proces. Dziś dzieli się swoimi radami na temat odchudzania w sieci. Kilka z nich może zaskoczyć.

Porady na odchudzanie: jak zrzucić 30 kg i nie wrócić do dawnej wagi?

Dla wielu osób zrzucenie zbędnych kilogramów jest sporym wzywaniem. Sięgają po różne porady, próbują diet „cud”, dziwnych tabletek, które mają pomóc zredukować tłuszcz. Czasami walczę też na siłowni, ale nie widzą efektów. Po pewnym czasie tracą cierpliwość, motywację i wracają do starej wagi, albo co gorsza, widzą u siebie efekt jo-jo.

Pewien mężczyzna, z wykształcenia nauczyciel angielskiego, wie co, to oznacza. Przed kilkoma laty również walczył z takim samym problemem. Ważył 100 kg i czuł się z tym fatalnie, próbował diety „cudy”, które nie pomagały. Mimo to nie poddał się, spróbował innych rozwiązań. Postanowił swoimi odkryciami podzielić się w sieci. Obalił też pewne mity, które wprowadzają w błąd osoby, które podobnie, jak on chcą poczuć się lepiej we własnym ciele.

1.Problem otyłości nie musi brać się z dzieciństwa

Otyłość to nie zawsze wina babć, które po kryjomu częstowały cukierkami i ciastkami. Maciej Tuźnik, autor filmu o odchudzaniu nie miał problemu z nadwagą, gdy był mały. W nagraniu podkreśla: „Kiedy byłem mały chłopcem, nie miałem na sobie ani grama tłuszczu. Byłem szczupły”. Problem pojawił się później – w okresie dojrzewania.  

„Zacząłem tyć w okresie dojrzewania. Miałem wtedy 11-12 lat. Najwięcej ważyłem 100-105 kg”. Okazuje się, że przytyć możemy w każdy wieku, zależy to tak naprawdę od wielu czynników. Choć okres dojrzewania jest przełomowym momentem dla ciała i wzrostu apetytu – na to warto uważać.  

2. Dobre wyniki krwi nie zawsze wykażą faktyczny stan zdrowia

Okazuje się, że można mieć prawidłowe wyniki krwi, w tym poziom cukru, a jednocześnie zmagać się z niebezpieczną dla zdrowia otyłością. Tak było w przypadku autora video, opublikowanego na YouTubie. „Nie jest prawdą, że miałem nieprawidłowe wyniki krwi, kiedy byłem gruby. Badania krwi zacząłem robić, kiedy miałem 20 lat i pomimo mojej otyłości, mój poziom cukru we krwi oraz poziom cholesterolu był zupełnie prawidłowy, co było dość zaskakujące dla mojego lekarza rodzinnego".

3. Otyłość nie zawsze oznacza problemy z poruszaniem się

Można ważyć 100 kg i w miarę sprawnie się poruszać, jednak wcale nie oznacza to, że wszystko jest w porządku. Jednym z sygnałów jest to, że osoba szybko się męczy podczas poszurania. 

„Nie jest prawdą, że miałem trudności z poruszaniem się, kiedy byłem gruby. Mogłem poruszać się normalnie i byłem nawet dość szybki jak na osobę otyłością. Byłem w stanie szybko biegać na krótkich odcinkach. Ponadto bardzo lubiłem chodzić na spacery i miałem silne mięśnie nóg” – wyznaje mężczyzna.

4. Tyjemy głównie przez złe nawyki żywieniowe

Zastanawiasz się, dlaczego twoja waga nie spada? Czy w takim razie jadłeś w ostatnim czasie fast foody, piłeś słodkie napoje, albo sięgałeś po coś do lodówki późno w nocy? Mężczyzna, który dzisiaj waży 70 kg przestrzega przed tego typu błędami. „Moje nawyki żywieniowe były bardzo złe. Jadłem dużo fast foodów i słodyczy. Potrafiłem zjeść pudełko lodów za jednym razem. Piłem różnego rodzaju słodkie napoje gazowane. Także często jadłem późno w nocy, co oczywiście było niezdrowe” – wymienia.

