Zamknij

10 wieczornych trików, które pomogą szybciej schudnąć

27.04.2021
Aktualizacja: 29.04.2021 16:36
Odchudzanie wieczorne triki
fot. Shutterstock

Odchudzając się, skupiasz się głównie na tym, co trzeba zrobić w ciągu dnia: zdrowo się odżywiasz, ćwiczysz. A może tak do tego wyzwania włączyć także wieczory i noce? To wbrew pozorom możliwe. I skuteczne!

  1. Zadbaj, by nie nudzić się wieczorami
  2. Nie zarywaj nocy
  3. Ćwicz (ale nie tuż przed snem!)
  4. Nie jedz przed snem
  5. Przygotuj sobie posiłek na następny dzień
  6. Regularnie spożywaj posiłki
  7. Nie oglądaj telewizji podczas jedzenia
  8. Umyj zęby zaraz po kolacji
  9. Spróbuj się odstresować
  10. Spraw, by w sypialni było ciemno

Skuteczne odchudzanie w zasadzie nie jest możliwe bez odpowiedniej diety oraz regularnej aktywności fizycznej - nie ma się co łudzić. Jednak obie te rzeczy robisz w dzień. Pozostają jeszcze wieczory i noce, które również możesz wykorzystać, gdy próbujesz pozbyć się nadmiaru kilogramów. To małe zmiany, które jednak mogą przełożyć się na sukces w odchudzaniu. Oto 10 wieczornych (i nocnych) trików odchudzających.

1. Zadbaj, by nie nudzić się wieczorami

Czasami po prostu jemy z nudów. Jeśli tak właśnie robisz, zajmij się czymś, zanim pójdziesz spać. Możesz wyjść na spacer, pisać bloga, porozmawiać z przyjacielem albo poczytać – to pomoże odwrócić uwagę od jedzenia. Wieczorne oglądanie telewizji nie jest najlepszym pomysłem – łatwiej stracić wtedy czujność i zacząć podjadać. A może znajdziesz sobie jakieś zupełnie nowe hobby? Możesz zacząć malować, grać na jakimś instrumencie czy nauczyć się robić na drutach – to świetne sposoby na odwrócenie uwagi od jedzenia.

2. Nie zarywaj nocy

To naprawdę ważne, żeby spać odpowiednio długo. Trudno w to uwierzyć, ale właściwa ilość snu naprawdę pomaga schudnąć. Ustal konkretną godzinę, o jakiej chodzisz spać, i po prostu kładź się do łóżka. Poza tym gdy się śpi, nie można… podjadać.

3. Ćwicz (ale nie tuż przed snem!)

Aktywność fizyczna we wczesnych godzinach wieczornych pomaga w utracie wagi, poza tym jest efektywniejsza niż trening poranny. Nie trenuj jednak zbyt późno – zakończ co najmniej godzinę przed snem. Upewnij się też, że nie ćwiczysz zbyt intensywnie, bo taki trening (np. interwałowy) może utrudnić nie tylko zasypianie, ale też pogorszyć jakość snu.

4. Nie jedz przed snem

Jeśli zjesz kolację lub nawet przekąskę tuż przed snem, może to zniweczyć wysiłki podejmowane w ciągu dnia. Choć tak naprawdę to nie pora ma znaczenie, ale to, że późno w nocy najczęściej wybieramy wysokokaloryczne jedzenie, co powoduje przyrost masy ciała. Późne posiłki mogą też utrudniać zasypianie. Może po prostu nie wchodź do kuchni na kilka godzin przed snem?

5. Przygotuj sobie posiłek na następny dzień

Zamiast kupować lub zamawiać coś do jedzenia, przygotuj sobie zupę lub lekkie danie lunchowe poprzedniego dnia (przy okazji zaoszczędzisz też pieniądze). Jedzenie kupowane na mieście zawiera zazwyczaj więcej tłuszczu i soli. Przygotowując posiłek, postaw na białko, np. migdały, mięso indyka, a także produkty pełnoziarniste, niskotłuszczowy nabiał oraz owoce i warzywa.

6. Regularnie spożywaj posiłki

Objadanie się w nocy może być spowodowane tym, że posiłki w ciągu dnia nie były wystarczająco duże. Dlatego zwróć uwagę, by jeść regularnie – najlepiej zrobić sobie konkretny godzinowy harmonogram i jeść w ustalonych porach. Dzięki temu twój organizm będzie wiedział, że otrzyma swoje paliwo wtedy, kiedy trzeba. Nawet przekąski między obiadem a kolacją będą wtedy w porządku – o ile nie będą zbyt duże.

7. Nie oglądaj telewizji podczas jedzenia

Po prostu zjedz kolację, odpocznij chwilę i idź poćwiczyć lub chociaż wybierz się na spacer (patrz punkt 3). Nawet jeśli lubisz oglądać filmy podczas jedzenia, nie rób tego – czas spędzony przed ekranem skutecznie odwraca uwagę od tego, co i ile jesz. Łatwo wtedy przypadkowo przesadzić z kaloriami.

8. Umyj zęby zaraz po kolacji

To niezwykle cenny nawyk. Gdy będziesz mieć już czyste zęby, prawdopodobnie dwa razy zastanowisz się, zanim sięgniesz po coś do jedzenia. Pamiętaj, że z myciem zębów warto odczekać około godziny po spożyciu czegoś kwaśnego, np. pomarańczy, grejpfruta (chodzi o szkliwo na zębach).

9. Spróbuj się odstresować

Stres może powodować przybieranie na wadze, dlatego wieczorem przed snem warto się zrelaksować – wciąż nie doceniamy tego czynnika, który ma ogromny wpływ na masę ciała. W wyciszaniu się bardzo pomocne są techniki głębokiego oddychania i medytacja mindfulness. Odstresowanie pomaga także poprawić jakość snu.

10. Spraw, by w sypialni było ciemno

Zasłanianie okien w sypialni pomaga nie tylko w szybszym zasypianiu, ale także w chudnięciu – pamiętaj, że liczy się też jakość snu (patrz punkt 2). Zablokowanie dostępu światła z zewnątrz, np. z miejskich latarni, zapobiega też budzeniu się w nocy. Jeśli korzystasz z budzika w telefonie i masz go w sypialni, ustawi aparat na tryb nocny. Pamiętaj też, by przestać korzystać z telefonu i laptopa co najmniej 30 minut przed snem (niebieskie światło utrudnia zasypianie).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com