Zamknij

Jaka jest najgorsza dieta na świecie? Odpowiedź jest dość prosta

30.03.2022
Aktualizacja: 30.03.2022 11:25

Wiosna to czas, który sprzyja odnowie i regeneracji organizmu. Wielu z nas kojarzy się ona jednak z przejściem na diety redukcyjne, ponieważ jest to doskonały czas, aby zrzucić nadprogramowe kilogramy i zadbać o swoją sylwetkę przed latem. Jak odchudzać się mądrze? Na co zwrócić uwagę przy wyborze diety? Wyjaśnia Karolina Sępkowska, dietetyczka kliniczna z Be Diet Catering.

Jaka dieta jest najgorsza na świecie?
fot. Shutterstock

Stale wzrastająca świadomość żywieniowa Polek i Polaków to trend, który obserwujemy na przestrzeni ostatnich kilku lat. Chociaż lepiej potrafimy dostosowywać sposób odżywiania do własnych potrzeb, wciąż dużą popularnością cieszą się niebezpieczne, restrykcyjne diety odchudzające, które przekonują do siebie możliwością uzyskania szybkich efektów w krótkim czasie. Warto jednak pamiętać, że takie sposoby żywienia mogą stanowić duże zagrożenie dla naszego zdrowia. Ponadto, pomimo entuzjastycznych początków w planowaniu i wdrażaniu tego typu diet, najczęściej już po dwóch tygodniach poddajemy się i rezygnujemy z ich stosowania, pozostając z poczuciem porażki i narastającej frustracji.

Jak się nie odchudzać? 2 najgorsze diety 

Liczne zestawienia i rankingi za najgorszą dietę ubiegłego roku uznały dietę Dukana, która w swoim założeniu opiera się na mocnej eliminacji węglowodanów i tłuszczów na rzecz produktów bogatych w białko.

Kolejną dietą, która znalazła się bardzo nisko w rankingu diet to dieta GAPS. Skrót GAPS pochodzi od Gut and Psychology Syndrome Diet. Dieta ta jest bardzo restrykcyjna, której założeniem jest ograniczenie spożycia m.in. produktów zbożowych, ziaren, warzyw skrobiowych czy roślin strączkowych, których eliminować się nie powinno ze względu na ich cenne wartości odżywcze. Stosowanie tak rygorystycznych diet może powodować powstanie niedoborów witamin czy składników mineralnych, co może prowadzić do komplikacji zdrowotnych. Dieta GAPS uchodzi za pomocną w różnych schorzeniach: autyzm, dysleksja, schizofrenia, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, zaburzenia odżywiania, stany lękowe czy trudności z koncentracją.

Niskie miejsce w rankingu spowodowane było przede wszystkim brakiem wystarczających dowodów potwierdzających skuteczność tej diety.

Jaka jest najgorsza dieta świata?

Aktualne informacje o najlepszych i najgorszych dietach można znaleźć w ogólnodostępnych rankingach i zestawieniach diet. Choć można zauważyć tam pewne schematy wynikające z powtarzalności poszczególnych diet zajmujących najwyższe i najniższe miejsca na liście, aktualnie dietetycy są zgodni, że nie należy rozgraniczać metod odchudzania na dobre i złe.

– Najgorsza dieta to ta, która nie jest dostosowana do potrzeb organizmu i wyzwań, z którymi przyszło mu się mierzyć. Dlatego starajmy się dobierać dietę zgodnie z własnymi potrzebami, po uprzedniej konsultacji z dietetykiem klinicznym – tłumaczy Karolina Sępkowska.

Bezpieczne odchudzanie, czyli jakie?

Nie powinniśmy sugerować się chwilowymi trendami w żywieniu, podkreślają specjaliści ds. żywienia. Należy unikać rygorystycznych diet, które skupiają się na znacznym ograniczeniu dziennego bilansu energetycznego lub eliminują poszczególne grupy produktów bez uprzedniej konsultacji z lekarzem. Wprowadzanie takich zmian żywieniowych bez nadzoru doświadczonego dietetyka klinicznego może okazać się szczególnie niebezpieczne i negatywnie wpłynąć na stan zdrowia organizmu.

Dbajmy również o to, by dieta, na którą się decydujemy, opierała się na przejrzystych zasadach, a także była prosta do wdrożenia. Unikajmy wprowadzania nagłych i drastycznych zmian, które zazwyczaj przerastają nasze możliwości czasowe i umiejętności. Alternatywnie poszukujmy planu dietetycznego, który będzie dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb, a także wybierajmy metodę małych kroków, która pozwala stopniowo przyzwyczaić organizm do dużych zmian. Takie działanie może zaowocować sukcesem i długofalową zmianą nawyków żywieniowych, które będą sprzyjać naszemu organizmowi na długie lata.

Trzy podstawowe zasady dobrej diety odchudzającej

Decydując się na dietę odchudzającą, pamiętajmy o trzech podstawowych zasadach. Ma być:

  • zdrowo
  • prosto
  • powoli.

Zadbajmy przede wszystkim o to, by sposób żywienia był oparty o aktualne wyniki dotyczące naszego stanu zdrowia, a także bazował na klarownych zasadach, które będziemy wdrażać stopniowo. Zmiana sposobu żywienia to nie chwilowy kaprys podyktowany potrzebą zrzucenia nadprogramowych kilogramów, ale sposób na zdrowe życie w trosce o dobro naszego organizmu.

Jeśli samodzielne ułożenie planu diety i przygotowywanie posiłków w domu przerasta nasze możliwości i okazuje się zbyt czasochłonne, możemy skorzystać z wiedzy i doświadczenia ekspertów do spraw żywienia i zdecydować się na rozwiązania oferowane przez dobrej jakości catering dietetyczny, który każdego dnia dostarczy indywidualnie dobraną dietę prosto
do naszego domu.

Od czego zacząć wprowadzenie zmian?

Często nie zdajemy sobie również sprawy z istnienia tak zwanych cichych wrogów, którzy skutecznie uniemożliwiają osiągnięcie założonych rezultatów pomimo ciężkiej pracy. Świadomość chorób dietozależnych wśród Polek i Polaków wciąż jest stosunkowo niska, dlatego ważnym elementem poprzedzającym ułożenie każdego planu redukcji masy ciała jest poznanie aktualnego stanu zdrowia organizmu.

Wykonanie podstawowych badan profilaktycznych, które może zlecić nam lekarz pierwszego kontaktu, to pierwszy krok, który powinniśmy podjąć przy decyzji o odchudzaniu się. –  Wgląd w bieżące potrzeby i wyzwania zdrowotne organizmu pozwalają skonstruować menu, które zadba o kompleksowe ich zaspokojenie, a także pozytywnie wpłynie na poprawę ogólnego poziomu funkcjonowania – dodaje Karolina Sępkowska, dietetyk kliniczna w Be Diet Catering.

Tym samym należy podkreślić, że nie istnieje uniwersalny sposób żywienia dopasowany do każdego z nas. Każdy organizm to indywidualny system, dla którego konkretne rozwiązania będą bardziej lub mniej odpowiednie. Jedynie poznanie aktualnych potrzeb pozwala dopasować sposób żywienia bezpośrednio
do stanu zdrowia.

loader

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.