5. Kluczowe są właściwe praktyki żywieniowe

Można stosować różne dziwne diety, ale one wcale nie dają efektów na dłużej. W odchudzaniu bez efektu jo-jo chodzi o to, żeby wyrobić w sobie nowe nawyki żywieniowe – wiedzieć co, kiedy i ile jeść.

„Dieta, którą zastosowałem w 2010 roku była nieskuteczna. Byłem wtedy na diecie niskowęglowodanowej i nie mogłem jeść na przykład chleba, ryżu czy ziemniaków. Mogłem tylko jeść mięso i niektóre warzywa. Do pewnego stopnia ta dieta była skuteczna, ponieważ schudłem około 16 kg w 8 tygodni, więc moja waga spadła do 83-84 kg. Jednak powróciłem do wagi do starej wagi w ciągu 2 lat” – wspomina mężczyzna.

Co w takim razie działa? Przede wszystkim należy jeść syte śniadanie, skromne kolacje i możliwie jak najwięcej produktów naturalnych. „Moja kolejna dieta okazała się skuteczna. Zmieniłem wtedy nawyki żywieniowe. Przede wszystkim zacząłem jeść obfite śniadania i skromne kolacje. Na przykład na śniadanie jadłem płatki żytnie lub płatki owsiane wymieszane z jogurtem naturalnym. Na obiad zazwyczaj jadłem gotowanego indyka lub gotowanego dorsza. Na kolację jadłem coś delikatnego, np. sałatkę warzywną. Ogólnie starałam się wybierać naturalne i nieprzetworzone produkty i piłem jedynie wodę, przede wszystkim kranówkę. Zacząłem także biegać, co znacznie mi pomogło zrzucić wagę". 

6. Nie trzeba całkowicie rezygnować ze słodyczy

Ci, którzy myślą, że od teraz to zero słodyczy, mam dobrą wiadomość. Słodycze można jeść, dbając o linię, ale jest jedno „ale”, trzeba wiedzieć, jakie wybierać. Maciek Tuźnik przygotował listę, po jakie słodycze można sięgać bez wyrzutów sumienia. „Uwielbiam słodycze! Jestem łasuchem i jem bardzo dużo słodyczy, ale staram się jeść słodycze domowej roboty, np. jabłecznik czy sernik. Jem także pastę tahini, wymieszaną z miodem. Bardzo lubię syrop klonowy. Uwielbiam też syrop daktylowy, który np. mieszam z orzeszkami ziemnymi. Zatem jem wszystko, co chcę, lecz staram się, żeby to były  zdrowe produkty. Nadal staram się przestrzegać pewnych zasad, np. jeść obfite śniadanie i skromną kolację”.

7. Należy uprawiać jakiś sport, który kiedyś pokochasz

Może to być pływanie, tenis, fitness, albo jak w przypadku autora tych porad – bieganie. Cokolwiek będziesz robił, musisz się w to mocno zaangażować. W sporcie nie ma miejsca na gorsze dni, nie taką pogodę. Dlaczego to tak ważne? Aktywność fizyczna to katalizator odchudzania. „Wciąż uprawiam jogging. Regularnie biorę udział w półmaratonie” – podkreśla zwycięzca. 

8. Nie decyduj się na diety „cud” i magiczne tabletki

Warto podkreślić, że mężczyzna nigdy nie stosował żadnych tabletek na spalanie tkanki tłuszczowej, co wyraźnie zaznacza w nagranym filmie. Musicie pamiętać, że nie ma diety "cud" i jeśli chcecie schudnąć i nie wrócić do starej wagi, to możecie to osiągnąć ciężko pracując. Istotna jest samodyscyplina. Wykształcenie nawyków na początku jest bardzo trudne, ale po pewnym czasie stają się bezbolesną rutyną. 

„Zapewniam was, że nie istnieje żadna magiczna pigułka, które pomoże wam schudnąć. Jeśli chcecie trwale schudnąć, to musicie zmienić swój tryb życia, musicie zmienić nawyki żywieniowe i musicie zmienić to już na zawsze” – apeluje na koniec internauta.